Máme plán, co udělat, aby vlaky nemizely, hlásí AŽD

Lenka Smyčková
9. 10. 2008 18:30
Vinu za tragédii v Moravanech ale firma nadále odmítá
Tragická nehoda v Moravanech. Selhala ESA 11?
Tragická nehoda v Moravanech. Selhala ESA 11? | Foto: Drážní inspekce

Praha - Máme plán, jak zařídit, aby vlaky nemizely, tvrdí společnost AŽD. Ale nezaručíme, že tím budou koleje bezpečnější, dodává jedním dechem.

V úterý navečer totiž v Hodoníně došlo k už třetímu „zmizení" vlaku ze zabezpečovacího zařízení ESA 11, které dohlíží na to, aby se na jedné koleji nestřetly dva vlaky. Tak jako v Moravanech, kde při podobné události zemřel strojvedoucí jedné ze souprav.

„Je to o to horší , že ke zmizení vlaku došlo vůbec poprvé za situace, kdy na trati nebyl písek," komentoval pro Aktuálně.cz hodonínský případ mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

„To není pravda. Máme důkazy, že písek na kolejích byl. Máme fotodokumentaci," reagovala mluvčí AŽD Eva Zídková.

Přesto se AŽD uvolilo, že navrhne, jak zařízení ESA 11 naprogramovat, aby písek na kolejích rozeznalo a vyhodnotilo správně, že vlak nezmizel.

Boj o písek

Hádka o písek spor provází už od začátku. Podle ministerstva dopravy a AŽD je chyba na straně sypacích zařízení vlaků: vysypou tolik písku, že se vlak oddělený jím od kolejí stane v podstatě neviditelným.

Naopak Drážní inspekce a Federace strojvůdců tvrdí, že nedokonalé je ESA 11 - a vina je tedy na straně jeho dodavatele AŽD, což se někdo snažil ututlat.

Spory vyvrcholily podáním trestního oznámení vrchního inspektora Drážní inspekce Romana Šiguta na neznámého pachatele, který se měl snažit ovlivnit vyšetřování květnové srážky vlaků v Moravanech.

Drážní inspekce se  od začátku vyšetřování moravanské nehody zabývala možností, že bezprostřední příčinou bylo selhání ESA 11. A to se prý nelíbilo hned několika lidem, o kterých Roman Šigut i jeho podřízení tvrdí, že se vyšetřování snažili ovlivnit.

Vrchní inspektor Drážní inspekce Roman Šigut podal kvůli vyšetřování nehody v Moravanech trestní oznámení
Vrchní inspektor Drážní inspekce Roman Šigut podal kvůli vyšetřování nehody v Moravanech trestní oznámení | Foto: Ondřej Besperát

Šéf společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle - spolu s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem - měl podle inspektorů vyvíjet tlak na vyšetřování a snažil se jeho závěry ovlivnit.

Chrdle snahy o ovlivnění vyšetřování odmítá. „Nic takového se nedělo. Drážní inspekce případ jen podivně medializuje místo toho, aby si s námi sedla ke kulatému stolu a společně příčiny nehody řešila," tvrdí.

Jenže ministerstvo dopravy Drážní inspekci nezahrnulo do expertní vyšetřovací komise, kterou kvůli moravanské nehodě sestavilo. A komise pak dospěla ke zcela opačným výsledkům než Drážní inspekce.

AŽD je přesvědčeno, že v expertní komisi seděli „ti největší odborníci" a pomlouvání ESA 11 je cílený útok na firmu ze strany Drážní inspekce a Federace strojvůdců; ta sice v expertní komisi zasedla, ale pod její závěry se odmítla podepsat.

„My na nikoho neútočíme ani nechceme nikoho likvidovat. Chceme jen účinná opatření, po kterých budou zabezpečovací zařízení fungující na principu ESA 11 fungovat tak, aby byli strojvůdci i cestující v bezpečí," namítl mluvčí strojvůdců Poláček.

AŽD: Nikdo to po nás nechtěl

AŽD teď udělalo krok. Sestavilo dopis, ve kterém Správě železniční dopravní cesty navrhuje, jak ESA 11 vylepšit, aby poznalo písek na kolejích. Odešle ho v pátek.

Zabezpečovací zařízení ESA 11
Zabezpečovací zařízení ESA 11 | Foto: AŽD

„My klidně funkcionalitu ESA 11 doplníme, nemáme s tím problém," řekl Chrdle Aktuálně.cz.

Ale proč neměla ESA 11 zařízení na rozeznání písku už dříve?  „Nikdo to po nás nevyžadoval," tvrdí Chrdle a dál si stojí za tím, že spíše než na ESA 11 by se měly České dráhy zaměřit na staré lokomotivy.

„Staré mašiny sypou na koleje obrovské množství písku. Není to kontrolovatelné a je to nebezpečné."

 

Právě se děje

Další zprávy