Audit zpochybňuje, že nám Unie zaplatí miliardy na D8

Petr Holub
28. 5. 2012 6:30
Evropský účetní dvůr napadl zakázku, kde stát čeká na sedm miliard korun
Exministr Aleš Řebíček. Brusel popsal, jak se v jeho éře ušila zakázka pro Metrostav.
Exministr Aleš Řebíček. Brusel popsal, jak se v jeho éře ušila zakázka pro Metrostav. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ministerstvu dopravy hrozí, že neuvidí ani korunu ze sedmi miliard, které Evropská unie slíbila na dálnici D8 z Lovosic do Ústí nad Labem.

Černý scénář narýsovala zpráva Nejvyššího účetního dvora z Lucemburku.

Vyjádřila nedůvěru ve způsob, jakým české úřady kontrolují projekty žádající o evropské dotace.

Neboť zjistila, že například v dopravních dotacích za rok 2011 odhalil auditní orgán českého ministerstva financí špatné rozdělení u 1,85 procenta evropských dotací, zatímco sami eurokontroloři došli k číslu o 40 procent vyššímu.

Zpráva však obsahuje i podrobné zdůvodnění, proč je nepřípustné zmíněnou dálnici D8 proplatit a proč je naopak třeba požadovat zpátky čtyři miliardy, které už byly vyplaceny.

K dalšímu závažnému zjištění Evropský účetní dvůr ze svého pohledu dospěl, když k podrobné kontrole vybral z Česka namátkou pět "evropských" projektů, přitom tři měly takové chyby, že zakázal jejich proplacení.

Vedle D8 se to týká opravy zdymadla na Vltavě ve Chvatěrubech za čtvrt miliardy a nákupu tramvají brněnským dopravním podnikem.

Zdejší autority nechtějí zprávu komentovat a mluví jen o tom, že je to předběžný materiál, o němž budou s experty Evropského účetního dvora jednat.

Takhle staví dálnice přes České středohoří, podívejte se:

Tři tunely a čeština

Soutěž na stavbu dálnice proběhla před pěti lety za ministra Aleše Řebíčka a podle lucemburských úředníků bylo o vítězi rozhodnuto předem.

Tunely na D8. I ty evropští kontroloři rozkryli.
Tunely na D8. I ty evropští kontroloři rozkryli. | Foto: Ludvík Hradilek

Zadávací dokumentace vyžadovala, aby dodavatelská firma dokončila v posledních pěti letech aspoň tři tunely, které by se skládaly ze dvou tubusů a umožnily průjezd automobilů ve čtyřech pruzích. Podmínky referenční stavby plnily v Česku pouze tunely Libouchec a Panenská na D8 mezi Ústí nad Labem a saskou hranicí, spolu s nimi ještě tunel Valík u Plzně.

Všechny stavěl Metrostav, v Libouchci mu pomáhala Skanska. Jenom tunel Panenská splňoval další podmínku, aby délka překročila 500 metrů.

Zahraniční firmy vyřadil požadavek, aby vedoucí celé stavby i podzemních prací měli osmiletou praxi a mluvili se spolupracovníky česky bez překladatele.

Soutěž skutečně vyhrálo sdružení firem Eurovia a Metrostav, které jako jediné podmínky splnilo. "Technická výběrová kritéria byla příliš restriktivní a neumožňovala skutečnou konkurenci," stojí v kontrolní zprávě.

Evropští kontroloři připomínají, že vedle ministra selhal také antimonopolní úřad, který odmítl stížnosti Německo-české obchodní komory a Transparency International.  

Tak dlouhou tramvaj nikdo neumí

Další případ - soutěž o dodávku tramvají v Brně - získal pozornost evropských kontrolorů vysokou mírou vynalézavosti, jak vyřadit konkurenci předem vybrané firmy.

Brněnští dopraváci vyhlásili v roce 2006 soutěž na sto nových tramvají za šest miliard korun. Evropská unie měla půlmiliardou financovat zásilku prvních devíti kusů.

Tyto tramvaje Škoda 03T byly také zakoupeny v zakázce
Tyto tramvaje Škoda 03T byly také zakoupeny v zakázce | Foto: www.brnenskamhd.net

Požadovali přitom, aby zájemci prokázali, že v posledních třech letech dodali aspoň 10 dlouhých tramvají o délce 29-31 metrů a zároveň aspoň dvě krátké tramvaje o délce 19-21 metrů.

Zakázka byla podle zjištění lucemburské kontroly ušita přesně na míru plzeňské firmě Škoda Transportation, která uskutečnila v letech 2003-2006 právě dvě zakázky. Dodávku tramvají T14 o délce 30,25 metru si objednal pražský dopravní podnik, Brno dostalo tramvaje 03T s délkou 20,09 metru.

Kontroloři ověřili v šestatřiceti evropských městech, kde v posledních letech kupovali tramvaje, že jiní výrobci neměli šanci. Proto se také do soutěže kromě Škody Transportation nikdo nepřihlásil, i když si dvanáct firem vyžádalo zadávací podmínky.

