Povolání kurýra se v posledních dnech v Česku stalo o poznání fyzicky náročnější než dříve. Zaměstnanci on-line obchodů s potravinami musí často do vysokých pater tahat o stovky kilogramů zboží více, než jsou zvyklí. Nákupy panikařících lidí váží podle společnosti Košík.cz 300 až 600 kilo a zákazník za ně zaplatí pět až osm tisíc korun. Jsou však i případy, kdy za jeden nákup potravin utratí desítky tisíc korun, uvádí prodejce.
Nejtěžší položkou v nákupu bývají zejména lahve s nápoji. "Hmotnost navyšují také konzervy, protože jejich obaly jsou strašně těžké," říká mluvčí obchodu Košík.cz František Brož. Lidé hromadně kupují také těstoviny, luštěniny, instantní kaše, mléko nebo alkohol.
Více práce nemají jen kurýři, ale i zaměstnanci, kteří pro klienty zboží připravují. "Všechny lidi máme na skladě," popisuje Brož. Firma výrazné zvýšení prodeje v únoru neočekávala, naopak v tomto měsíci je běžný menší útlum poptávky.
Kvůli některým panikařícím lidem tak nyní musí přeplánovávat směny a shánět narychlo posily. Momentální zájem zákazníků převyšuje i období vánočních svátků. "S tržbami jsme překonali i Vánoce. Skokově je to skoro trojnásobný objem toho, co běžně v únoru prodáváme," říká Brož.
"Odstřihneme panikářské nákupy"
Košík se proto jako první zásilkový obchod rozhodl zavést omezení, které má panice zákazníků zabránit. Jedna objednávka tak může nově vážit maximálně 50 kilogramů a množstevní omezení platí na některé druhy zboží.
Někteří zákazníci totiž svým velkým nákupem vykoupili i značnou část naskladněného zboží, a ostatní tak musí čekat, až se jimi vybrané zboží zase naskladní. "Omezením odstřihneme jenom panikářské nákupy, které jsou nadstandardní a z našeho pohledu v tuto chvíli absolutně zbytečné. Je nepřípustné, aby lidé, kteří fungují v normálním režimu, dopláceli na to, že někdo zpanikaří kvůli tomu, co slyší, a vykoupí celý krám," vysvětluje Brož.
Co lidé kupují?
Typický nákup panikařícího zákazníka obsahuje následující:
Trvanlivé potraviny - 36 %
Nápoje - 20 %
Mléčné a chlazené výrobky - 12 %
Ovoce a zelenina - 10 %
Potrava a výrobky pro děti - 5 %
Zdroj: Košík.cz
Že lidi začali nakupovat ve velkém, potvrzuje i Zdenka Svoboda Kuhnová, mluvčí společnosti Rohlík.cz. "Běžný nákup je alespoň tak o padesát procent objemnější, než byla průměrná objednávka před vypuknutím téhle paniky," říká Kuhnová. Rohlík však na rozdíl od Košíku zatím žádné omezení prodeje neplánuje. "Je pravda, že je ten stav nestandardní, ale snažíme se zatím vyjít vstříc všem zákazníkům, kteří se na nás obracejí," dodává.
Zdá se tak, že výzvu ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (ANO) si řada Čechů k srdci nevzala. Ministr je od chvíle, kdy se virus dostal do Evropy, nabádá k zachování chladné hlavy. "Prosím občany, aby nepropadali panice, není k tomu jakýkoliv důvod," uvedl a dodal, že všechny orgány, kterých se riziko koronaviru týká, jsou v pohotovosti. "Ani kdyby tu byl první případ, což nemůžeme vyloučit, není to důvod k panice ani ke skupování potravin," uzavřel ministr.