Cílem už není diagnóza, ale pomoc dítěti. Jak inkluzi zvládají učitelé a jak rodiče?

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
1. 12. 2019 8:11
Inkluzivní vzdělávání v Česku funguje už tři roky. Národní institut dalšího vzdělávání proto zmapoval postoje a potřeby 6349 učitelů a 355 ředitelů škol v oblasti inkluze. Jde o školy pracující v obtížnějších vzdělávacích podmínkách, které se ale chtějí dále rozvíjet a zapojily se do projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Aktuálně.cz přináší výsledky šetření.
Kateřina Kožnarová, ředitelka Open Gate
Kateřina Kožnarová, ředitelka Open Gate | Foto: Honza Mudra

Ředitelka Open Gate: Na inkluzi nebylo Česko připraveno

Podle Kateřiny Kožnarové, ředitelky soukromé základní školy a gymnázia Open Gate, nebyl projekt inkluze dotažen do konce. Prohlásila to na diskusi na téma Inkluze a integrace na akci Prague Education Festival 2019.

"Informovanost těch, kteří inkluzi provádí, a vlastně těch nejdůležitějších, tedy učitelů a ředitelů škol, nehodnotím jako dostatečnou a pozitivní. Domnívám se, že jsme se inspirovali u systému, v němž jsou lidé myšlenkově nastaveni tak, že vnímají inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jako obohacení. Jenže jsme tuto zkušenost naroubovali do prostředí společnosti, která v majoritě připravená na inkluzi nebyla," řekla Kožnarová.

Podle ní nebyla na změnu připravena laická ani odborná společnost. "I mnozí učitelé pohlížejí dodnes na inkluzi jako na jakési archetypální zdržení a na problémy v rovině metodologické a logistické. Komunikace k těm, kteří jsou v tomto procesu nejdůležitější, selhala," dodala.

 

Právě se děje

Další zprávy