Praha - Celoplošné testování žáků 5. a 9. tříd má určit standardy toho, co by žáci měli ve svém věku vědět.
I když je pilotní testování zaměřeno zejména technicky, výsledky z prvního dne ukazují na problémy s otevřenými otázkami, geometrickou představivostí a zřejmě i pozorností.
Obrovské problémy měli žáci deváté třídy zejména u zadání, kde měli označit všechna správná tvrzení týkající se gramatických jevů, vyhořeli i při určení stylu předloženého textu.
O něco menší, ale přesto významné problémy pak páťákům způsobovalo porovnání délek úseček označených kombinací centimetrů a milimetrů.
V angličtině pak byla zřejmě problémem pozornost, jelikož žáci špatně odpovídali na otázky, kde měli z nabízených možností vybrat tu, která nebyla v předloženém anglickém textu zmíněna.
Celkově byly problémy žáků s angličtinou výrazně větší než s matematikou.
Tohoto testování se účastní 3792 žáků ze 104 škol. Většina žáků je testována elektronicky, 996 z nich potom testy absolvuje klasicky v papírové formě.
Martin Ševčík, ředitel pražské základní školy v Londýnské, řekl, že technicky všechno proběhlo hladce, páťáci z testů nijak přepadlí nebyli a deváťáci si chválili možnost vyzkoušet si takto formulované otázky v testu.
Žádné problémy nevysledoval ani ředitel královéhradecké školy v Habermanově ulici Jiří Šimek, ani jeho kolegyně Zdeňka Pejšová z žatecké základní školy Petra Bezruče.
Pejšová také potvrdila, že nedošlo k žádnému problému s formulacemi otázek; jejich obtížnost žatečtí deváťáci označili jako odpovídající, trochu zaskočení byli ale páťáci, kteří test trochu podcenili.
Jak probíhá testování?
Každý test představuje dvouhodinový blok, během kterého žák absolvuje rychlé seznámení s průběhem zkoušky, odpoví na několik anketních otázek typu "Jak dobře podle tvého názoru umíš angličtinu?" nebo "Kolik otázek budeš mít podle tvého odhadu správně?" a posléze absolvuje 45minutový test.
Vyzkoušejte si zadání pilotních testů z češtiny pro 9. třídy:
Na konci každého testu se žák dozví souhrn svých výsledků, včetně přehledu chyb a složitosti úlohy - tzn. do jaké míry se podařilo úlohu vyřešit jeho vrstevníkům.
Celkové výsledky všech testovaných škol by měly být známy do poloviny ledna příštího roku.
Testujeme, ale nesrovnáváme
Proklamovaným účelem testů je zpětná vazba školám, žákům a jejich rodičům. Všichni účastníci projektu zdůrazňují, že se jedná pouze o ověřovací testy, školy po nich nebudou umístěny v nějakém konkrétním žebříčku.
Jediné porovnání, které škola dostane, bude informace o jejím zařazení do určité skupiny škol, které dosáhly podobných výsledků.
Do budoucna se počítá s tím, že onou hranicí, znamenající že žák nesplnil standardy, bude asi třetina neúspěšně vyřešených otázek.
Neúspěch jednotlivých žáků budou řešit jejich učitelé, zaměřením se na konkrétní problémové oblasti. V případě, že takovýchto žáků bude na škole více, bude celou záležitost řešit inspekce.
Diskutované je i téma využití těchto testů u přijímacích zkoušek. Pokud by k tomu mělo dojít, muselo by dojít k jejich naprostému přepracování, protože se nejedná o testy srovnávací.
Vyzkoušejte si zadání pilotních testů z matematiky a angličtiny pro 5. třídy:
Stomilionový systém zatím funguje
Účelem úterního a středečního pilotního testování má být zejména zjištění technické připravenosti celého systému. V poledne bylo už dokončeno zhruba devatenáct procent testů, přičemž se vyskytl pouze jeden vážnější problém - v jedné třinecké základní škole vypadlo internetové připojení.
Nicméně testovací software je v počítačích nainstalován, takže maximálně dojde k opožděnému odeslání výsledků, samotný průběh testů narušen nebyl.
Celkový rozpočet tříletého projektu je 300 milionů korun, samotná zakázka na vytvoření elektronického systému má hodnotu 92 milionů korun.
Na samotné testování je určeno asi 50 milionů korun, zbytek je určen například na platy řešitelů projektů, další činnosti a výstupy projektu.