Praha - Jako velké poučení z minulých chyb hodnotí náčelník generálního štábu Petr Pavel výsledek jednání se Švédy o prodloužení pronájmu čtrnácti stíhaček JAS 39 Gripen na čtrnáct let.
Českým vyjednavačům se podařilo srazit končící dvacetimiliardový pronájem gripenů o dvaatřicet procent.
Bezpečnostní experti hodnotí dohodu i poznámkou, že stratégové ministerstva obrany a generálního štábu se po letech trápení a sérii skandálů konečně naučili významné zbrojní kontrakty dojednávat včetně nezbytného technického servisu.
Aktuálně.cz: Nemyslím to zle, ale dá se říci, že jste se konečně naučili uzavírat strategicky významné zbrojní projekty, aby na to rozpočet obrany nedoplácel?
Petr Pavel: Nechci to teď nijak zvlášť rozebírat, pravda ale je, že z minulých chyb jsme se opravdu hodně poučili. Nebyl jsem u všech fází vyjednávání, nákup zbraní nemám ostatně jako náčelník generálního štábu v popisu práce, ale vše bylo vedeno s využitím zkušeností z první smlouvy o pronájmu gripenů. Snažili jsme se vyvarovat některých chyb z tehdejší doby, které jsme udělali... Snažili jsme se na všechna jednání připravit natolik důsledně, abychom mohli reagovat na námitky, výhrady či připomínky Švédů. A jakkoliv se navenek zdálo, že vyjednávání se Švédy se neúnosně táhne a je zdlouhavé, výsledek, k němuž jsme dospěli, svědčí snad o naší dobré přípravě i správné strategii.
A.cz: A v čem je dojednaný kontrakt výhodný pro armádní letectvo?
P. P.: Výhodou pro armádu je už samotný fakt, že bude zachována kontinuita ve výcviku našich pilotů, přípravě technického personálu, ve výzbroji českého letectva, a tedy i v tolik důležité (i když pro veřejnost neviditelné) infrastruktuře nadzvukového letectva. To je pro nás obrovská výhoda. Jakákoliv změna v této oblasti totiž znamená několik let práce navíc při novém zaškolování pilotů, ale i techniků. Fakt, že vláda vyjednané podmínky schválila, hodnotím jako víc než dobrou zprávu pro české letectvo, a tudíž i ochranu vzdušného prostoru naší země.
A.cz: Nechci se utápět v technických detailech, nicméně jakou cenu má pro Česko domluvená poměrně rozsáhlá modernizace stíhaček gripen?
P. P.: Domluvená rozsáhlá modernizace gripenů má obrovskou cenu. Zejména mám na mysli software LINK 16, což je - laicky řečeno - spojovací prostředek, který pilotům stíhaček umožní komunikovat bezproblémově se všemi partnery NATO. Zejména tohle až dosud naše gripeny ve společných operacích Aliance diskvalifikovalo. Modernizace zahrnuje i zbraňové kontejnery či nové střely... Těch zlepšení je mnohem víc a já namátkou uvádím jen některé - ty podstatné. Shrnu to do jedné věty: využíváme nemalý rozvojový potenciál gripenů, abychom s nimi mohli případně podporovat například i pozemní síly. Dosud stíhačky používáme jen k ochraně vzdušného prostoru.
A.cz: Ještě jednu otázku k té ceně. Jak se ji podařilo srazit o dvaatřicet procent?
P. P.: Fakt, že jsme se dostali z původní ceny o dvaatřicet procent níž, vidím jako mimořádně dobrý výsledek vyjednávání. Původní cena byla zhruba na stejné úrovni, kterou Švédům platíme dnes - tedy dvě miliardy ročně. Je to důkaz schopnosti českých vyjednavačů, ale i velké pružnosti Švédů. Pokud vím, tak - jakkoliv byla jednání tvrdá - oceňovali, že naše vyjednávací týmy byly perfektně připraveny. Včetně takových "maličkostí", jako je detailní nastudování obchodní bilance výrobce gripenů - firmy Saab.