Myšlenky odporující zájmům státu šíří až sto vlivných lidí, tvrdí vnitro. V hledáčku má na 40 webů

Jakub Zelenka Lukáš Prchal Jakub Zelenka, Lukáš Prchal
22. 6. 2017 5:30
Téměř čtyři desítky českých dezinformačních serverů monitoruje ministerstvo vnitra. I přesto, že resort nechtěl řadu měsíců říct, které dezinformační kanály sleduje, Aktuálně.cz na to nyní přišlo z interních dokumentů ministerstva. V nich se mezi dezinformačními servery objevují i Parlamentní listy. "Sledují jich hodně. K nejvlivnějším dezinformačním webům podle nich patří AC24, Svět kolem nás, Lajkit, Vědomosti a Parlamentní listy s jejich subportály. Dále třeba New World Order Opposition, Svobodné noviny, Vlastenecké noviny a Aeronet," popsal serveru Aktuálně.cz vysoce postavený zdroj z ministerstva vnitra.
Senátor a vlastník Parlamentních listů Ivo Valenta.
Senátor a vlastník Parlamentních listů Ivo Valenta. | Foto: ČTK

Praha - Ministerstvo vnitra monitoruje skoro čtyři desítky českých alternativních a dezinformačních serverů, na kterých se objevuje i proruská propaganda. Vyplývá to z interních dokumentů, které má Aktuálně.cz k dispozici, a z informací od několika vysoce postavených zdrojů z vnitra.

Dezinformace využívají státy, aby zmátly protivníka, oslabily jeho autoritu státu a vytvářely nedůvěru občanů v instituce a volené zástupce. I to byl jeden z důvodů, proč vláda nařídila na ministerstvu vnitra vybudovat Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám na boj s dezinformacemi.

Seznam sledovaných dezinformačních webů na vnitru oficiálně neexistuje, protože by si jej mohl kdokoli vyžádat podle zákona o poskytování informací. Na stovkách stran dokumentů určených pouze pro služební využití, které Aktuálně.cz získalo, se však pravidelně objevuje do 40 webových stránek s označením "alternativní", do této položky jsou zamíchané jak čistě dezinformační servery, tak i weby, které dezinformace či zavádějící informace publikují jen občas.

"Sledují jich hodně. K nejvlivnějším dezinformačním webům podle nich patří AC24, Svět kolem nás, Lajkit, Vědomosti a Parlamentní listy s jejich subportály. Dále třeba New World Order Opposition, Svobodné noviny, Vlastenecké noviny a Aeronet," popsal serveru Aktuálně.cz vysoce postavený zdroj z ministerstva vnitra.

Často jsou mezi dokumenty vnitra uváděny i Parlamentní listy a další webové portály, které spadají pod vydavatelství Our Media, jehož většinovým vlastníkem je senátor Ivo Valenta (Soukromníci). Ministerstvo ale nechce podobnou informaci oficiální potvrdit. "Tuto informaci nelze poskytnout," opakuje mluvčí ministerstva Jiří Korbel.

Ne všechny servery v monitoringu lze považovat za dezinformační. Jsou mezi nimi namíchané i aktivistické stránky, na nichž se objevují zavádějící zprávy. "Zachytíme několik desítek jasně tendenčních, neobjektivních, nevyvážených článků denně. Počet jednoznačně lživých, dezinformačních článků je přibližně v jednotkách za den," popsal Korbel.

Senátor a většinový vlastník Parlamentních listů Ivo Valenta tvrdí, že neví o tom, že by jeho média byla považována za dezinformační, ani o tom, že jsou monitorována ministerstvem. "Pro mě je to pocta, výborná reklama a dobré vysvědčení. Protože pokud někdo monitoruje Parlamentní listy, tak mají strach z toho, že jsou jedním z mála médií, která píší pravdu," tvrdí Valenta.

Parlamentní listy přitom před časem zveřejnily několik cíleně lživých článků. Napsali je dva aktivisté a zaslali je na e-mail redakce. Ta je vůbec neověřovala, pouze požádala jednoho z nich, aby k článku doplnil své jméno. Články například tvrdily, že za teroristickými útoky stojí cyklofašisté a americký prezident Donald Trump práškuje Sýrii chemií ovlivňující lidské myšlenky.

"Chyby se stávají. Ale chyba ještě neznamená, že tady někdo chce úmyslně dezinformovat," obhajuje svůj server Valenta. "Vidím v označování našeho média za dezinformační snahu zavřít pusu nám a jiným. Když se chyba stane, i já si ohlídám, aby tam byla dostatečná omluva nebo se takový článek stáhl. Ale nemám čas ani chuť se kolem toho točit," uzavřel Valenta.

