Na policii se obrátilo nové vedení Českých drah.
"Trestní oznámení jsme podali už loni poté, co audit celého projektu poukázal na nesrovnalosti ve smlouvě k náhradním dílům. Najatí právníci poté konstatovali, že zde existuje podezření z trestného činu. Přesná výše skody se teprve bude vyčíslovat," potvrdil deníku Aktuálně.cz generální ředitel Českých drah Josef Bazala.
Smlouvu k náhradním dílům na rychlovlaky podepsalo v prosinci 2002 tehdejší vedení drah. Z dokumentu vyplývá, že dráhy musely odebrat náhradní díly za desítky miliónů korun ještě před tím, než byly soupravy vůbec zhomologovány.
Dráhy vystavily směnky
Transakci navíc doprovázel poměrně neobvyklý krok: České dráhy vystavily kvůli náhradním dílům směnky na 220 miliónů korun.
"Už to bylo divné a je to zcela neobvyklé, aby se to z naší strany krylo směnkami. Vyplývalo z toho, že se směnky budou prodávat a cosi se tím financuje. Z celé té záležitosti nám vznikají vícenáklady, které plynou z bankovních poplatků," dodal šéf drah Bazala.
Podle nynějšího managementu drah na smlouvě figuruje podpis tehdejšího náměstka Iva Maliny. Směnky na 220 miliónů pak podepsal tehdejší ředitel drah Dalibor Zelený.
Malina dodnes trvá na tom, že smlouva je v naprostém pořádku. "Nemám důvod na tom cokoli měnit. Uzavírala se za asistence právníků, ekonomů a navíc ji poté potvrdila dozorčí rada. I s ohledem na to na té smlouvě trvám," reagoval na kritiku drah Malina.
Zelený se k nynějším potížím Pendolina ani ke smlouvě k náhradním dílům nevyjádřil. Už několik dní nebere svůj mobilní telefon, nereagoval ani na zaslanou sms zprávu. V dřívějších vyjádřeních ale trval na tom, že za jeho éry České dráhy v souvislosti s projektem vlaků nijak nepochybily.
Náhradní díly nelze vrátit
Smlouva o náhradních dílech je podle informací Aktuálně.cz pro stát nevýhodná ještě z jednoho důvodu: pokud by se dráhy nyní rozhodly od celého kontraktu odstoupit a vlaky vrátit výrobci, náhradní díly si bude muset stát ponechat.
"Žádné dodatky ani dokumenty nepamatují na to, co se stane s náhradními díly, když budou vlaky vráceny," popsal smlouvy jeden z členů dozorčí rady drah.
Tyto možné komplikace přiznává i generální ředitel Bazala. "Při vrácení vlaků se skutečně může stát, že se pak o těch 220 miliónů za náhradní díly budeme muset soudit," řekl Bazala. #reklama