Praha - Protestní volba KSČM může mít nečekané důsledky. Z dosavadního chování komunistů vyplývá, že budou konzervovat stávající korupční prostředí.
Komunisté mohou převzít vládu v některých krajích, ukazují průzkumy. Jak by vládl případný hejtman z KSČM, přitom není velká neznámá.
Komunistům se podařil průlom do krajské politiky už před čtyřmi lety. Od té doby se podílejí na vládě v šesti regionech. Do krajské rady vstoupili v Ostravě a Karlových Varech, ve čtyřech případech (střední Čechy, Plzeňsko, Liberecko, Vysočina) podporují menšinovou radu ČSSD.
Středočeská a jihlavská losovačka
Údaje o veřejných zakázkách ukazují, že se aktivní boj s korupcí od KSČM čekat nedá. Spíše naopak. O aktivitách levicových politiků při veřejných zakázkách po roce 2008 dostatečně svědčí informace, že losovačku začaly v období 2008-2012 nově využívat pouze ty kraje, kde sociálnědemokratickým hejtmanům kryla záda KSČM, konkrétně Středočeský kraj a Vysočina.
Přidaly se tak k Ústecku, kde se pod taktovkou velké koalice omezoval přístup k veřejným zakázkám losováním už deset let.
Oba zmíněné regiony přitom dříve měly spolu s Plzeňskem nejprůhlednější zakázky.
Hejtmani z ODS připouštěli před rokem 2008 zpravidla pouze otevřené soutěže a díky tomu se jim dařilo významně snižovat ceny staveb. Tato praxe skončila po nástupu levice i na Plzeňsku. Namísto losovačky omezuje přístup k zakázkám pravidlo, že se soutěže smí účastnit maximálně pět firem s největším obratem.
Jenom omezená soutěž
Plzeň využívá i další omezení, podle kterého se soutěží na opravu silnic smějí účastnit jen firmy, které vlastní výrobnu asfaltu. Také tato podmínka vyřazuje menší firmy a používá se i v dalších krajích včetně Liberecka a Ostravska, kde se na vládě podílí KSČM.
Ostravští a liberečtí radní navíc používají nástroj, který spolehlivě zajistí vítězství v soutěži předem vybranému kandidátovi. Vedle ceny totiž rozhoduje kritérium „organizace stavby", kde záleží na subjektivním názoru úředníka. V Ostravě, Liberci a Karlových Varech se ovšem poměry při veřejných soutěžích nezhoršily, jenom zůstaly na dosavadní neuspokojivé úrovni.
Žádný z čistě levicových krajů nedokázal v uplynulých čtyřech letech zorganizovat soutěž o stavební zakázku, kde se poptávková cena snížila o víc než pět procent. Někdy se cena dokonce zvýšila, nejčastěji na Karlovarsku.
KSČM jako velká koalice
Vliv komunistů na vedení kraje tedy v nejlepším případě konzervoval neprůhlednou praxi při zadávání zakázek.
V tom se šest čistě levicových krajů neliší od tří regionů (Ústecko, Zlínsko, Olomoucko), kde po volbách v roce 2008 pokračovala velká koalice ODS a ČSSD, případně supervelká koalice, které se účastnili ještě lidovci.
Mírné zlepšení při vypisování zakázek zaznamenaly v této kategorii pouze jižní Čechy, kde byla ovšem velká koalice založena až po posledních volbách. Jihočeši zpočátku pokračovali v neprůhledných zakázkách, otevřené soutěže začali vyhlašovat po roce 2010, když policie začala v Českých Budějovicích vyšetřovat podvody při rozdělování eurodotací.
Korupci držely pod kontrolou v končícím volebním období pouze tři krajské samosprávy ve východních Čechách a na jižní Moravě. Konkrétně královéhradečtí a brněnští radní dokázali zajistit průhlednější soutěže než jejich pravicoví předchůdci.
Zmíněné kraje mají ještě jednu společnou vlastnost. Na jejich vedení se ČSSD domluvila s menšími středovými stranami KDU-ČSL a SNK-ED.