Kamiony o víkendu mají v Česku zelenou

Pavel Baroch
26. 4. 2006 16:55
Praha - Zatímco v okolních zemích je víkendová jízda kamionů tvrdě omezována, český parlament nákladním autům volné dny otevřel.

Parlament totiž souhlasil s tím, aby kamiony mohly jezdit o třicet dní v roce více než dosud. O sobotách a nedělích už nebudou platit tak přísné zákazy.

"Zatím jsme tu měli aspoň několik hodin relativní klid, lidé si mohli od dopravy odpočinout aspoň o víkendech. Teď tu nebudeme mít klid vůbec," řekl Jiří Skalický, starosta Velemína v Českém Středohoří, kudy ve všední den projedou stovky nákladních aut, takže se někdy ani nedá přejít silnice.

"Byznys zvítězil nad zdravím lidí i nad zdravým rozumem," komentoval parlamentní rozhodnutí Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země.

Poslanec Miroslav Kala (ČSSD), který uvolnění víkendů pro kamiony navrhnul, uznává, že se doprava v obcích může o volných dnech zvýšit.

"Je to problém obcí, které leží na silnicích I. třídy a nemají obchvaty," uvedl Kala, podle něhož ovšem radnice mohou nová pravidla pro kamiony použít i jako tlak na to, aby se obchvaty urychleně dostavěly a aby ekologické organizace přestaly blokovat stavby nových dálnic.

Zrušení víkendového zákazu navíc podle Kaly umožní to, aby se část nákladní dopravy přesunula mimo největší špičky na silnicích. S tím souhlasí i jeho stranický kolega Jaromír Schling, někdejší ministr dopravy, který dokonce navrhoval víkendy kamionům otevřít ještě více.

"Na jedné straně je třeba vyloučit kamiony z rekreačních špiček, kdy nepochybně překážejí a vyvolávají fronty. Naopak je ale zbytečné, aby měly zakázáno jezdit v noci anebo dopoledne v sobotu a v neděli, kdy jsou silnice téměř prázdné," řekl exministr Schling.

Sousední státy jsou přísnější

Zatím platí, že od září do června nesmí těžká auta jezdit téměř celou neděli. Stejné pravidlo mají i v Německu či na Slovensku. V Rakousku jsou ještě přísnější, kamiony tam nesmějí na silnice ani například v sobotu odpoledne.

Podle nového zákona platného od července se zákaz kamionů v Česku omezí na neděli od jedné odpoledne do deseti večer.

Infobox

KAMIONY A NEHODY

  • Z loňského celkového počtu 199 262 dopravních nehod jich řidiči nákladních aut zavinili 30 867.
  • Na silnicích loni zahynulo 1127 lidí, přičemž kamiony mají na svědomí 137 mrtvých.

Během letních práznín se tento zákaz ještě rozšíří na páteční večer a sobotu dopoledne. Ovšem v Německu a na Slovensku se v létě nemůže jezdit takřka celou sobotu, v Rakousku jsou ještě o něco přísnější.

Strana Zelených, která prosazuje celoroční zákaz jízdy kamionů od pátku odpoledne do nedělní půlnoci, vypočítala, že kamiony jen v létě o víkendech dostanou navíc šestnáct hodin jízdy.

"Je to neuvěřitelný krok, kterým náš parlament podlehl kamionové lobby," konstatoval Miroslav Patrik z Dětí Země.

Kamionů nepřibude, tvrdí dopravci

Autodopravci ovšem odmítají, že by parlamentech schválená úprava vyhovovala jejich představám. Ještě před definitivním hlasováním poslanců se dokonce nechali slyšet, že budou požadovat, aby se zákon vrátil do původní podoby.

S tím by souhlasil i ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který připomněl, že s úpravou víkendových jízd kamionů přišli poslanci. Dodal, že návrat předlohy do původní polohy nebude možné dříve než po volbách.

Podle generálního tajemníka Česmad Bohemia Martina Špryňara je nová úprava stejně zbytečná, protože zahraniční dopravci zůstanou omezeni zákazy v okolních zemích.

"Kdo dnes potřebuje jet o víkendu, sežene si výjimku pro rychle se kazící zboží, jako se to děje při zásobování hypermarketů," uvedl podle ČTK Špryňar.

Také poslenc Kala soudí, že se o víkendech nákladní doprava příliš nezvýší, protože pro dopravce nebude jízda příliš výhodná - budou muset řidičům připlácet za práci v sobotu a v neděli.

Česmad tvrdí, že uvolnění víkendů pro kamiony bylo nutné, aby se kompenzoval nově zavedený zákaz jízd těžkých aut v létě v pátek večer.

"Zákon vyšel vstříc požadavkům, aby kamiony nemohly na silnici zejména v pátek vpodvečer, kdy lidé vyjíždějí za víkendovým odpočinkem. Tento výpadek bylo nutné kompenzovat jindy," poznamenal mluvčí Česmadu Martin Felix.

"Je to trochu podivná kompenzace: ubrat čtyři hodiny jízdy v pátek a přidat dvacet hodin jindy," reagoval Petr Šlegr, vedoucí dopravní sekce Strany zelených.

Foto: Tomáš Daněk

 

Právě se děje

Další zprávy