Mladá Boleslav – Dva dny poté, co vedení severoamerické divize koncernu Volkswagen oznámilo, že majitelům aut s motory s podvodným softwarem dá poukaz na 1000 dolarů, se s vedením Škody Auto sešel ministr průmyslu Jan Mládek. Přestože řešili i situaci okolo aféry Dieselgate, na možné kompenzace po vzoru Spojených států ale řeč nedošla.
Poukaz má být krokem, jak si získat zpět důvěru alespoň části z přibližně půl milionu motoristů v USA. Podle ministra ale ve zdejších podmínkách nejde o příliš pravděpodobné řešení.
"Předpokládáme, že postup bude v České republice podobný jako v Německu. Těžko si lze představit, že by byl významně jiný. Nemyslím si ale, že by to bylo stejné jako ve Spojených státech, tam je úplně jiný právní systém, postavený na principu kolektivní akce," odpověděl Mládek na dotaz Aktuálně.cz, zda by byl pro, aby automobilka postupovala stejně i v Evropě.
To by ovšem znamenalo, že v podstatě dojde k vytvoření dvou kategorií majitelů - těch "šťastnějších" v USA a ostatních. Přitom jen v Evropě se aféra týká přibližně 8,5 milionu aut. Mládek to však příliš nechce dramatizovat. "Sorty zákazníků stejně existují, závisí to na právním systému, funkčnosti té které země a tak dále. A jestli to je precedent? Je to takový nezávazný precedent. Buď si z toho něco soudce vezme, nebo nevezme," krčí rameny ministr.
150 tisíc aut, dvě třetiny škodovek
Jak tedy bude výsledné řešení pro české řidiče vypadat, zatím vůbec není jisté. Ministr dopravy Dan Ťok minulý týden o emisním skandálu jednal se svým německým protějškem. Po schůzce uvedl, že auta budou svolána na servisní prohlídku, kdy jim bude software, který umožňuje obcházet měření emisí, přehrán.
Týkat by se to mělo zhruba 150 tisíc aut, dvě třetiny z toho nesou škodovácké logo. První svolávací akce by se měla uskutečnit příští rok na jaře, celá akce by mohla zabrat až půldruhého roku.
Mimo samotnou opravu však Ťok chce českou automobilku přesvědčit, aby majitelům nabídla jakési bolestné. "Budu apelovat na Škodovku, ať hledá pro zákazníky pozitivní motivaci," prohlásil. Bonus by mohl být například vyměněný olej nebo finanční poukázka na další služby.
Mladoboleslavská automobilka ale zatím nechce případné odškodnění příliš komentovat, přestože v Česku bude muset do servisu více než 100 tisíc vozidel se škodováckým logem. Na tiskovou konferenci po Mládkově návštěvě nikdo z vedení nedorazil.
"Ve spolupráci s úřady intenzivně pracujeme na technických řešeních a dotčené vozy svoláme do servisu. Zde jako výrobce využijeme našeho práva na odstranění závady. Našim zákazníkům tak nevzniknou žádné finanční škody," řekl pouze mluvčí Škody Jozef Baláž.
Přesnou formu bonusu Škoda a další značky spadající do koncernu oznámí poté, až budou vědět, jakým způsobem auta upraví. Německé úřady daly Volkswagenu lhůtu do konce měsíce. "Nemohu mluvit za celý koncern, ale ve Škodě Auto se budeme snažit připravit zákaznicky velmi vstřícné řešení," připustil Baláž
Na servisní prohlídku, jejíž náklady ponese automobilka, budou muset majitelé naftových aut z koncernu Volkswagen s motorem řady EA 189 a emisní normou EURO 5. Jde o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013 s objemy motorů 1,2, 1,6 a 2,0 litru.