Projeďte si rekordní tunel na Letné. Bude za 20 miliard

Pavel Baroch
30. 11. 2007 0:00
V Praze vzniká nejdelší městský tunel v Evropě
Auta právě podjela tunelem Blanka pod Stromovkou a míří do severní části Prahy
Auta právě podjela tunelem Blanka pod Stromovkou a míří do severní části Prahy | Foto: www.tunelblanka.cz

Praha - Zatímco úřady a politici se dohadují, jestli na Letné vyroste nová Národní knihovna, obří Oceanárium a Národní fotbalový stadion, jedna stavba, která zásadně změní tuto známou českou městskou zónu, už zde vzniká: rekordně dlouhý tunel Blanka.

"Po zprovoznění, které se předpokládá v roce 2011, vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě; současně vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel na našem území dlouhý až 2,23 kilometrů," uvádí se na internetových stránkách věnovaných této stavbě.

Stavební práce ovšem nezačaly jen na Letenské pláni, ale rovněž na začátku celého tunelového komplexu Blanka - u vyústění Strahovského tunelu.

Odtud povede nová silnice hloubenými a raženými tunely i po povrchové komunikaci až na druhou stranu Vltavy do Tróje. Přes řeku se postaví nový most.

"Celá stavba vyjde na zhruba 21 miliard korun," řekl Aktuálně.cz Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy pražského magistrátu.

Přes Letnou nepojedou tramvaje

Kvůli stavbě této části vnitřního silničního okruhu nepojednou přes Letnou od příštího dubna tramvaje.

"Tramvaje budou ukončeny v provizorních stanicích," řekl Heroudek. Dodal, že provoz aut a autobusů hromadné dopravy zůstane v omezené míře zachován. Vozidla však budou jezdit po objížďce přes Letenskou pláň.

Letná je jednou z nejfrekventovanějších částí Prahy a auta tu už dnes v dopravní špičce stojí v dlouhých kolonách. Magistrát se ovšem neobává toho, že zde stavba tunelu způsobí dopravní kolaps.

"Ve směru z centra zachováme dva jízdní pruhy a rovněž ve směru do centra vybudujeme dva nové jízdní pruhy po provizorní komunikaci přes Letenskou pláň. Dopravní situace se tudíž oproti současnosti nezhorší," tvrdí Jan Heroudek z pražského magistrátu. 

Stavba se rodí čtrnáct let

Přesná trasa tunelového komplexu Blanka, který je součástí severozápadní části Městského okruhu, vznikala od roku 1993, kdy byla založena speciální komise. V ní zasedli zástupci několika pražských čtvrtí a magistrátu.

Letos v srpnu se pak začalo s budováním nejdelšího evropského městského tunelu.

Foto: Aktuálně.cz

Jeho smyslem je odlehčit přetíženým čtvrtím v této pražské oblasti. "V tíživé dopravní situaci hlavního města je dobudování sítě hlavních komunikací základní podmínkou regulace dopravy jak individuální, tak té ostatní. Je také podmínkou zlepšení městské hromadné dopravy, bezpečnosti a plynulosti dopravy," uvedl primátor Pavel Bém. 

Kritici, například sdružení Ateliér pro životní prostředí, však tvrdí, že tato "dálnice" v centru Prahy zatáhne obrovský počet dalších aut do navazujících obytných čtvrtí, čímž se dále zhorší životní prostředí v hlavním městě, které má jedno z nejšpinavějších ovzduší v zemi.

FOTO ZE SOUČASNOSTI FOTO Z BUDOUCNOSTI
Víceúrovňovu křižovatku Malovanka potřebuje. Už tak velký dopravní uzel zkomplikují během stavebních prací dopravní omezení.
Víceúrovňovu křižovatku Malovanka potřebuje. Už tak velký dopravní uzel zkomplikují během stavebních prací dopravní omezení. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Promění se i křižovatka Malovanka. Vpravo vjezd do Strahovského tunelu
Promění se i křižovatka Malovanka. Vpravo vjezd do Strahovského tunelu | Foto: www.tunelblanka.cz
Jak se staví a co všechno změní tunel Blanka? Projděte si fotografie Jak by měl vypadat tunel Blanka? A jak Letná s ním? Prohlédněte si fotogalerii

Čtěte zítra: Dálnice přes Prahu je hrozbou pro ovzduší

 

Právě se děje

Další zprávy