Zástupcům autodopravců sice nevadí povolení sobotní a nedělní jízdy, hlasitě však protestují proti tomu, že musí zastavit v pátek mezi 17 a 21 hodinou. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia dnes dokonce vyzvalo k otevřenému bojkotu tohoto nařízení.
Doporučilo totiž řidičům, aby neplatili pokuty za porušení pátečního zákazu jízd či špatné parkování. "Doporučení má platit pro případy, kdy se přestupku dopustili kvůli nedostatku parkovacích míst," uvedl generální tajemník sdružení Martin Špryňar.
Nemáme kde parkovat
Podle sdružení totiž na hlavních trasách chybí parkoviště a odpočívadla pro kamiony. Například na hlavním tahu mezi Rozvadovem a slovenskými hranicemi by podle průzkumu Česmadu bylo potřeba zhruba 1500 až 2000 míst.
Za porušení zákazu, který od července nově platí i v pátek mezi 17:00 a 21:00, hrozí řidičům pokuta od 2500 do 5000 korun a ztráta dvou bodů. Pokud by zákaz porušili opakovaně, mohou na půl roku přijít o řidičský průkaz.
Policisté ale s odkazem na platné znění zákona budou od řidičů pokuty vymáhat. Potvrzuje to i ministerstvo dopravy. "S nějakou shovívavostí nemůžou řidiči počítat," řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Nová pravidla se nelíbí ani obyvatelům obcí, přes které kamiony projíždějí. Nákladní auta totiž mohou jezdit i v čase, který pro ně byl dříve tabu.
Kamion za kamionem
Když se v neděli nad ránem rozcházelo několik tisíc lidí z tradičních Kopaničářských slavností ve Starém Hrozenkově, museli si dát velký pozor na projíždějící kamiony směřující k hranici ze Slovenskem.
Návštěvníci této tradiční folklorní akce a obyvatelé pohraniční obce, jejímž středem vede jedna z hlavních tras nákladních aut z Česka na Slovensko, si na vlastní kůži vyzkoušeli, co v praxi znamenají nová pravidla pro provoz kamionů.
Od začátku července mohou kamiony jezdit také v sobotu od tří hodin odpoledne až do tří hodin odpoledne v neděli. "Doteď jsme měli aspoň v noci ze soboty na neděli klid, s tím je konec. Za noc tu projelo snad sto kamionů. Je to nesmyslné opatření," řekla deníku Aktuálně.cz Milena Rapantová.
Rozšíření se nelíbí 85 procentům lidí
Návštěvníci slavností, kterých do Hrozenkova přijelo na pět tisíc z Česka i ze Slovenska, tak museli kromě hudby poslouchat hluk z projíždějících kamionů.
Při odchodu z areálu, který je těsně u mezinárodní frekventované silnice, si pak museli dávat pozor na projíždějící nákladní auta, dopravu řídila speciálně nasazená dopravní policie.
"Pro lidi je to určitě nepříjemné, kdo ty pravidla připravil, by si je měl vyzkoušet. V pátek zůstaneme stát a nemáme kde a v sobotu a v neděli sice dojedeme na hranice, ale stejně se nikam dál nedostaneme," řekl deníku Aktuálně.cz dopravce Milan Kováč ze slovenské Nitry.
Názory lidí z příhraničního Starého Hrozenkova potvrzují výsledky průzkumů. S rozšířením jízd kamionů o víkendech nesouhlasí podle průzkumu společnosti AVE marketing 85 procent motoristů. Podle dotázaných to povede ke zhoršení situace na silnicích i v obcích, kterými kamiony projíždějí.
Česmad: Změňte pravidla
Česmad chce taky přesvědčit politiky, aby zákon co nejrychleji změnili a vrátili do stavu před začátkem července.
Podle starých pravidel kamiony nesměly na silnice od sobotní půlnoci do nedělní jednadvacáté hodiny. "Změnu zákona ale komplikuje to, že poslanci ještě po volbách nezačali jednat," uvedl Špryňar.
Návrh koaliční smlouvy sice počítá s tím, že se znovu zakáže víkendový provoz kamionů, zablokovaná politická situace zatím jakékoliv rozhodování znemožňuje.
Česko je výjimečné
Větší omezení kamionové dopravy by chtěli prosadit zejména zelení. Ideální by podle nich bylo, kdyby kamiony nesměly jezdit od pátečního odpoledne až do nedělní půlnoci.
Poslanci, kteří novou úpravu víkendových jízd prosadili, ale stále tvrdí, že jde o zlepšení situace na silnicích. "Je to omezení jízdy kamionů, které je přiměřené situaci a já jsem přesvědčen, že je to lepší úprava než ta předtím," uvedl Jaromír Schling, předkladatel návrhu a bývalý sociálně demokratický ministr dopravy
Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR je počet hodin, kdy nyní kamiony nesmějí jezdit, výrazně nižší než v okolních zemích.
Zatímco v tuzemsku platí zákaz v letních měsících 19 hodin týdně, na Slovensku je to 37, v Rakousku 38 a v Polsku 26 hodin. Před změnou zákona nemohly kamiony jezdit 35 hodin týdně.