Praha - Primátorka Adriana Krnáčová vyšla vstříc taxikářům, když souhlasila s možným zdražením taxi služby. Ti poté odvolali plánovaný protest, kterým chtěli blokovat trasu od Strahova na magistrálu.
V úterý dopoledne jednali taxikáři i s ministrem financí Babišem. Šlo jim o zavedení minimální jednotné ceny. Podle Karla Holcmana z Asociace koncesionářů v taxislužbě totiž v Praze příliš mnoho řidičů jezdí na černo a tím tlačí ceny dolů. Taxikáři mají Babišovi do deseti dnů dodat podklady k problémům, které je tíží. Podle ministra musí situaci řešit společně ministerstva dopravy a financí a magistrát.
Ceny taxi v evropských městech
Varšava: minimální cena neexistuje, maximální činí 18 korun za kilometr
Bratislava: ceny nejsou regulovány
Brusel: minimálně 49 korun za kilometr
Londýn: minimálně 89 korun na míli
Paříž: minimálně 28 korun, v noci, v neděli a o prázdninách 34 korun za kilometr
“My bychom se o cenách ani nemuseli bavit, kdyby tu na jednoho řádného taxikáře nepřipadali dva až tři řidiči, kteří jezdí načerno. Ti si pak mohou dovolit nastavit nižší ceny než my, protože my platíme daně a máme s taxislužbou spojené další náklady,” vysvětloval Karel Holcman.
Problémem je podle Holcmana také to, že někteří taxikáři zaměstnaní na dohodu odjezdí mnohem víc hodin, než mají určené ve smlouvě. “Pak si samozřejmě můžou dovolit jezdit za 15 korun za kilometr. Vy si k nim sednete, protože jsou levní, a ani nevíte, že za sebou mají třeba 24 hodin jízdy,” tvrdil Holcman.
Babiš jako mediátor
Během jednání se obě strany shodly na nutnosti eliminace nelegální či nekalé konkurence. V otázce stanovení minimální ceny ke shodě nedošlo, další jednání se povedou o možnosti stanovení takzvané pevné ceny.
"Jedná se o velmi komplexní problematiku, je nezbytná koordinace více resortů, finanční správy i magistrátu, a v konečné fázi bude rozhodovat vláda. Nabídl jsem se, že v těchto jednáních mohu být jakýmsi mediátorem,“ řekl Andrej Babiš.
"Zákon stanovení minimálních cen v taxislužbě neumožňuje a případná změna zákona by podle stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byla v rozporu s pravidly hospodářské soutěže," uvedla náměstkyně ministra financí Lenka Jurošková. Navíc je prý přesvědčená, že vylučovat konkurenci, která se snaží jezdit levněji, je v rozporu se zájmy spotřebitelů i samotného trhu.
Dokud se situace s taxikáři, kteří jezdí načerno, nevyřeší, neměla by se podle Holcmana zavádět ani elektronická evidence tržeb. "Pokud je našim společným cílem pomoci taxikářskému stavu od nešvarů některých řidičů, kteří prosluli pochybnou podnikatelskou morálkou a okrádáním turistů, je elektronická evidence tržeb mnohem efektivnějším opatřením, než cenová regulace,“ vyjádřil se Babiš.
Řešit chtějí taxikáři také přezkoušení řidičů. “Nám nevadí zkoušení z místopisu, nechápeme ale, proč bychom měli mluvit cizím jazykem. Žijeme přece v Česku a jsme dělnická profese, tak proč bychom měli umět anglicky nebo francouzsky?” namítal Holcman. Primátorka při úterním jednání uvedla, že město zatím ustoupí od debaty.