Buzková prosadila jazyky za pět miliard

Simona Holecová
21. 12. 2005 21:08
Praha - Pět miliard korun. To je cena za nový projekt, jak ve školách učit cizí jazyky. Vláda se dnes večer rozhodla, že peníze na tuto akci uvolní.
Foto: Aktuálně.cz

Projekt kolegům ve vládě předložila již před měsícem ministryně školství Petra Buzková.

Žádala přes šest a půl miliardy korun, které by příští tři roky použila na posílení školní výuky jazyků, na přípravu nových jazykových pedagogů, ale také na bezplatné internetové kurzy cizí řeči pro dospělé či na jazykové poukázky.

Plán jednou neprošel

Poprvé narazila - právě kvůli finančním nárokům celého projektu. Nyní Buzková celkovou sumu snížila na pět miliard a uspěla.

"Více než 839 milionů chceme získat z fondů Evropské unie," uvedla ministryně. "Z nich se zaplatí posílení výuky cizí řeči na druhých stupních základních škol o dvě hodiny týdně. Dále by z nich měly být financovány rozsáhlé výměny žáků a učitelů, vedoucí ke zlepšení jejich jazykové schopnosti," dodala.

Stručný obsah plánu, který počítá například s tím, že se prvním povinným jazykem ve školách stane angličtina, si přečtěte ZDE.

Premiér Jiří Paroubek posílení znalosti cizích jazyků označil za jednu z priorit svého kabinetu.

Schopnost Čechů domluvit se patří totiž v Evropě k horšímu průměru. Plných 27 procent lidí starších patnácti let nemluví jinak než česky, 29 procent komunikuje pouze v ruštině. Alespoň částečně se německy domluví 40 procent populace, anglicky zhruba čtvrtina občanů.

Dnešní vládní rozhodnutí pocítí školy už v příštím roce. Na prvním stupni by dětem měly přibýt celkově tři jazykové hodiny týdně.

"Žáci by se tak od září příštího roku měli povinně začít učit jeden cizí jazyk už ve třetí třídě," upozornil náměstek ministryně Jaroslav Müllner. V současnosti se v běžné základní škole začíná s cizí řečí ve čtvrté třídě, druhý cizí jazyk je nepovinný.

Bude dost učitelů?

Ve školách však mají už dnes pochybnosti, jestli budou mít dost schopných pedagogů, kteří by jazykové hodiny navíc vedli.

"Sehnat třeba mladého angličtináře, který vystudoval jazyk na vysoké škole pedagogické - a tudíž ví, jak děti jazyk správně učit - je malý zázrak," řekl před časem třeba ředitel 3. základní školy v Turnově Karel Bárta. "Takový člověk vyjde ze školy a jde tlumočit. Dostane mnohem více a může dělat kariéru."

Jeho slova podporují neoficiální statistiky pedagogických fakult. Podle nich dnes angličtinu studuje pětkrát více budoucích učitelů než před deseti lety. Uplatnění ve školství však hledá jen pár procent z nich; ostatní odcházejí do privátních společností.

"Nám ovšem nejde ani tak o nové učitele jako o ty stávající. Chceme dát peníze na kursy a programy, v nichž by získali novou kvalifikaci," tvrdí poradce Buzkové Martin Profant. "Výuka je samozřejmě efektivnější, pokud je předmět veden aprobovaným učitelem." #reklama

 

Právě se děje

Další zprávy