Málo vody? Vodákům to nevadí, půjčovny mají tržby jako loni

Adéla Davidová
28. 7. 2015 22:40
Úseky některých řek jsou vyschlé a nesjízdné, přesto půjčovny lodí zatím nemají výraznější ztráty ve srovnání s loňskou sezonou.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Matej Slávik/Economia

PrahaVodáci se nenechají odradit ani přesto, že na některých úsecích jsou řeky úplně vyschlé. Suchá místa nebo jezy radši "přenesou" a pokračují dál. Nejhorší situace je na řekách Lužnice, Sázava, Berounka nebo Morava. Půjčovny lodí ale zatím nezaznamenaly výraznější pokles tržeb oproti loňskému roku.

Například sázavská půjčovna Samba má díky dlouhému úseku, který nabízí, podobné tržby jako loni. Sucho sice trochu ovlivnilo počet objednávek, ale podle Elišky Diblíčkové to není tak špatné. "Odrazilo se nám to trochu na objednávkách do budoucnosti. Zatím ale vodáci jezdí a tržby jsou podobné jako loni. O víkendech jsme vyprodaní, ve všední dny ne – stejně jako to bylo loni," Eliška Diblíčková si to vysvětluje tím, že si většina lidí myslí, že kvůli suchu plout nepůjde.

I přesto si ale řada vodáků loď půjčit chce. "Protože pokrýváme poměrně dlouhý úsek řeky, tak máme co nabídnout. Takže místo úseku, kde se nejezdí, jsme schopní nabídnout jiné úseky, které jsou splavné. Lidem to většinou nevadí a prostě se přesunou tam, kde ta voda je," dodává.

Kromě Sázavy má vodácká půjčovna Samba pobočky i na Otavě, Moravě a Lužnici. "Na Lužnici je to z našich řek asi nejhorší. Jezdí se jenom jeden úsek z Veselí nad Lužnicí do Tábora, kde to ještě jakž takž jde i bez přetahování. V ostatních úsecích, kde se musí přetahovat, je to s objednávkami horší. Ale je to řeka, kterou jsme rozjížděli až letos, takže těžko říct, jak by to bylo, kdyby bylo víc vody, když to nemáme s čím porovnat," říká Diblíčková.

Na Moravě jako loni

Na řece Moravě jsou na sucho zvyklí, protože se na některých místech objevuje pravidelně každý rok. "Na Moravě máme vcelku setrvalý stav vody a už jsme na to sucho zvyklí z loňského roku, kdy to bylo hodně podobné," říká Martin Linhard z moravské půjčovny lodí Tydra a dodává, že se nesetkávají s tím, že by lidé kvůli suchu hromadně rušili rezervaci. Jedná se spíš o jednotlivce a jde o výjimečné případy.

Vyšší trasa, která se jezdí z Hanušovic po Postřelmov, je sice nesjízdná už od půlky června, ale dolní úsek je splavný. "Jezdíme z Postřelmova do Olomouce a kromě jednoho místa nikde lodě nedřou a všude té vody je dostatek," vysvětluje Linhard.

Podle Petra Zavadila z půjčovny Berounka.cz je na tom podobně jako Sázava a Morava i Berounka. "Lidi v podstatě nezajímá, že v té řece není voda."

Na nízkých hladinách řek se podepsalo zejména málo sněhu v zimě, nedostatek jarních srážek a tropické teploty, kvůli kterým se voda rychle odpařuje.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Jednání ČR a Polska o dolu Turów budou pokračovat ve středu. Sejdou se experti i ministři, řekl Brabec. Doufá, že setkání přinese významný posun

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Babiš chce stanovit vrchní hranici emisních povolenek, oznámil po schůzce se Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek. Po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem na lánském zámku ministerský předseda novinářům řekl, že se bude snažit o to, aby o záležitosti jednala Evropská unie. Měla by podle Babiše využít příslušný článek směrnice o povolenkách.

Studie Evropské komise z loňského roku podle premiéra uváděla, že cena povolenek v roce 2025 by měla být 26 eur a v roce 2030 pak 30 eur a o pět let později 50 eur. "Skutečnost je taková, že dnes se emisní povolenky obchodují za 60 eur. Jsou předmětem spekulativního kapitálu," řekl Babiš. Jejich cena má podle něho přímý dopad na energetické a průmyslové firmy a na cenu elektřiny.

Babiš bude chtít, aby evropští lídři na neformálním summitu 5. a 6. října aktivovali článek povolenkové směrnice, který podle premiéra předpokládá, že cenový výkyv je nutné řešit. Soudí, že členské státy by měly stanovit cenový koridor. "To znamená, že by mělo být určené zastropování emisních povolenek," uvedl premiér.

Míní, že na summitu by se mělo diskutovat také o společném nákupu zemního plynu v souvislosti s naplněností zásobníků a jeho rostoucí cenou

Zdroj: ČTK
Další zprávy