Praha - Přesně dva měsíce už funguje v několika obcích projekt Czech Point. Občané díky němu dostanou výpisy z veřejných resjtříků přímo na své radnici a nejen na úřadech v krajském městě.
Podle ministerstva vnitra, které nyní první fázi projektu vyhodnocuje, využilo služeb Czech Pointů už kolem 3000 lidí.
"Zatím bylo na všech Czech Pointech v Česku vydáno 3250 výpisů, což považujeme za úspěch. Czech Pointy se spouštěly postupně, velká část teprve od května, takže větší nárůst byl až v poslední době," řekl Aktuálně.cz ředitel sekce informatiky ministerstva vnitra Jindřich Kolář, který má Czech Pointy na starosti.
Výpisy na radnici? Zatím v 35 obcích
Na radnicích se značkou Czech Point zatím dostanou lidé ověřené výpisy z katastru nemovitostí a obchodního a živnostenského rejstříku.
Czech Pointy byly v pilotním provozu zatím zprovozněny v 35 městech. První byl otevřen koncem března v Praze 13, během dubna a května pak postupně přibývaly další. Jak ve velkých městech jako Brno a Praha 1, tak menších jako třeba Hodonín či Písek.
Přečtěte si o spuštění prvního Czech Pointu i o tom, co nabízí - První Czech POINT funguje. V Praze 13
Právě v Písku spustili Czech Point teprve na začátku května. Od té doby využilo jeho služeb jenom 10 lidí. "Od spuštění je velmi krátká doba a třeba teprve dnes se objeví první větší zpráva o projektu v našem zpravodaji, takže informovanost určitě poroste," ujišťuje tisková mluvčí Písku Jindřiška Váverková.
V Brně značka Czech Point táhne
Naopak v Brně už "marketingová značka" Czech Point zapůsobila. "Výpisy ze tří veřejných evidencí jsme vydávali z vlastní iniciativy už od 1. ledna 2007, teprve v květnu jsme to začali dělat pod hlavičkou Czech Pointů," vysvětluje Zuzana Gregorová z brněnského magistrátu.
"Za první čtyři měsíce jsme vydali celkem 120 výpisů. Ovšem za květen - po zavedení značky Czech Point - to bylo už 119," říká Gregorová.
Největší zájem byl podle ní o výpisy z katastru nemovitostí. To potvrzují i celorepublikové statistiky. Pro výpisy o nemovitostech si přišlo 67 procent občanů. Druhý skončil obchodní rejstřík, třetí s 5 procenty rejstřík živnostenský.
Podle ministerstva vnitra a informatiky zatím funguje celý systém bez problémů. "Jenom dvakrát byl na chvíli výpadek a jednou softwarový problém, který zkomplikoval komunikaci s katastrem nemovitostí, ale nic jiného se nestalo," řekla Aktuálně.cz Věra Zítková z ministerstva informatiky.
Od září se proto podle Zítkové dá čekat rozšíření Czech Pointů do dalších 205 pověřených obcí. V třetí fázi pak mají Czech Pointy být na 1200 místech, kromě obecních úřadů také na poštách, v kancelářích Hospodářské komory, v notářských kancelářích a na dalších autorizovaných pracovištích.
Možná přijde i eGON
Ovšem Czech Pointy nejsou jedinou novinkou, která má Čechům usnadnit kontakt s úřady. Vláda předložila do připomíkového řízení zákon o e-Govermentu, který má umožnit, aby občan mohl z domova zařídít veškerá úřední podání přes internet.
Internetová budoucnost už dostala také svou tvář. Ministr Langer představil nedávno panáčka eGONA, který má celý projekt e-Govermentu symbolizovat. Podle Langera představují eGONOVy ruce Czech Pointy, tepny jsou komunikační infrastruktura, srdce symbolizuje zákon o e-Governmentu a mozek centrální registry dat.
Na elektronizaci státní správy nepracuje ale jen ministertvo, iniciativa přichází také z regionů. V Plzeňském kraji připravují projekt VIRTUOS (VIRTUálně - Občan - Samospráva), díky kterému by měla být elektronická podání na úřady možná už od příštího března.
"Vyvíjíme v současnosti software, od března 2008 by měl systém fungovat v prvních obcích v kraji. Občané si pomocí něj budou moci zařídit třeba ohlášení stavebních úprav, přihlásit se k placení svozu odpadu nebo registrovat psa," vysvětluje šéf informatiky plzeňského kraje Václav Koudele.