Po více než měsíci intenzivních jednání mezi korejskou automobilkou Hyundai a právnickou organizací Ekologický právní servis (EPS) se zdá, že by se mohlo stát dosud v zemi nevídané. Postoj neziskové organizace by mohl přinutit obřího investora uzavřít komplexní dohodu, podle níž "odčiní" negativní dopady své výroby, a to ještě předtím, než se vůbec začne továrna stavět.
A možná je blízko úspěchu. Dohodu neziskovým organizacím nabídl společně s investorem i Moravskoslezský kraj a CzechInvest.
Na polích u Nošovic se do konce roku nejspíš ani nevybudují základy. Její stavitelům mimo jiné chybí potřebné územní rozhodnutí. Teprve poté začne řízení, na jehož konci může firma získat stavební povolení.
Hyundai spěchá. Urychlit stavbu může právě dohoda s ekology a právníky, kteří hlídají, zda investor dodržuje české zákony.
Hyundai jako dobrý soused?
Velká shoda se mezi průmyslníky a zastánci globální odpovědnosti a životního prostředí nedá čekat. První jednání také zkrachovala na tom, že každá strana měla jinou představu, o čem se vlastně bude mluvit.
Infobox
O čem debatují právníci s firmou:
- systematické změny v chování firmy, které nesouvisí se stavbou továrny
- odpovědná produkce (zavedení filtrů do motorů aut, které společnost vyrábí)
- odpovědnost ke komunitě (využít železnice namísto silnic, nepřepravovat auta a díly během víkendu, opatření proti hluku v obci Dobrá, vypracovat studii o dopadech na okolí atd. )
- filantropie vzhledem k místním obyvatelům i české společnosti
Fakt, že ekologičtí právníci začali debatovat s korejskými manažery v době, kdy továrna ještě zdaleka nestojí, ale může přinést více, než je obvyklé. Může přinést dohodu o tom, že se továrna více začlení do okolní krajiny nebo dokonce zahájit diskusi o globálních změnách v chování firmy.
Právníci se například snaží také firmu přesvědčit, aby si nechala zpracovat studii o vlivu na okolní krajinu a investovala do dalších terénních úprav.
Vyjednávání pravděpodobně povede také k dohodě o podpoře spolkového života v okolí továrny. U velkých firem je obvyklé, že podporují kulturu či sportovní organizace v obci. Například výrobce a distributor zdravotnických prostředků a hygienických výrobků Hartmann-Rico letos rozdělí z fondu Dobrý soused mezi občanská sdružení ve Veverské Bítýšce 200 tisíc korun. Ale třeba americký investor Timken daroval na rozšíření Domu pro matky s dětmi v tísni Olomouci 4,5 milionu korun.
Podle prvních informací už dala Hyundai najevo, že by byla ochotna založit fond, ze kterého bude přispívat na spolkový život v okolí továrny. Do něj by mohla vložit 20 milionů korun. EPS ale striktně odmítl, že by jedním z příjemců peněz od Hyundai mohl být právě on.
Tvrdá jednání od začátku
Korejce k jednání o dopadu investice vyzval nepřímo dopisem vyzývajícím k odpovědnosti Ekologický právní servis z Brna, který už vyjednal společně s dalšími neziskovými organizacemi s jiným velkým investorem TPCA v Kolíně několik důležitých podpor v regionu. Hyundai se pak na EPS obrátil s pozvánkou k diskusi.
Jednání jsou ale tvrdá. Osm prvních schůzek nestačilo k jakékoliv dohodě. "Vysvětlovali jsme si naše postoje," řekl o prvních kontaktech Aktuálně.cz Pavel Franc z EPS. Co to znamená?
EPS říká, že firma po organizaci ze začátku chtěla především to, aby se právníci přestali zajímat o právní okolnosti kolem investice. Nezisková organizace totiž podala několik odvolání v územním řízení a od začátku výkupů pozemků upozorňovala na to, že především stát nepostupuje zcela v souladu se zákony.
"My se ale z kauzy nestáhneme. Ve chvíli, kdy to pochopili, se teprve začalo jednat," řekl Franc.
