Zuzana Hronová
1. 12. 2019 8:11
Inkluzivní vzdělávání v Česku funguje už tři roky. Národní institut dalšího vzdělávání proto zmapoval postoje a potřeby 6349 učitelů a 355 ředitelů škol v oblasti inkluze. Jde o školy pracující v obtížnějších vzdělávacích podmínkách, které se ale chtějí dále rozvíjet a zapojily se do projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Aktuálně.cz přináší výsledky šetření.
Chybí speciální pedagogové
Školy postrádají speciální pedagogy, tedy odborníky s patřičnou kvalifikací na speciálně-pedagogickou péči. "Pedagogické fakulty nedostatečně zásobují terén speciálními pedagogy. Myslím, že dlouhodobě trvá vysoký zájem o studium speciální pedagogiky, ale každoročně zaznamenáváme velmi nízké počty přijatých uchazečů jak na prezenčním, tak i na dálkovém studiu v Praze, Brně i dalších městech," říká Jana Ščerbová z Centra podpory školám v oblasti společného vzdělávání.
"Snažíme se již od roku 2005, aby jich dostatek byl, ale bohužel tomu tak není. Řada škol si odborníky nachází, využívá šablony, hledá různé prostředky, jak si odborníky pro svou práci doplnit. Učitelé totiž velmi často pracují s dětmi, které jsou náročné nejen pro pedagogy, ale i pro rodiče," upozorňuje Jana Zapletalová, náměstkyně ředitele Národního ústavu pro vzdělávání.