Obrazem: Baťův letoun se po 76 letech vrátil do Česka

Obrazem: Baťův letoun se po 76 letech vrátil do Česka
Návrat Baťova letadla předznamenával trubač, otec bratrů Lukačovičových. “Duchoměřice!” hlásil pět minut před desátou hodinou dopoledne polohu letounu.
Unikátní letadlo Lockheed Model 10 Electra se dvakrát proletělo nad hlavami diváků na letišti Točná. Nese stejné označení, které používal podnikatel Jan Antonín Baťa, když si jej v roce 1937 pořídil. Za první republiky s ním obletěl svět, na začátku války ho jeho piloti evakuovali do Velké Británie, aby ho ochránili před zneužitím Hitlerem.
Členové posádky v dobových kombinézách vystoupili za potlesku přítomných fanoušků ze zrekonstruovaného historického letounu. Jejími členy byli po většinu cesty bratři Ivo a Nikola Lukačovičovi, piloti Milan Vacík a Jan Štindl a technici Jaroslav Anýž a Václav Bejček. Za posádku mluvil Nikola Lukačovič, jeho bratr Ivo prý zůstal v Německu.
Rekonstrukce letadla stála Ivo Lukačoviče, který letiště Točná vlastní, podle slov jeho bratra Nikoly několik stovek milionů dolarů a trvala pět let. Jedná se o jediné letadlo tohoto typu na světě, které je stále letuschopné. Zobrazit 12 fotografií
Foto: Libor Fojtík
Adéla Skoupá, Obrazová sekce
28. 5. 2015 14:00
Zrekonstruované letadlo Lockheed Electra, ve kterém létal Jan Antonín Baťa, ve čtvrtek dosedlo na letiště u Prahy. Bude novým přírůstkem v hangárech miliardáře Ivo Lukačoviče.

Unikátní dvanáctimístné letadlo Lockheed Electra přistálo dopoledne na letišti Točná na jihovýchodním okraji Prahy. Po osmidenním letu z Kanady přes Grónsko a Island se tak dostalo do hangáru svého nového majitele. Tím je zakladatel serveru Seznam.cz, miliardář Ivo Lukačovič, který letadlo odkoupil od texaského sběratele a za několik stovek milionů dolarů nechal v Americe opravit.

Stroj z roku 1937 dříve patřil podnikateli Janu Antonínu Baťovi, který s ním před druhou světovou válkou obletěl svět. Na letiště Točná ve čtvrtek zrekonstruovaný stroj se stejným označením, které používal už Baťa, slavnostně dosedl v deset hodin. Poslední etapa jeho cesty vedla z německého Siegerlandu. Stroj dvakrát prolétl nad letištěm, po přistání z něj vystoupili tři členové posádky oblečení do dobových béžových uniforem.

“Vypočítali jsme, že máme za sebou devět tisíc sedm set kilometrů. Přistávali jsme v Grónsku, na Islandu, ve Velké Británii, v Nizozemsku a v Německu. Všude letadlo budilo pozornost, všude nám děkovali za návštěvu,” vysvětlil jeden ze členů posádky, Nikola Lukačovič. Společně s ním cestu podstoupil i jeho bratr Ivo, piloti Milan Vacík a Jan Štindl a technici Jaroslav Anýž a Václav Bejček.

Po cestě prý posádku historického unikátu ohrožovala jen námraza a špatné počasí. “Při přeletu nad Grónskem jsme byli překvapeni, jak vysoko sahají ledové kry,” doplňuje Lukačovič. A dodává, že se při pilotování letadla řídili starými příručkami ze třicátých let minulého století.

Letadlo bude cenným kouskem Lukačovičova hangáru na Točné. Veřejnost si jej bude moci brzy prohlédnout - budova s dalšími okřídlenými veterány bude totiž v blízké době sloužit i jako muzeum. “Jednou za týden bude možné uspořádat prohlídku. Zatím ale hledáme někoho, kdo bude zájemce provádět a poskytovat kvalitní výklad,” říká Nikola Lukačovič.

 

Právě se děje

Další zprávy