Právníci ale neustoupili ani ve chvíli, kdy se manažeři Hyundai rozhodli ukázat, že to s ochranou životního prostředí myslí dobře a v Nošovicích namísto kácení začali z průmyslové zóny na její okraj přesazovat vzrostlé stromy. Firmu to stálo asi 25 milionů korun.
"Děláme to proto, že v pohledu od Beskyd v historii ty stromy stály a bez nich by to už byl jiný pohled. Rozhodně to není jen gesto v rámci komunikace s veřejností," uvedl ředitel právního oddělení firmy Tomas Dosik Kim v MF Dnes.
"Ty peníze by se daly vynaložit účelněji než na přesazování stromů, to nemá s ekologií nic společného. Je to podobné, jako kdyby vykáceli tropický prales a pak zasadili alej," míní Franc.
Globální odpovědnost z Nošovic
EPS chce firmu donutit nejen k odpovědnosti vůči místu, kde automobilka vyroste, ale také ke změně globálního chování.
"Kdyby namísto přesazování stromů namontovali filtry k zachycení pevných částic do aut, která vyrábějí, životnímu prostředí by prospěli daleko více," míní právníci.
Právníkům totiž vadí, že se velké firmy spokojí s tím, že vydají nějaké peníze do obce, ve které vyrábí a nemají "globální odpovědnost."
"Pětadvacet milionů je uplácení, třešnička na dortu a částka, kterou taková firma vydá na odměny jednoho manažera, ale ne společenská odpovědnost. Firma, jejíž auta produkují popílek, i když už existují filtry a ona je nenamontuje jen proto, aby měla zisk, si s veřejností jen hraje," kritizuje EPS.
Hyundai ale k tak velkému ústupku, který by pro firmu znamenal prodražení výroby, zřejmě nebude ochotna. "Nejsme schopni reagovat na takovéto změny, v Nošovicích bude jen malá lokální pobočka, jejíž stavba politiku firmy nemůže změnit," reagovali podle informací Aktuálně.cz v diskusi na tento návrh zástupci firmy.
Nošovice čeká rozvoj
V Nošovicích zatím krajský úřad pracuje na přípravě zóny a nedávno zřídil v obci informační kancelář o továrně. Také pro korejské manažery a jejich rodiny nachystal příručku s návodem, jak se naučit žít v Česku a chystá jednání o nové železniční zastávce Nošovice.
Zaměstnance ale Hyundai, která chce první vozy začít na Frýdecko-Místecku vyrábět přesně za rok, stále ještě nehledá. I když podle prohlášení firmy začne stavět továrnu do konce tohoto roku, nyní čeká na vydání stavebního povolení.
Hyundai oznámila, že od konce roku 2008 tady chce vyrábět nové verze vozů Elantra a Tucson. V roce 2011 k nim přibude zcela nový vůz třídy C-MPV, tedy velkoprostorový automobil nižší střední třídy, jako jsou například Ford Focus C Max či Škoda Roomster.
Po zahájení výroby nového typu vozu v roce 2011 by se měla investice zvýšit z původní miliardy na 1,2 miliardy euro, počet zaměstnanců by měl dosáhnout přibližně 3500 lidí. Hyundai bude pod Beskydami zároveň vyrábět i převodovky, které chce z Nošovic vyvážet také do žilinské automobilky KIA a pravděpodobně i do svých dalších sesterských společností v Turecku a Indii.
Vyšší bude zřejmě podíl součástek vyrobených v Česku. Zatímco ve škodovkách se tento podíl podle typu vozu pohybuje mezi 25 a 75 procenty a v automobilce TPCA je to přibližně 50 procent, nošovický Hyundai by měl podle odhadů CzechInvestu používat při výrobě nejméně 65 procent produkce z českého území.
Za Hyundai se už proto také hrnou dodavatelé. Magistrát ve Frýdku-Místku musí například už odmítat investory, kteří přicházejí. Zájemci už mohou mít problém sehnat volný pozemek i jinde v regionu.