Hezké Vánoce, trochu se přidusíme

Pavel Baroch
29. 11. 2006 0:00
Hranice - Spojená Evropa má i tuto podobu: Smrk uříznutý v Hranicích cestuje na kamionu 1300 kilometrů, aby v Nizozemsku měli hezké Vánoce.

Jde o to, že se hranická radnice rozhodla darovat dvanáctimetrový vánoční strom partnerskému holandskému městu Leidschendam-Voorburg.

Zplodiny z kamionu, na němž se poražený strom ve speciálním kontejneru poveze, to je také asi 250 kilogramů oxidu uhličitého nebo bezmála tři kilogramy dusíků a drobných částic prachu.

Tolik škodlivin vůz na více než tisíc kilometrů dlouhé trase vypustí do ovzduší, spočítal na specializovaném serveru www.ecotransit.orgVojtěch Kotecký z Hnutí Duha.

"Takto jsme o tom nepřemýšleli," řekla deníku Aktuálně.cz Jana Černá z radnice v Hranicích. "Jsme rádi, že našemu partnerskému městu můžeme dát strom, oni jsou rádi, že jim ho darujeme," dodala.

Pro zmíněného Vojtěcha Koteckého je převoz moravského smrku do Nizozemí naopak především názorným příkladem, jak se dnes mnohdy bez přemýšlení běžně vozí zboží z jednoho konce Evropy na druhý.

V Holandsku je totiž lesů jen minimálně. "U nás s tím problém nemáme," dodala Černá.

Holanďané si vyberou ze dvou stromů

Svůj strom si zástupci města Leidschendam-Voorburg, které leží v těsné blízkosti Haagu, vybrali sami přímo na Moravě. Hraničtí jim nabídli dva vzrostlé smrky, z nichž jeden si Holanďané přes půlku Evropy odvezou.

"Není to žádná ekologická katastrofa, ty stromy by se stejně musely porazit," vysvětlila Jana Černá.

První z "holandských" stromů rostl na jednom hranickém sídlišti, druhý ve vojenském prostoru Libavá.

Je to už pošesté, co si Holanďané z Hranic vánoční strom odvezou.

Kamiony křižují celou Evropu

Rozmáhající se automobilismus včetně kamionové dopravy je přitom jednou z největších ekologických hrozeb. Ovšem firmám se vyplatí.

Proto se například z Holandska vozí kamiony s prasaty do Itálie, kde se z nich připraví šunka, která se přes celou Evropu zase vrací nazpátek.

Z Česka se zase každoročně vyvezou desítky tisíc tun jablek a dovezou se jiné desítky tun tohoto ovoce. Obdobné je to třeba u hovězího masa - tisíce tun putují za hranice a další tisíce se zase přivážejí z ciziny.

Železnice je ekologičtější

Přitom existují ekologicky šetrnější varianty, i když jsou v Nizozemsku smrky "nedostatkovým zbožím".

"Holanďané by si mohli přivést vánoční strom například z Arden, a byla by to asi třetinová vzdálenost," říká Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha.

Internetovou stránku, podle níž spočítal "ekologický" účet cesty z Hranic k Haagu, založilo několik evropských železničních společností, aby ukázaly ekologické přednosti železnice - na webu je možné srovnat emise různých druhů dopravy na trase, kterou si zájemce sám vybere.

Právě železnice vychází i v případě cesty moravského smrku do Nizozemí mnohem šetrněji. Při cestě vlakem by se například dostalo do ovzduší o více než polovinu méně oxidu uhličitého - hlavního skleníkového plynu.

 

Právě se děje

Další zprávy