Inspekce zastavila kácení alejí u silnic

Pavel Baroch
7. 2. 2007 16:00
Praha - Z okolí silnice u Havlíčkova Brodu zmizelo 135 vzrostlých stromů. Po zásahu ekologické inspekce silničáři s kácením celých stromořadí skončili.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Nebývale teplá zima umožnila silničářům, aby místo odklízení sněhu začali po celé zemi porážet stromořadí podél silnic. Tvrdí, že musí, protože stromy blízko silnic jsou pro řidiče a spolujezdce nebezpečné.

"Dvacet let se ten problém neřešil a teď se to nakupilo. Lidské životy jsou přednější," řekl v Hospodářských novinách policista Jiří Bouchner, podle něhož díky pokácenému stromu přežil nedávno na Vysočině řidič, který s autem přelétl přes pařez. 

Když cestáři začali s kácením dlouhého stromořadí z Havlíčkova Brodu do České Bělé, vložila se do případu na základě stížností veřejnosti Česká inspekce životního prostředí.

Kácení zastavila dohoda

Inspektoři se sešli se zástupci státního Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje dálnice a silnice I. třídy, a dohodli se na tom, že se plošné kácení stromů podél silnic zastaví do doby, než vznikne nová dohoda mezi ministerstvy životního prostředí, dopravy a vnitra o kácení alejí.

Podobně by tomu mělo být rovněž u silnic nižších tříd, o které se starají kraje.

Foto: Ludvík Hradilek

"Podobný případ plošného kácení by se už neměl opakovat," řekl ředitel České inspekce životního prostředí Hynek Beneš.

Dům pro živočichy

"Kácení stromořadí formálně odpovídalo zákonu o pozemních komunikacích, nicméně s plošným kácením nemůžeme souhlasit," dodal Tomáš Mařík, vedoucí oddělení ochrany přírody. "Je to neodmyslitelná součást krajiny."

Podle inspekce jsou aleje podél silnic významnou součástí české krajiny, žijí v nich živočichové, fungují jako větrolamy, pomáhají vytvářet mikroklima nad silnicí. Vrcholky vysokých stromů navíc ukazují řidiči, kam vede silnice za horizonetem.

"Zkratkovitý výklad zákona, který podřídí jediný zájem - rychlé jízdy autem - všem dalším zájmům společnosti, je odstudný a nekulturní," řekl Petr Jelínek z lesnické a dřevařské fakulty v Brně.

"Nejenže je tato zeleň estetická a chrání nás proti poryvům větru, ale často je v bezlesé krajině posledním útočištěm vzácných druhů živočichů," dodal Jelínek.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Podle Nadace Partnerství, která mimo jiné pomáhá vysazovat nové stromy, navíc aleje zabraňují tomu, aby se na silnicích vytvářely závěje.

Obce kácení nezakázaly

Česká inspekce životního prostředí uvedla, že kácení alejí mohou podle zákona o ochraně přírody a krajiny zakázat nebo výrazně omezit obce jako orgány ochrany přírody.

"Jenže obecní úřady nereagovaly nebo to přímo povolily," řekl Tomáš Mařík z inspekce.

Jeho kolegyně z inspekce Jitka Jelínková dodala, že podle zákona nemusí správce silnice místo poraženého stromu vysadit nový. Na některých místech ovšem silničáři vysazují nové stromy. I tak ale bude trvat desítky let, než stromy vyrostou do původní výše.

Inspekce spolu s ministerstvem životního prostředí chtějí dosáhnout toho, aby se napříště kácely jenom jednotlivé stromy, u nichž bude jednoznačně prokázáno, že ohrožují dopravu nebo svými kořeny poškozují vozovku. Kácení by tedy měl vždy posoudit i odborník na ochranu přírody.

"Je potřeba volit selektivní přístup," dodal ředitel inspekce Hynek Beneš.

 

Právě se děje

Další zprávy