"Obvykle se očekává, že výrobce dodá tramvaj s vlastnostmi, jaké si přeje zákazník. Měl by být tedy schopen dodat tramvaj o délce 19-21 metrů a 29-31 metrů, i když v minulosti nevyráběl vozy přesně s takovou délkou," vysvětlili kontroloři, že šlo o účelovou diskriminaci.

Pohled z nebe na dálnici D8, podívejte se:

Vyzkoušeno Prahou

Kontroloři upozorňují, že manipulace zakázky byla předem připravená.

Její administraci totiž dopravní podnik svěřil advokátní kanceláři Jansta, Kostka & spol., která tři roky předtím organizovala veřejnou soutěž o dodávku tramvají pro Prahu. Tehdy se přihlásily tři firmy, vyhrála opět plzeňská Škoda a zbylí účastníci byli vyřazeni kvůli porušení kvalifikačních podmínek.

"Právní firma Jansta, Kostka & spol. má historické vztahy ke skupině Škoda Holding," připomíná doslova kontrolní zpráva.

Také v brněnském případě selhal antimonopolní úřad, který odmítl zahájit správní řízení. Hlavní odpovědnost nese brněnská rada, která v lednu 2006 pod vedením primátora Richarda Svobody (dnes senátor za ODS) schválila diskriminační podmínky.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 59 minutami

Libyjský maršál Haftar odstoupil dočasně z funkce, může si tím připravovat půdu pro prezidentské volby

Polní maršál Libyjské národní armády (LNA) Chalífa Haftar oznámil, že na tři měsíce odstoupí ze své funkce. Podle agentury Reuters si tak připravil půdu k možné kandidatuře v prezidentských volbách, které se mají konat v prosinci.

Haftarovy oddíly ovládají východ Libye a velkou část jižních oblastí. LNA v prohlášení uvedla, že Haftar pověřil svého náčelníka štábu, aby na tři měsíce převzal jeho povinnosti.

Vojsko maršála Haftara v minulosti bojovalo proti jednotkám libyjské armády, která stála za vládou v Tripolisu. Samotný Haftar podporoval paralelní vládu na východě země. Loni čtrnáctiměsíční boje ukončilo příměří, které také umožnilo ustavení přechodné vlády, jež má připravit prosincové volby.

Parlamentní a prezidentské volby se mají konat 24. prosince, ale jak napsala agentura AP, jejich osud je nejistý. Volební zákon, který stanoví že kandidáti na prezidenta se musejí vzdát úřadu po dobu 90 dní před volbami, vyvolal značné neshody mezi libyjskými politiky. Jeho ratifikace vedla až k odhlasování nedůvěry vládě premiéra Muhammada Dbaíby, která bude zemi do voleb řídit jako úřadující.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Fed patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu

Americká centrální banka (Fed) patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu. Banka to oznámila po dvoudenním zasedání svého měnového výboru. Je to dříve, než prognózovala před třemi měsíci, což agentura AP interpretuje jako známku toho, že Fed znepokojují přetrvávající vysoké inflační tlaky.

Svou klíčovou úrokovou sazbu Fed ponechal v rozpětí nula až čtvrt procenta. Šéf Fedu Jerome Powell na tiskové konferenci uvedl, že banka by mohla dokončit omezování nákupu dluhopisů do poloviny příštího roku.

Pokud se bude ekonomice dařit, začne Fed omezovat nákup dluhopisů tento rok, uvedla banka v prohlášení. Cílem nákupů dluhopisů bylo snížit úrokové sazby dlouhodobých úvěrů, aby se podpořilo půjčování a utrácení. Powell dále na tiskové konferenci uvedl, že centrální banka by mohla oznámit omezení nákupu dluhopisů už na příštím zasedání v listopadu.

Plány Fedu odrážejí přesvědčení, že se ekonomika zotavila z recese vyvolané pandemií covidu-19 natolik, že banka může brzy začít omezovat svou mimořádnou podporu. S postupným posilováním ekonomiky se také zrychlila inflace na tříleté maximum, což zvyšuje tlak na Fed, aby se měnová politika zpřísnila.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Biden se v říjnu sejde s Macronem. Francouzský prezident také pošle svého velvyslance zpět do USA

Americký prezident Joe Biden se ve středu telefonicky spojil se svým francouzským protějškem Emmanuelem Macronem ve snaze urovnat diplomatickou roztržku vyvolanou novým bezpečnostním paktem Američanů s Británií a Austrálií. Bílý dům a Elysejský palác následně ohlásily na konec října setkání obou prezidentů, které se má uskutečnit v Evropě. Také informovaly o Macronově rozhodnutí poslat příští týden francouzského velvyslance zpět do USA.

Francie minulý týden přistoupila k bezprecedentnímu kroku a svého ambasadora povolala ke konzultacím v reakci na nové bezpečnostní partnerství mezi USA, Británií a Austrálií, jehož součástí je poskytnutí amerických jaderných ponorek australské armádě. Austrálie zároveň oznámila odstoupení od dohody o dodávce ponorek uzavřené v roce 2016 s francouzskou firmou Naval Group a francouzská vláda v reakcích neskrývala rozhořčení.

Zdroj: ČTK
Další zprávy