České dráhy neuspěly, policie případ miliardové arbitráže se Škodou znovu neotevře

Marek Pokorný Marek Pokorný
16. 5. 2017 17:07
Nejvyšší státní zastupitelství zamítlo stížnost Českých drah proti postupu policie, která odložila jejich trestní oznámení kvůli prohrané arbitráži se Škodou Transportation. Dopravce si stěžoval na verdikt rozhodců, podle nějž musel zaplatit plzeňskému výrobci více než miliardu korun i přes to, že drahám dodal objednané lokomotivy se čtyřletým zpožděním. Podle Českých drah byl jeden z arbitrů podjatý a mohlo dojít k trestnému činu. Podle Nejvyššího státního zastupitelství bylo ale odložení oprávněné. "Odložení bylo shledáno zákonným a řádně odůvodněným," uvedl mluvčí Nejvyššího státního zastupitelství Petr Malý.
Lokomotivy řady 380, vyráběné Škodou Transportation pro České dráhy
Lokomotivy řady 380, vyráběné Škodou Transportation pro České dráhy | Foto: Archiv Českých drah

Praha - V roce 2004 si České dráhy objednaly dvacítku nových lokomotiv za 2,5 miliardy korun, z nichž první měly dorazit v roce 2009. Jenže dodávka od plzeňské Škody Transportation měla čtyřleté zpoždění.

Dopravce se kvůli tomu dostal s výrobcem do sporu. České dráhy požadovaly uhradit takřka miliardové penále za pozdní dodání, Škoda Transportation naopak půlmiliardový doplatek, protože výroba byla dražší.

Protože se obě strany nedohodly, případ skončil u rozhodčího soudu. A ten rozhodl, že tím, kdo má platit, jsou České dráhy. Byť dostaly lokomotivy s mnohaletým zpožděním, musí doplatit necelou půlmiliardu a k tomu ještě 760 milionů korun na úrocích.

Rozhodce byl podjatý?

Dráhy poté podaly proti verdiktu rozhodců žalobu a u soudu žádají jeho zrušení. A také podaly trestní oznámení - podle nich mohlo být arbitrážní řízení zmanipulované. "Je patrné, že rozhodci mohli zamlčovat klíčové skutečnosti a provedené důkazy," uvedla společnost počátkem loňského roku v trestním oznámení, které pro ně zpracoval advokát Karel Muzikář z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges.

A poukázaly mimo jiné na to, že nejméně jeden z arbitrů byl podjatý - pracoval totiž pro poradenskou firmu Ernst&Young, která pro Škodu Transportation připravovala posudky právě pro zmíněnou arbitráž.

Policie však uvedené trestní oznámení odložila. České dráhy proti tomuto rozhodnutí podaly stížnost k Nejvyššímu státnímu zastupitelství, ale s žádostí o znovuotevření případu neuspěly. Státní zastupitelství v uplynulých dnech podané stížnosti proti postupu policie zamítlo.

"Usnesení policejního orgánu o odložení věci bylo shledáno zákonným a řádně odůvodněným," uvedl mluvčí Nejvyššího státního zastupitelství Petr Malý.

"NSZ zamítlo stížnost s tím, že se nepodařilo prokázat, že by zjištěné skutečnosti naplňovaly znaky některého z trestných činů. Pokud by v dané věci dodatečně vyšly najevo nové podstatné okolnosti, může být trestní řízení znovu otevřeno," podotkl mluvčí drah Radek Joklík, ale další postup dopravce nechtěl komentovat.

Marvanová přišla o zakázku

Na znovuotevření vyšetřování sázelo přitom i ministerstvo dopravy, které se přihlásilo jako vedlejší účastník. Najalo si advokátku Hanu Marvanovou, s níž uzavřelo smlouvu na zastupování s limitem sto tisíc korun a cenou 600 korun za hodinu.

Nabídka jí přišla poté, co případ rozsáhle komentovala jménem iniciativy Vraťte nám stát. Iniciativa, kterou spoluzaložila, totiž poukázala na "obrovský korupční potenciál" rozhodčího řízení právě s odkazem na arbitráž se Škodou Transportation. O tom, jak konkrétně může v případu pomoci, ale nechtěla Marvanová mluvit.

"Právníci ministerstva dopravy doporučili do řízení vstoupit jako vedlejší účastník sporu a zároveň kvůli zkušenostem s těmito typy řízení vybrali advokátní kancelář paní Marvanové," uvedl před dvěma měsíci deníku Aktuálně.cz mluvčí resortu Tomáš Neřold, podle nějž je cílem "využít maximálně její znalosti, a tudíž i ušetřit při řešení této problematiky".

O tom, že pro ministerstvo dopravy už nepracuje, upozornila minulý týden Marvanová na Facebooku. "Kauza už skončila a dál ministerstvo v ničem nezastupuji," uvedla. "Jestliže tedy bylo trestní oznámení odloženo, plnění ze smlouvy je ukončeno," potvrdil Neřold s tím, že jelikož se případ znovu neotevřel, nebylo třeba ani služeb Marvanové. "Na základě této smlouvy jí nebyly vyúčtovány žádné úkony, respektive hodiny," řekl.

Obvodní soud pro Prahu 1 mezitím začal projednávat i žalobu Českých drah, které se domáhají zrušení rozhodčího nálezu. Soudce vyzval obě strany k předložení důkazů a poté projednávání odročil na neurčito.

 

Právě se děje

Další zprávy