Ostrava - Ministr životního prostředí Pavel Drobil přijel ve čtvrtek na Ostravsku s velkorysým plánem na vyčištění ovzduší, kteréje v některých ukazatelích nejšpinavější v Evropě.
Slíbil, že moravskoslezským podnikům a obcím nabídne od září 4 miliardy korun z evropských fondů.
Jenže: Firmy a radnice o dotace z evropských fondů mohou žádat už roky, i když peníze nebyly ve speciálním šuplíku s názvem Moravskoslezský kraj. Problém je, že o ně skoro nežádají.
"O program snižování emisí je obecně velmi malý zájem, nejsou projekty, které bychom posuzovali. Přitom jsou v této kapitole k dispozici desítky miliard," řekl Aktuálně.cz jeden z vedoucích pracovníků Státního fondu životního prostředí, který si nepřál být jmenován, aby mu jeho prohlášení nezpůsobilo problémy u nadřízených.
"Je to stejné, jako by váš zaměstnavatel dával na platy 10 milionů, a pak najednou oznámil, že dá na platy 10 milionů," okomentoval Drobilův krok úředník státního fondu.
Drobil: Je to mimořádný program
Ministr Pavel Drobil, který z Ostravska pochází a jen tam i krajským zastupitelem, ovšem tvrdí, že nový program snižování emisí je výjimečný.
"Výzva je mimořádná nejenom svým omezením pouze na jeden region, ale i obsahem," tvrdí Drobil. "Podniky, ale i obce a města budou mít poprvé možnost získat dotace na nákup konkrétních zařízení ke snižování prašnosti komunikací v areálu provozoven nebo přímo na zdrojích."
Podle Drobila budou moci zájemci žádat o peníze například na nákup zdrojů energie s nízkými emisemi, na centrální zásobování teplem, ale také na výsadbu zeleně, která snižuje prašnost.
Drobil tvrdí, že firmy budou nuceni snižovat exhalace, protože novela zákona o ochraně ovzduší počítá s přísnějšími emisními stropy. Pokud je nesplní, dostanou pokuty.
Miliardy nabízel už Drobilův předchůdce Dusík
Dlouholetý pracovník ministerstva životního prostředí Daniel Vondrouš navíc uvedl, že s plánem vyčlenit jen pro Moravskoslezský kraj peníze z evropských fondů přišel už Drobilův předchůdce Jan Dusík, když se vloni v Ostravě řešil problém s tím, že tamní firmy málo žádají o ekologické dotace.
Vodrouš uvedl, že smyslem bylo povzdubit moravskoslezské firmy, aby si o evropské peníze více žádaly. Speciální program dostala na starost tehdejší náměstkyně Rut Bízková, která byla před volbami na pár měsíců i ministryní životního prostředí. A teď, za ministra Drobila se plán dokončil.
"Symbolicky by to pro kraj může něco znamenat," řekl Aktuálně.cz Vondrouš, který nyní působí v ekologickém sdružení Zelený kruh.
Nízkoemisní zóny vznikly za Bursíka
Ani další plány na zlepšení ovzduší v Moravskoslezském kraji, s nimiž Pavel Drobil přijel do Ostravy, nejsou žádnou novinkou.
Například takzvané nízkoemisní zóny ve městech jsou součástí návrhu nového zákona na ochranu ovzduší, který vznikal už za ministra Martina Bursíka. Do nízkoemisní zóny by směla jezdit pouze auta, která splňují přísné emisní limity.
Ministr Drobil uvedl, že příslušnou novelu, která by toto opatření umožnila, předloží do vlády na podzim. Návrh zákona je přitom už více než půl roku v meziresotním připomínkovém řízení.
Pavel Drobil rovněž slíbil, že se pokusí s ministrem dopravy Vítem Bártou dohodnout, aby se na dálnici D1 okolo Ostravy nemusela používat dálniční známka. To by mělo zabránit tomu, aby místní obyvatelé s auty bez nálepek jezdili přes město.