"Nemyslím si, že by existovalo nějaké pravidlo, podle kterého by se dalo určit, kdo má větší šanci na přežití. Myslím, že je to spíše o štěstí a záleží na tom, jakým způsobem letadlo padá," řekl CNN John Eakin, expert na letectví z Texasu.
Podle dat, která zpracovává Todd Curtis, ředitel nadace Airsafe.com, došlo od roku 1970 ke dvanácti velkým leteckým neštěstím, která přežil jeden jediný člověk. V pěti případech neštěstí přežily děti a ve čtyřech členové posádky.
Galerie: Toto jsou nebezpečné aerolinky. Nelétáte s nimi?
"Za celou svou kariéru jsem nedokázal najít odpověď na otázku, proč letecké katastrofy přežívají nejčastěji děti nebo členové posádky," řekl Curtis. Podle statistiky totiž tvoří letecký personál a nejmenší pasažéři až 75 procent přeživších z leteckých neštěstí.
Ve velkém letadle a vzadu
Jedním z faktorů, které v tomto ohledu hrají roli, je ten, že letecký personál obývá kokpit, což je poměrně bezpečná zóna letadla, která má dvě velká okna. Navíc letušky jsou většinou připoutány ještě bezpečnostními pásy přes ramena.
"Dost záleží ale na typu nehody a jakým způsobem letadlo dopadne na zem nebo na hladinu," říká Eakin. Další výzkumy leteckých nehod ovšem přináší jiné poznatky.
Novinář Noland analyzoval dvacet amerických leteckých neštěstí a publikoval je v článku z roku 2007 v časopise Popular Mechanics. Noland tvrdí, že největší šanci na přežití mají ti, kdož sedí nejblíže ocasu stroje.
"Přední část letadla je totiž daleko zranitelnější než zadní. Proto se černé skříňky umisťují do zadní části letadel," vysvětlil Noland. V jednom bodě se ale odborníci shodují - čím větší stroj, tím větší šance na přežití.
Podle Curtise z nadace Airsafe.com je tedy nejlepší letět stroji Boeing 747 a 777 a Airbusem A310 a A330.