Podezřelý tunel. Miliardy míří k předem určeným firmám

Petr Holub
8. 4. 2012 6:30
Ze zadávací dokumentace vyplývá, že veřejná soutěž za 8 miliard favorizuje dvě firmy
Udržet si své místo na trhu se snaží i státní podnik České dráhy, jehož monopol noví hráči částečně narušili. Skupina modernizuje jak regionální spoje, tak vlaky mezi Prahou a Ostravou. Motorové vozy RegioShuttle RS1, které dodala švýcarská společnost Stadler, jezdí od února v Libereckém kraji, Do léta by měly začít jezdit i v kraji Vysočina.
Udržet si své místo na trhu se snaží i státní podnik České dráhy, jehož monopol noví hráči částečně narušili. Skupina modernizuje jak regionální spoje, tak vlaky mezi Prahou a Ostravou. Motorové vozy RegioShuttle RS1, které dodala švýcarská společnost Stadler, jezdí od února v Libereckém kraji, Do léta by měly začít jezdit i v kraji Vysočina. | Foto: České dráhy

Praha - Modernizace dvacetikilometrové železniční trati Plzeň-Rokycany je rekordně drahou zakázkou. Cenu ve výši zhruba 8 miliard vyhnal její čtyřkilometrový tunel u Ejpovic a už nyní je jasné, že zálusk si na ni můžou dělat jen předem dané firmy.

Ze zadávací dokumentace, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, vyplývá, že veřejná soutěž favorizuje stavební firmy Metrostav a OHL.

Státní investor Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tvrdí, že soutěž, která byla vypsána 14. února, bude čistá.

"Předpokládáme vícestupňový kontrolní mechanismus, a proto se žádných nekalých praktik neobáváme," ujistil mluvčí Pavel Halla.

Nelze vyloučit, že chyby způsobila nezkušenost nových manažerů státní investorské firmy. Jde totiž o první velkou dopravní zakázku, která byla vypsána od léta 2010, kdy ministerstvo dopravy a podřízené státní firmy převzaly Věci veřejné.   

Jen opravdu velká firma

Kvalifikační předpoklady připouštějí účast firem s obratem osm miliard za poslední tři roky. Z tuzemských stavebních firem tak zůstávají vedle OHL a Metrostavu ve hře ještě Strabag, Eurovia, Skanska a Hochtief. Pouze Metrostav se svou dceřinou firmou Subterra však plní všechny další referenční podmínky.

Přihlásit se smí pouze firma, která v posledních pěti letech prováděla podzemní práce za tři miliardy korun. Přitom měla postavit železnici s tunelem nejméně za 1,5 miliardy a razit nejméně dva kilometry drážních tunelů.

V posledních pěti letech se na železnici dokončily dva tunely. Šestisetmetrový tunel prorazily v Mostech u Jablunkova Subterra a OHL, pětisetmetrový tunel předaly v Olbramovicích Subterra a Eurovia.

Za drážní tunel jde označit pražské metro. Před čtyřmi lety dokončily čtyřkilometrovou trasu z Ládví do Letňan Metrostav, Subterra a Skanska.

Staví se jenom dva silniční tunely s cenou přes tři miliardy, konkrétně pražský tunel Blanka, kde zakázku získal Metrostav. Ten se rozdělil se Subterrou a OHL o brněnské tunely Dobrovského.

Podmínky tak v Česku dokonale plní pouze Metrostav, resp. Subterra.

Státní investor SŽDC tvrdí, že má k takovému postupu rozumný důvod. "Považujeme nároky na referenční stavby za přiměřené zejména s ohledem na plánovaný rozsah a náročnost této stavby," vysvětluje mluvčí Halla. Připomíná, že české stavební podniky jsou zpravidla jen dceřinými firmami velkých zahraničních společností.

Pokud se přihlásí do soutěže zahraniční matka, podmínky soutěže snadno splní.

