Praha - Dopravní policii od příštího roku sice posílí příslušníci cizinecké policie, ale nakonec jich bude mnohem méně, než se plánovalo. Znamená to, že se policejní dohled nad dodržováním dopravních předpisů nijak výrazně nezvýší.
Po vstupu republiky do takzvaného schnengenského prostoru už nebudou potřeba cizinecké policie na hranicích, proto se počítalo s tím, že by z jejich řad mohlo až osm set z nich zamířit na silnice. Pak se toto číslo snížilo na šest set a teď už ředitel republikové dopravní policie Zdeněk Bambas hovoří o posile 380 pohraničníků.
"Je nás nedostatek," řekl Bambas. "Malinkou pomocí bude od nového roku posílení dopravní policie o 380 lidí z pohraniční policie." Jedním z důvodů, proč k dopravní policii přejde méně pohraničníků, je podle Bambase to, že jich nakonec bude ke kontrole cizinců potřeba více, než se původně myslelo.
Přitom právě nedostatek policiejních kontrol je podle politiků jedním z důvodů, proč od letošního roku na silnicích znovu umírá víc lidí než vloni. Do konce května zemřelo při dopravních nehodách 379 lidí, což je o 35 víc než před rokem.
Potřebovali bychom trojnásobek
Přímo na silnicích by mělo v současnosti teoreticky sloužit něco přes 1300 dopravních policistů. Ovšem například v květnu jich kvůli nemocem či školení nebylo ani devět set.
"Aby se činnost policie na silnici zřetelně projevila, spočítali jsme, že bychom jich potřebovali ještě asi dvanáct set," řekl v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz ředitel Bambas.
Pokud by v současnosti vyrazili do terénu všichni policisté včetně policejního prezidenta Oldřicha Martinů, měla by jedna osoba v uniformě na starosti zhruba dvě stě civilistů a plochu dvaceti kilometrů čtverečních.
"To spíše potkáte Ježíška než policistu," řekl už dříve v nadsázce Bambas. Dodal, že kvůli nedostatku dopraváků má ohromný význam činnost městských strážníků - i když mnozí motoristé se na jejich práci dívají skrz prsty a tvrdí, že jim jde jenom o to vytahat z řidičů co nejvíc peněz do obecních pokladen.
"Při současných početních stavech dopravní policie je přínos práce městských strážníků pro bezpečnost silničního provozu nezpochybnitelný. Pro zajímavost: dnes je strážníků asi sedmkrát více než dopravních policistů silničního dohledu," poznamenal Bambas.
Řešení? Více kamer na silnicích
Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas uznává, že bez důsledené kontroly nebudou české silnice více bezpečné. Nedělá si ale iluze, že by jeho podřízených výrazně přibylo. "Dopravních policistů více nebude," soudí Bambas.
Řešení vidí Bambas v tom, že by se u silnic montovalo víc kamer, které hlídají především rychlost vozidel. "Mým vzorem je Velká Británie, a ta je kamerami poseta. Britové jezdí podle předpisů," řekl Bambas.
S rozšířením kamerového systému souhlasí i náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. "Jsem velkým příznivcem automatického dohledu," řekl Vykydal. "Musí fungovat účinný dohled."
Díky "hlídací" kameře se například v brněnské Sportovní ulici od loňského května snížil o polovinu počet řidičů, kteří zde překračují povolenou rychlost. V ulici je povolená šedesátka. Podle loňských odhadů policie tam jezdilo až o dvacet kilometrů rychleji přibližně šest set řidičů měsíčně. Po nainstalování kamerového systému klesl tento počet pod tři sta.
"Navíc i tito hříšníci jezdí pomaleji než v minulosti," citovala ČTK vedoucího brněnské dopravní policie Štěpána Zachara.