Chmurný výhled: Stát nemá do roku 2015 na nové dálnice

Petr Holub
22. 8. 2012 11:00
Stát nemá do roku 2015 na stavbu nových dálnic
Nic nevezu.... Ilustrační snímek.
Nic nevezu.... Ilustrační snímek. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Státní fond dopravní infrastruktury představil temný výhled nad svým rozpočtem.

V příštích třech letech nezbývá České republice nic jiného než dokončit zahájené stavby a doufat, že Evropská unie proplatí již hotové silnice.

Dokument, který předpokládá na rok 2013 dopravní investice za 62 miliard korun, má Aktuálně.cz k dispozici. Vláda ho má projednat do konce srpna.

Hlavní riziko D8

V příštím roce se dostanou řidiči po dálnici z Tábora do Veselí nad Lužnicí, o další rok později budou dokončeny poslední úseky dálnic D8 a D11 z Prahy do Ústí nad Labem respektive do Hradce Králové.

Tím končí výčet skutečně významných silničních investic, na které se našly peníze v období po roce 2007.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) vládu zároveň upozorňuje, že se dostal se do finančních potíží, a proto v příštích třech letech nemůže žádnou další stavbu zahájit.

Může se přitom stát, že se neuskuteční ani značně omezené plány. „Evropská komise, ministerstvo dopravy i SFDI provádějí zpětnou kontrolu způsobilosti a oprávněnosti výdajů na evropských projektech," upozorňuje materiál určený pro vládu na hlavní riziko.

Evropská komise už loni odmítla proplacení výdajů za 15,2 miliardy. Největší výpadek způsobily neprůhledné zakázky na stavbu jižní části pražského okruhu. V září komise rozhodne o dalších stavbách. Nebezpečí výpadku hrozí podle dopravního fondu dálnici D8 v úseku Lovosice-Řehlovice a trase A pražského metra mezi Dejvickou a Motolem. Tím by Česko přišlo o dalších 14,3 miliardy.

Právě výpadek u dálnice D8 je velmi pravděpodobný. Evropský účetní dvůr totiž v dubnu Evropské komisi doporučil, ať ze slíbených sedmi miliard neproplatí ani korunu.

Teoreticky je možné urychleně zahájit a do roku 2015 dokončit jiné dopravní stavby, dopravní fond ale už nemá k dispozici peníze pro jejich spolufinancování a zmíněných 14 miliard by tedy popadlo.   

Účty za Topolánkovo rozhazování

Státní investiční fond nemá na důležité dálnice, jakými jsou severní část pražského okruhu, spojení Čech a Moravy po rychlostní silnici R35, případně nová silnice z Ostravska do Žiliny, protože se Topolánkova vláda rozhodla financovat nevýznamné dopravní tahy.

Například v příštím roce budou dokončeny rychlostní silnice z Žatce do Chomutova nebo z Liberce do Hrádku nad Nisou, kde denně neprojede ani deset tisíc automobilů.

Nečasova vláda navíc začala na dopravních investicích šetřit. Dopady úspor jsou podle expertů dopravního fondu ještě tvrdší, než se čekalo. Například z mýtného letos dopravní fond utrží maximálně 8,5 miliardy korun, přitom pracuje s rozpočtem, který předpokládá výnosy téměř o dvě miliardy vyšší. Ke stejnému propadu může dojít i napřesrok.

Správa dopravního fondu vypočítává, na co nebudou peníze, i když se optimistické předpovědi o výběru mýtného v příštím roce vyplní a i když si bude moci půjčit čtyři miliardy od Evropské investiční banky. Nebudou peníze na pokračování dálnice D1 z Přerova do Lipníka a skoro na polovinu se sníží čtyřmiliardová částka určená na modernizaci D1 mezi Prahou a Brnem. Stát letos utratil za údržbu železnic sedm a půl miliardy, napřesrok ale nebude mít ani korunu.

Železnice děkuje Bártovi

Přesto na krizi dopravních investic do určité míry profitují právě železnice.

Evropská unie neproplácí některé silniční stavby a český stát se neodvažuje jiné dokončené silnice k proplacení ani předložit. Dosud bylo možné zahajovat náhradní stavby, které by umožnily utratit evropské peníze do roku 2015, než propadnou.

Bývalý ministr dopravy Vít Bárta zastavil v rámci protikorupčního tažení přípravu staveb na silnici, nové projekty ovšem mohla nabídnout Správa železniční dopravní cesty.

Na stavbu čtvrtého železničního koridoru mezi Benešovem a Českými Budějovicemi se má do konce roku 2015 utratit 14,5 miliardy, ještě víc peněz přitom půjde na třetí koridor.  Celkem 14,5 miliardy pohltí také nová trať mezi Zbirohem a Plzní, na 13,5 miliardy přijde modernizace kolejí mezi Dětmarovicemi, Českým Těšínem a slovenskou hranicí. 

 

Právě se děje

Další zprávy