Současná podoba inkluze nefunguje podle 79 procent ředitelek a ředitelů, pouze 14 procent odpovědělo opačně. "Ředitelé se na adresu inkluze vyjadřují poměrně tvrdě, ne z pohledu jejího smyslu, ale z pohledu nedomyšleného procesu její aplikace do praxe," uvedla Vondráková.
Podle řady ředitelů byl starý systém jednodušší, efektivnější, výrazně levnější, bez zbytečné administrativy, a to i při zajištění společného vzdělávání s handicapovanými žáky.
Ředitelé si často stěžovali též na nedostatek učitelů, problémy s rodiči či malé prostory, ředitelé vesnických škol pak zmiňovali i nedostatečný počet žáků.
Nejčastěji zmiňovaným problémem byla podle autorů administrativa. "Ředitelé na velkých školách mají často k dispozici jen jednu administrativní sílu, jež nemůže vše obsáhnout. U menších škol je to ještě větší problém, protože tam mnohdy ředitel má na starosti nejen chod školy, výkaznictví, ale i velkou vyučovací povinnost. Administrativní sílu většinou k ruce nemá," řekla vedoucí přípravných kurzů společnosti Tutor Miluše Vondráková.
Ředitel Základní školy K. V. Raise v Lázních Bělohrad Jaroslav Jirásko na konferenci uvedl, že administrativa na jednu stranu přibývá především od státních úřadů, ale v mnohých ohledech se oproti minulosti naopak zjednodušila mimo jiné díky digitalizaci. Financování, které ředitelé zmiňovali v souvislosti s nedostatkem peněz pro učitele, ale i na vybavení škol, je podle něj problémem i kvůli absenci dlouhodobé koncepce českého školství.
Přístup rodičů ke škole se zhoršuje
Podle 45 procent ředitelů se zhoršuje přístup rodičů ke škole a k učitelům, 40 procent jej považuje za stále stejný, pouze 11 procent si myslí, že se zlepšuje.
Ředitelé by ze 46 procent zrušili víceletá gymnázia, 41 procent se vyjádřilo opačně. Někteří se podle autorů průzkumu dále vyjádřili, že by gymnázia vymezili je pro zlomek nejtalentovanějších dětí.
Na dotaz ohledně vlivu jednotných přijímacích zkoušek na střední školy na obsah výuky na základních školách téměř polovina respondentů neuměla odpovědět, podle 39 procent ředitelů je vliv pozitivní a podle 15 procent negativní.
Průzkum se uskutečnil v říjnu formou dotazníkového šetření. Zúčastnilo se jej 450 ředitelů, přes deset procent všech ředitelů českých základních škol.
Společnost Tutor také vyhlásila první ročník ankety Ředitel roku, jejímž cílem je ocenit práci ředitelů základních i středních škol. Nominace na webu společnosti budou možné do konce roku, porota následně vybere toho nejlepšího. Hlavními kritérii jsou manažerské dovednosti, osobní nasazení v zájmu školy a konkrétní aktivity či projekty, které ředitel realizoval či rozvinul.