Praha - V roce 2004 si České dráhy objednaly dvacítku nových lokomotiv za 2,5 miliardy korun, z nichž první měly dorazit v roce 2009. Jenže dodávka od plzeňské Škody Transportation měla čtyřleté zpoždění.
Dopravce se kvůli tomu dostal s výrobcem do sporu. České dráhy požadovaly uhradit takřka miliardové penále za pozdní dodání, Škoda Transportation naopak půlmiliardový doplatek, protože výroba byla dražší.
Protože se obě strany nedohodly, případ skončil u rozhodčího soudu. A ten rozhodl, že tím, kdo má platit, jsou České dráhy. Byť dostaly lokomotivy s mnohaletým zpožděním, musí doplatit necelou půlmiliardu a k tomu ještě 760 milionů korun na úrocích.
Rozhodce byl podjatý?
Dráhy poté podaly proti verdiktu rozhodců žalobu a u soudu žádají jeho zrušení. A také podaly trestní oznámení - podle nich mohlo být arbitrážní řízení zmanipulované. "Je patrné, že rozhodci mohli zamlčovat klíčové skutečnosti a provedené důkazy," uvedla společnost počátkem loňského roku v trestním oznámení, které pro ně zpracoval advokát Karel Muzikář z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges.
A poukázaly mimo jiné na to, že nejméně jeden z arbitrů byl podjatý - pracoval totiž pro poradenskou firmu Ernst&Young, která pro Škodu Transportation připravovala posudky právě pro zmíněnou arbitráž.
Policie však uvedené trestní oznámení odložila. České dráhy proti tomuto rozhodnutí podaly stížnost k Nejvyššímu státnímu zastupitelství, ale s žádostí o znovuotevření případu neuspěly. Státní zastupitelství v uplynulých dnech podané stížnosti proti postupu policie zamítlo.
"Usnesení policejního orgánu o odložení věci bylo shledáno zákonným a řádně odůvodněným," uvedl mluvčí Nejvyššího státního zastupitelství Petr Malý.
"NSZ zamítlo stížnost s tím, že se nepodařilo prokázat, že by zjištěné skutečnosti naplňovaly znaky některého z trestných činů. Pokud by v dané věci dodatečně vyšly najevo nové podstatné okolnosti, může být trestní řízení znovu otevřeno," podotkl mluvčí drah Radek Joklík, ale další postup dopravce nechtěl komentovat.
Marvanová přišla o zakázku
Na znovuotevření vyšetřování sázelo přitom i ministerstvo dopravy, které se přihlásilo jako vedlejší účastník. Najalo si advokátku Hanu Marvanovou, s níž uzavřelo smlouvu na zastupování s limitem sto tisíc korun a cenou 600 korun za hodinu.
Nabídka jí přišla poté, co případ rozsáhle komentovala jménem iniciativy Vraťte nám stát. Iniciativa, kterou spoluzaložila, totiž poukázala na "obrovský korupční potenciál" rozhodčího řízení právě s odkazem na arbitráž se Škodou Transportation. O tom, jak konkrétně může v případu pomoci, ale nechtěla Marvanová mluvit.
"Právníci ministerstva dopravy doporučili do řízení vstoupit jako vedlejší účastník sporu a zároveň kvůli zkušenostem s těmito typy řízení vybrali advokátní kancelář paní Marvanové," uvedl před dvěma měsíci deníku Aktuálně.cz mluvčí resortu Tomáš Neřold, podle nějž je cílem "využít maximálně její znalosti, a tudíž i ušetřit při řešení této problematiky".
O tom, že pro ministerstvo dopravy už nepracuje, upozornila minulý týden Marvanová na Facebooku. "Kauza už skončila a dál ministerstvo v ničem nezastupuji," uvedla. "Jestliže tedy bylo trestní oznámení odloženo, plnění ze smlouvy je ukončeno," potvrdil Neřold s tím, že jelikož se případ znovu neotevřel, nebylo třeba ani služeb Marvanové. "Na základě této smlouvy jí nebyly vyúčtovány žádné úkony, respektive hodiny," řekl.
Obvodní soud pro Prahu 1 mezitím začal projednávat i žalobu Českých drah, které se domáhají zrušení rozhodčího nálezu. Soudce vyzval obě strany k předložení důkazů a poté projednávání odročil na neurčito.