Zuzana Hronová
1. 12. 2019 8:11
Inkluzivní vzdělávání v Česku funguje už tři roky. Národní institut dalšího vzdělávání proto zmapoval postoje a potřeby 6349 učitelů a 355 ředitelů škol v oblasti inkluze. Jde o školy pracující v obtížnějších vzdělávacích podmínkách, které se ale chtějí dále rozvíjet a zapojily se do projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Aktuálně.cz přináší výsledky šetření.
Ředitelka Open Gate: Na inkluzi nebylo Česko připraveno
Podle Kateřiny Kožnarové, ředitelky soukromé základní školy a gymnázia Open Gate, nebyl projekt inkluze dotažen do konce. Prohlásila to na diskusi na téma Inkluze a integrace na akci Prague Education Festival 2019.
"Informovanost těch, kteří inkluzi provádí, a vlastně těch nejdůležitějších, tedy učitelů a ředitelů škol, nehodnotím jako dostatečnou a pozitivní. Domnívám se, že jsme se inspirovali u systému, v němž jsou lidé myšlenkově nastaveni tak, že vnímají inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jako obohacení. Jenže jsme tuto zkušenost naroubovali do prostředí společnosti, která v majoritě připravená na inkluzi nebyla," řekla Kožnarová.
Podle ní nebyla na změnu připravena laická ani odborná společnost. "I mnozí učitelé pohlížejí dodnes na inkluzi jako na jakési archetypální zdržení a na problémy v rovině metodologické a logistické. Komunikace k těm, kteří jsou v tomto procesu nejdůležitější, selhala," dodala.