Podle odborníků na média nejsou Parlamentní listy čistě dezinformační server, ale naopak slouží jako platforma pro šíření dezinformací. "Parlamentní listy dlouhodobě a cílevědomě zaplevelují veřejný prostor texty a informacemi, které mají manipulativní charakter a jejichž tvorba se příčí základním standardům novinářské profese, jako je třeba ověřování faktů," varuje sociolog médií Václav Štětka.

V Česku je podle ministerstva navíc 50 až 100 vlivných lidí, kteří dezinformace šíří. "Jednak v to počítáme aktivní autory alternativních médií, jednak skupinu pseudoexpertů či autorit, které se snaží intenzivně prosazovat narativy, které jsou v rozporu s českými bezpečnostními zájmy definovanými Bezpečnostní strategií ČR, do veřejné debaty a mediálního prostoru," dodal Korbel.

Dezinformace se podle sociologů nemusí šířit pouze na internetu, stačí, aby ovlivnily názorového vůdce určité skupiny. "Stačí jeden člověk, který dezinformace čte a poté je šíří mezi lidi třeba v hospodě a různých sociálních prostředích. Proto se dezinformace objevují i mezi lidmi, kteří tolik nepřijdou do styku s internetem," říká socioložka Markéta Blažejovská z Karlovy univerzity. Ta spolupracuje i s neziskovou organizací Evropské hodnoty, která se monitorováním dezinformací také zabývá.

Evropské hodnoty také samy vytvořily seznam, na němž se servery sledované ministerstvem vnitra objevují. Jako dezinformační je vidí i slovenský občanský aktivista, odborník na dezinformace a krajský zastupitel v Považské Bystrici Juraj Smatana. Ten jako první vytvořil seznam dezinformačních proruských kanálů.

"Parlamentní listy kombinují klasický dezinformační, propagandistický obsah s tím, že dávají prostor i politikům a osobnostem, které mají názory odlišné od převážné části Parlamentních listů," říká Smatana.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Nejvyšší soud se zastal Somálky v kauze s hidžábem. Zákaz neměl legitimní cíl

Nejvyšší soud se zastal somálské dívky, která chtěla na střední zdravotnické škole v Česku nosit hidžáb. Zákaz muslimského šátku při teoretické výuce nemá žádný legitimní cíl. Česká republika musí akceptovat a tolerovat náboženský pluralismus, nesmí diskriminovat či naopak bezdůvodně zvýhodňovat některý z náboženských směrů, rozhodl Nejvyšší soud. Verdikt je dostupný na elektronické úřední desce.

Hidžáb je šátek, kterým si muslimské ženy zahalují vlasy, krk a ramena. Ayan Jamaal Ahmednuurová tvrdila, že pražskou Střední zdravotnickou školu opustila poté, co ji ředitelka při zahájení školního roku v září 2013 vyzvala, aby si sundala hidžáb i na teoretickou výuku. Původně prý byly domluvené na tom, že šátek bude odkládat pouze při ošetřovatelské praxi.

Dívka se prostřednictvím žaloby domáhala omluvy a 60 tisíc korun. U Obvodního soudu pro Prahu 10 ani Městského soudu v Praze neuspěla. Nyní se musí obvodní soud případem zabývat znovu, bude vázaný právním názorem Nejvyššího soudu.

před 1 hodinou

Čína zruší cla na část sóji a vepřového dovážených z USA

Čína zruší cla na část sóji a vepřového dovážených ze Spojených států. Oznámilo to dnes čínské ministerstvo financí, podrobnosti ani konkrétní množství ale podle agentury Reuters nesdělilo. Osvobození od cel se bude přiznávat na základě žádostí jednotlivých firem. Peking zavedl 25procentní cla na americkou sóju a vepřové loni v červenci jako odvetné opatření za cla, která předtím na jeho zboží uvalil Washington.

Krok čínské vlády přichází uprostřed americko-čínských jednání o první fázi obchodní dohody nebo o přechodné obchodní dohodě, která by měla zmírnit obchodní válku mezi oběma největšími ekonomikami světa. Obchodní válka trvá už 17 měsíců a zrušení cel zavedených za jejího trvání představuje klíčový bod jednání.

Rozhodnutí čínské vlády je dobrou zprávou pro americké zemědělce, kteří tvoří klíčovou voličskou skupinu prezidenta Donalda Trumpa i Republikánské strany. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy