Členství v ODS přinese slevy. Od koho? To strana tají

Kateřina Eliášová
5. 5. 2010 16:05
Špatné informování zavání možnou korupcí, varuje politolog
Tady mají taky slevu. Káva za 5 korun není ani v kavárně Poslanecké sněmovny
Tady mají taky slevu. Káva za 5 korun není ani v kavárně Poslanecké sněmovny | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Členové ODS budou mít v nejbližší době možnost využívat u soukromých firem slevy, které s jednotlivými podnikateli domlouvá centrála strany.

Strana své členy v osobním dopise informuje, že pro ně nachystala věrnostní program, díky němuž budou moci u vybraných firem čerpat nejrůznější výhody.

Dosud žádná politická strana podobné výhody svým členům nenabízela.

Jaké firmy ODS oslovila a které se chtějí do programu zapojit, strana zatím tají.

Kdo dá slevu? Ví jen straníci

"Jedná se o afinitní, neboli věrnostní program, určený členům ODS, v jehož rámci Vás můžou jednotliví partneři, kteří se do akce zapojí, oslovovat s konkrétními nabídkami. Čerpání výhod je zcela dobrovolné a záleží jen na Vás, jestli nabídky využijete," píše straníkům hlavní manažer strany Jan Kočí.

"Program teď startuje, už se nám ozvalo pár velkých firem. Postupně uzavíráme s jednotlivým obchodními partnery smlouvy," řekl Kočí Aktuálně.cz.

Strana ale zatím odmítá sdělit, se kterými firmami jedná a se kterými se už na slevách pro své členy dohodla.

"Jsou to služby, může to být drobná pojišťovna nebo firma se sportovními potřebami," uvedl jako příklad manažer ODS. Jestli se jedná například o sponzory ODS, nechtěl říct. "Nechme to v této rovině zatím. Dokud ty firmy samy neosloví naši členskou základnu, nechceme o tom zatím informovat," dodal Kočí.

Ty mě, já tobě

Foto: repro Aktuálně.cz

Jak má program fungovat? Seznam firem a vybraných slev najdou členové ODS na interních webech, kam se neregistrovaný návštěvník nedostane.

Na podobném principu jsou založeny věrnostní programy pro členy politických stran v anglosaských zemích a taky ve Spojených státech. "Tam je ale vše transparentní a na webu se k informacím o slevách dostane kdokoli", upozornil politolog Jan Kubáček.

Právě nezveřejnění detailů by podle Kubáčka mohlo novince v režii ODS ublížit.

"Jsou to politici, kteří ovlivňují veřejné mínění a kteří si budou ty služby vybírat. A kdo zajistí, že firma, která nabízí věrnostní bonusy, posléze nebude soutěžit v konkrétních veřejných zakázkách, nebo bude usilovat o nějakou službu, aby byla přizvána," upozornil Kubáček.

"Můžete to sice postavit na logice firemního věrnostního programu, ale nikdy nemáte jistotu, že to bude překrývat ten korupční potenciál," varoval.

Strana později reagovala prohlášením, že jména firem, která se na věrnostním programu ODS budou podílet, zveřejní. "Jména všech partnerů afinitního programu vyvěsíme samozřejmě na internetu. Bude to běžně dostupná informace. Konečně, jinak by prezentace tohoto programu neměla logiku. Jakmile uzavřeme s partnery projektu smlouvy, jejich jména se hned na internetu objeví," oznámila ODS ústy mluvčího Martina Kupky.

30 tisíc nových zákazníků

ODS má v současné době přibližně 30 tisíc členů, základna se v průběhu roku snížila o 1500 lidí, zejména kvůli podezřelému nabírání tzv. černých duší, například na Ústecku.

"Třicetitisícová základna už může být pro partnera zajímavá. Důležitá je však skladba cílové skupiny, není to tedy jenom o počtu, ale také o skladbě skupiny. Jestli jsou to běžní občané nebo právnické osoby, odborná veřejnost, a podobně. Rozhoduje i vztah s obchodním partnerem," řekl Aktuálně.cz Jiří Macek ze společnosti Retail Adventures, která se zákaznickými věrnostními programy detailně zabývá a zprostředkovává je.

Speciální výhody firma podle Macka nemá. Nemůže si například nabízenou slevu odepsat z daní. "Je to neproplácená forma spolupráce, takže tam žádná fakturace neprobíhá, nedochází tak k žádným odpisům," uvedl.

"Pro obchodníka to má užitek v tom, že k sobě můžu přivést další zákazníky. Pro dodavatele odměn je jakýkoli věrnostní program další zajímavý distribuční kanál a určitě i marketingový nástroj," dodal.

"Firma dostane bonus v tom, že my tam "naženeme" klienty, to je prostý marketing," přiznává rovněž ODS ústy manažera Kočího.

 

Právě se děje

Další zprávy