Praha - Krajské volby se blíží a politické strany rozjíždějí své kampaně.
Sociální demokraté rozdají milion růží a nasadí přes dva tisíce dobrovolníků, komunisté přicházejí se skromnější kampaní.
Přesto polovina částky určené na tyto volby poputuje k jedné jediné firmě. Českým drahám.
Komunistická strana vyčlenila na letošní krajskou předvolební kampaň deset milionů korun. Přesně polovinu z této částky spolkne útrata u státního železničního dopravce - Českých drah. Informaci o takřka pětimilionové reklamě deníku Aktuálně.cz potvrdila místopředsedkyně strany Věra Žežulková, která má přípravu voleb na starosti.
Čtěte také: ČSSD chystá nejdražší kampaň svých dějin
Partajní stratégové si vyhlédli svého potenciálního voliče a chtějí se mu nabízet v místech, kde se často pohybuje. Proto zvolili vlakové soupravy, nádražní haly, peróny a jejich okolí.
KSČM: Kdo jiný jezdí vlakem než naši voliči
"Vlakem se přepravuje hodně lidí. Tak, jak lidé v Praze jezdí tramvají a metrem, venku lidé jezdí vlakem. Navíc, volič KSČM je ten, který se na těch nádražích bude spíše pohybovat. Takže i z tohoto pohledu bylo rozhodnutí jasné," vysvětluje důvody prezentace na dráze další z místopředsedů Jiří Dolejš.
KSČM letos, stejně jako v minulosti, nehodlá do předvolební kampaně investovat částky srovnatelné s ostatními politickými stranami. Hledala proto způsob, jak se o své hlasy přihlásit co nejefektivněji. Finanční aspekt byl rozhodující.
"My jsme tuto formu zvolili proto, že jde o velkoplošnou reklamu, která je zároveň zaměřena na lidi, kteří jezdí hromadnou dopravou. A navíc jde o reklamu mobilní. My do toho nedáváme takové prostředky jako jiné strany, a proto jsme se snažili volit takovou formu, která je co nejefektivnější."
Dvouměsíční kampaň? Stačí pět milionů
Za vynaložených pět milionů korun KSČM dostane kolem tisíce reklamních rámečků ve vlacích, stopadesát citylightů a bočních polepů železničních vagónů. "Těch velkých bilboardů bude podle velikosti kraje od čtyř do deseti v každém. Celkem sto," připomíná Žežulková další formu prezentace.
A to všechno může podle smlouvy mezi stranou a drahami na nádražích a ve vlacích viset až do voleb. Tedy necelé dva měsíce.
A jaká by byla výše nákladů na kampaň podle standardního ceníku? Viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Roman Němec se pokusil pro Aktuálně.cz částku nahrubo odhadnout.
Každý ze stovky bilboardů stojí sedm tisíc na měsíc, při dvouměsíční kampani tedy 1,4 milionu. Reklamní rámeček mezi pěti sty a tisícem korun, což je při komunisty uváděném počtu přibližně 1,5 milionu. A stopadesát citylightů a bočních polepů by zájemce vyšlo minimálně na nějaké tři miliony. Dohromady šest milionů.
"Samozřejmě, když ten rozpočet soustředili pouze na jednu firmu, tak si mohli dojednat výhodnější podmínky. Ale jestli to bylo tak nebo jim z jiného důvodu vyšla druhá strana vstříc se asi nikdy nedozvíme," uzavírá Němec.
Lídr na každém polepu. Šlo by to i efektivněji
A čím se na reklamních poutačích KSČM chlubí, nebo co kritizuje? Chlubí se tvářemi lídrů krajských kandidátek a kritizuje vládní reformní balík.
"Chceme, aby lidé znali tváře našich kandidátů. Aby jim vstoupili do paměti lídři krajských kandidátek," říká místopředsedkyně strany, která nemá své lidi ve vedení žádného z krajů. "Ale není to jenom o tom. Máme tam také polepy s heslem Stop špatným reformám," říká.
Podle osloveného odborníka na marketing a reklamu by kampaň v rozsahu, který plánují komunisté, bylo možné udělat efektivněji. I se stávajícím rozpočtem.
"Určitě by se kampaň dala udělat efektivněji. Například rozvrhnout mezi více způsobů prezentace a zajistit tak její přístup k více segmentům populace," vysvětluje Roman Němec.