Praha - Do čtyř let protne centrum Prahy nová dálnice. Tunelový komplex Blanka povede od dnešního Strahovského tunelu přes Letnou a vyústí v Tróji, kde se přes Vltavu postaví dokonce nový most.
Nová autostráda podle magistrátu výrazně pomůže vyčistit pražské ovzduší, které právě kvůli husté automobilové dopravě patří k nejšpinavějším v zemi.
Pražská občanská sdružení, která se několik let marně snažila obří dopravní stavbu na dohled katedrály svatého Víta zastavit, však tvrdí pravý opak. Tvrdí, že zatímco jiná velkoměsta se snaží dopravu z centra odvést, Praha ji tam naopak láká.
"Dlouhodobě se stavíme proti výstavbě další velkokapacitní dálnice v centru Prahy, byť vedené v tunelu. Nová komunikace stejně jako severojižní magistrála zatáhne obrovský počet dalších vozidel do navazujících ulic v obytných čtvrtích na severu Prahy a tím dále zhorší životní prostředí," řekl Jan Klika ze sdružení Ateliér pro životní prostředí.
- Čtěte více: Češi si zkracují život tím, co dýchají
Podobně hovoří i Aleš Ohrablo z EKO Břevnov, podle něhož nová silnice přitáhne desítky tisíc nových automobilů. Podle Ohrabla to pocítí také hustě zabydlená čtvrť Břevnov, která patří mezi nejatraktivnější pražskou adresu. Zatím.
Stavbu nezastavila ani policie
Proti stavbě tunelového komplexu Blanka přes centrum Prahy podala dvě občanská sdružení dokonce trestní oznámení. Zdůvodnila to obavou, že po jeho zprovoznění se extrémně zvýší exhalace i hluk v přilehlých oblastech Prahy 6 a 7, což pocítí desítky tisíc obyvatel.
Jedno trestní oznámení sepsali lidé v libeňské čtvrti Rokoska v blízkosti trojského konce tunelového komplexu, jehož stavba už začala na několika místech Prahy včetně Letenské pláně. Druhé podal již zmiňovaný Ateliér pro životní prostředí.
- Čtěte více: Projeďte se rekordním tunelem pod Letnou
"Policie to ale odložila," řekl Aktuálně.cz Petr Kužvart, známý ekologický právník, který se v této kauze také angažuje.
Posouzení vlivu na životní prostředí? Nedělalo se
Spor, jaký bude mít určitá stavba na okolí, obvykle může pomoci rozsoudit expertiza podle zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Jenže v případě tunelového komplexu Blanka se žádné komplexní posouzení nedělalo.
"V době, kdy se zpracovávala dokumentace pro územní rozhodnutí, platil zákon, podle něhož se stavby místních komunikací nemusely posuzovat podle vlivu na životní prostředí," řekl Aktuálně.cz Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy pražského magistrátu.
Dodal, že pouze některé úseky byly prověřeny tak podrobně, jak to vyžaduje zákon o posouzení vlivu na životní prostředí. "Tunelové stavby sníží v daném území hlukovou i emisní zátěž. O plynulosti dopravy a větší bezpečnosti ani nemluvě," konstatoval Heroudek.
Odborníci prověřili i případný vliv na historickou Královskou oboru neboli Stromovku, pod níž také povede tunel. "Biologické hodnocení prokázalo, že stavba tunelu ani následný automobilový provoz faunu, flóru a podzemní vody neovlivní," tvrdí Jan Heroudek z pražského magistrátu.
Návrat do 70. let?
Kritici upozorňují i na to, že tunelový komlpex Blanka je víceméně oprášený plán socialistických inženýrů. "Jde o uskutečnění zastaralého dopravního konceptu ze 70. let založeném na budování kapacitních komunikací skrz město," uvedla pražská zastupitelka Petra Kolínská.
Ekoložka Neela Winkelmann-Heyrovská v časopisu Týden připomněla, že nedlouho před listopadem 1989 se v Praze uskutečnily mohutné protesty proti podtunelování Stromovky. "Na konci 80. let se zde ohránci přírody a Pražané odvážně postavili režimu, aby bránili park před tunelem. Byli biti, zatýkáni, ale Stromovku jako zázrakem ochránili. O dvacet let později magistrátu vše prochází hladce," napsala Winkelmann-Heyrovská.
Trasu vybrala komise, brání se magistrát
Pražský magistrát takovou argumentaci odmítá. Tvrdí, že přesná trasa tunelového komplexu Blanka, který je součástí severozápadní části Městského okruhu, vznikala od roku 1993, kdy byla založena speciální komise. V ní zasedli zástupci několika pražských čtvrtí a magistrátu.
Trasa byla podle magistrátu vybraná tak, aby co nejvíce odlehčila přetíženým čtvrtím v této pražské oblasti.
"V tíživé dopravní situaci hlavního města je dobudování sítě hlavních komunikací základní podmínkou regulace dopravy jak individuální, tak té ostatní. Je také podmínkou zlepšení městské hromadné dopravy, bezpečnosti a plynulosti dopravy," uvedl primátor Pavel Bém.
Dodal, že celkový efekt hlavních komunikací se plně projeví až po jejím kompletním dokončení, tedy až bude kromě vnitřního pražského okruhu hotový i ten vnější a všechny spojující radiály.