Praha - Agenti české kontrarozvědky monitorují činnost reklamní agentury Big Board, která zdarma poskytla své reklamní plochy sdružení Ne základnám.
Odpůrcům radaru dala loni tato firma se stamilionovými obraty zdarma místo pro propagandu na deseti svých billboardech, což je služba, za niž by jinak sdružení zaplatilo částku v řádech statisíců korun.
Konkrétně BIS vypichuje činnost Big Boardu v tajné verzi výroční zprávy, zjistila redakce Aktuálně.cz.
"Tato společnost je s vysokou pravděpodobností ad hoc využívána ruskou stranou k provádění aktivních opatření na podporu ruských zájmů v ČR," uvádí podle informací redakce dokument.
Zároveň dodává, že si není jista, zda je Big Board vědomým nástrojem Ruska. "Nelze vyloučit, že si tato obchodní společnost není spolupráce se službami cizí moci vědoma," dodává BIS.
Možná za to nemůžou
BIS má totiž v hledáčku také samotné hnutí Ne základnám, které je nevyhlášeným lídrem mezi odpůrci americké raketové základny v Česku a hlavně loni před krajskými a senátními volbami se těšilo velké podpoře politiků, zejména těch z levicové části scény.
Podle zdroje z tajných služeb se o hnutí Ne základnám BIS zajímá už dlouho, neboť pro Rusy je díky svým postojům a stylem fungování snadnou kořistí.
Tajná služba nicméně tvrdí, že alespoň ve většině případů nejsou členové hnutí vědomými spolupracovníky ruských zpravodajských služeb: "Naopak - jedná se o oběti, které jsou pod rouškou ušlechtilých idejí zneužívány ke zcela jiným účelům."
Vlastníka neřekneme
Mluvčí hnutí Ne základnám Jan Májíček říká, že jim pronájem billboardů firma sama nabídla.
"Jaký k tomu měli důvod, to se musíte zeptat jich. Pokud vím, oni spolupracují i s Člověkem v tísni. Ty snad někdo ze spolupráce s Rusy podezřívá?" uvedl na dotaz Aktuálně.cz Majíček.
Komu patří mezinárodní společnost, která kromě Prahy působí i v Rusku, Ukrajině nebo Bělorusku, není jasné. V obchodním rejstříku lze najít pouze to, že sídlí v Lucemburku.
A většinového majitele nechtějí prozradit ani lidé, kteří firmu v Česku zastupují.
"Informace týkající se našeho akcionáře jsou interní informací naší společnosti a stejně tak jako většina velkých a zavedených a prestižních mediálních společností působících na českém trhu je také veřejně nesdělujeme," sdělil předseda představenstva pražské pobočky Richard Fuxa.
Na české trhu není firma rozhodně žádným nováčkem. Podle Martiny Vojtěchovské z časopisu Marketing & Media je to jedna z nejvýznamnějších firem, která u nás působí v oblasti velkoplošné reklamy.
"Její roční obrat za minulý rok činil zhruba 343 milionů korun," řekla Aktuálně.cz.
S Ruskem nespolupracujeme
Šéf pražské pobočky Richard Fuxa považuje zájem BIS o Big Board za naprostou blamáž.
"Je to samozřejmě úplný nesmysl. Nevím, jak na to BIS přišla a z čeho vychází," řekl Aktuálně.cz.
"My jsme v minulosti hnutí Ne základnám poskytli několik reklamních ploch. Bylo to ale součástí naší reklamní strategie, děláme to například i pro nadace, neziskové organizace jako Registrované partnerství nebo Linku bezpečí."
Stejně tak se informacím, že by mohlo být využíván ruskými agenty, brání hnutí Ne Základnám.
"To nemá logiku. Dokud nám BIS nedoloží nějaká jména nebo záznamy o tom, že se ten a ten sešel s tím a tím, tak je to politická zpráva," řekl mluvčí Májíček.
BIS varovala i politiky
Jak již deník Aktuálně.cz informoval, tajná služba chtěla zprávou mimo jiné varovat české politiky, aby přestali docházet na pravidelná společenská setkání, které organizují lidé silně spojení s Ruskou federací.
Zpráva BIS výslovně zmiňuje dvě jména: Zdeněk Zbytek a Jan Struž, kteří večírky pořádají.
Oba dva muži se dostali do hledáčku BIS kvůli svým aktivitám na východě a jejich četným kontaktům s ruskými diplomaty, o nichž tajná služba ví nebo má přinejmenším silné podezření, že jsou to špioni.
Podle zprávy BIS jsou aktivních ruských špionů na našem území desítky. Pouze u osmnácti z nich je špionáž podle tajného dokumentu pro politiky naprosto prokazatelná.