JCDecaux v prohlášení, které zveřejnila na svém webu, vyčíslila škodu po jednání české strany na 40 milionů eur (zhruba miliardu korun). Firma zároveň vyzvala Českou republiku k diskusím, což je podle ní první krok pro arbitrážní řízení v souladu s bilaterální dohodou o ochraně investic mezi Českem, Francií a Rakouskem z roku 1990.
"Ministerstvo financí bude standardně hájit zájmy České republiky v případě, že dojde k zahájení mezinárodní arbitráže," uvedl k tomu Zdeněk Vojtěch z tiskového oddělení ministerstva.
Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 patří do mezinárodní skupiny JCDecaux, která v ní má prostřednictvím rakouské společnosti Gewista 70procentní podíl.
Na základě smlouvy z roku 1997 měl Rencar pronajaty desítky tisíc reklamních ploch v pražské MHD. Obvodní soud pro Prahu 9 loni v září rozhodl, že smlouva na pronájem reklamních ploch mezi dopravním podnikem a Rencarem je neplatná. Podle soudu byla od začátku absolutně neplatná kvůli neurčitosti předmětu nájmu. Rozhodnutí je zatím nepravomocné, Rencar se proti němu odvolal a spor bude projednávat pražský městský soud.
Smlouva na pronájem reklamních ploch v MHD mezi dopravním podnikem a Rencarem měla platit do roku 2031. Podnik ji ale v roce 2016 vypověděl poté, co ji jeho vedení a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou, což firma odmítla. Po vypovězení smlouvy začal dopravní podnik organizovat dílčí tendry na pronájmy reklamních ploch v metru, autobusech, tramvajích či tzv. city light vitrín.
Například plochy v metru dopravní podnik loni v listopadu pronajal na základě veřejné soutěže firmě Railreklam ze skupiny BigBoard. Rencar se domáhal toho, aby mu soud předběžným opatřením umožnil plochy dál využívat. Soud to však zamítl. Nový provozovatel má podle podniku za reklamní plochy platit 91,5 milionu korun ročně, zatímco Rencar platil kolem 25 milionů korun. DPP již dříve vyhlásil nové soutěže také na plochy na tramvajích a autobusech.