Cizinci po sedmi letech

Do českých soutěží se zatím vždy hlásily jen tuzemské dcery. Jedinou výjimkou byla stavba jižní části dálnice okolo Prahy, kde zakázku na Lochkovský tunel získal před sedmi lety německý Hochtief.

I tentokrát mají cizí firmy důvody k opatrnosti. Nejde jen o to, že SŽDC využívá praxi obvyklou ve většině evropských zemí a že vyžaduje stavební dokumentaci v českém jazyce. Do cesty staví další, tentokrát neobvyklou překážku.

Koleje v ejpovickém tunelu nebudou posazeny na štěrkovém podloží jako na běžných tratích, ale mají být upevněny na panelech. Tento systém "pevné jízdní dráhy" (PJD) se používá u vysokorychlostních tratí a také u tunelů, kde umožňuje vjezd požárních vozidel.

Železniční správa stanovuje pro typ pevné jízdní dráhy podmínky, které zvýhodňují tuzemskou firmu, konkrétně OHL.

Rheda 2000

Státní investor se nespokojil s požadavkem, že zájemci o zakázku nabídnou takový typ pevné jízdní cesty, který se postavil nejméně na padesáti kilometrech evropských tratí, kde slouží nejméně pět let.

Běžný zájemce musí během šibeniční lhůty tří měsíců dodat v češtině celkem třináct složitých dokumentů a dokladů o certifikaci, včetně například výkresové dokumentace a materiálů o zkouškách kvality.

Papírovou horu ale nemusí předložit firma, která nabízí pevnou jízdní dráhu již dříve schválenou SŽDC. "Opakovaně je třeba žádat o souhlas pouze u pevné jízdní dráhy, která nebyla odsouhlasena pro běžné použití nebo pro provozní ověřování v celé síti železničních drah ČR," stojí v zadávací dokumentaci veřejné soutěže.

Železniční správa zatím žádnou pevnou jízdní dráhu neschválila. "V současné době probíhá ověřování pevné jízdní dráhy německého typu Rheda 2000," upřesňuje mluvčí Halla. Neodpověděl na otázku, kdy schvalovací řízení skončí.

Pokud se Rheda 2000 schválí v nejbližších týdnech, získá tím jednoznačnou výhodu OHL. Její dceřiná firma ŽPSV drží výhradní licenci na použití této pevné jízdní dráhy v Česku.

Tajemství nevykoupeného pozemku

Zahraniční zájemce může odradit ještě další poznámka v dokumentaci. Český investor uvádí, že stavba musí být dokončena do srpna 2015, aby ji vůbec bylo možné proplatit z evropských dotací. Zároveň varuje, že není stanoven termín vydání stavebního povolení. SŽDC se totiž dosud nepodařilo od majitele Davida Bestena vykoupit jeden z pozemků v katastru obce Kyšice, přes který má vést nová trasa železnice.

"Smlouva s vybraným uchazečem nabývá účinnosti až po nabytí vlastnických práv zadavatele k tomuto pozemku," stojí v zadávacích podmínkách, které si mohou zájemci od února vyzvednout u železniční správy.

"Jenom blázen se může zavázat ke stavbě, u které je pevný termín dokončení, ale u které není jasné, kdy se začne stavět," komentoval podmínku představitel jedné z tuzemských stavebních firem.

Z katastrální mapy se přitom už 28. března dalo vyčíst, že problematický pozemek železniční správě patří. Mluvčí Halla na dotaz Aktuálně.cz potvrdil, že soud ukončil vyvlastňovací řízení už v lednu. "Stavební povolení na poslední úsek nové trati by mělo být vydáno do poloviny května 2012," upřesňuje mluvčí.

Dá se ovšem předpokládat, že případní zahraniční zájemci nebudou kontrolovat aktuální stav katastru.

Květen rozhodne

Zadávací dokumentaci na modernizaci trati Plzeň-Rokycany si zatím vyzvedlo celkem přes třicet zájemců. Své nabídky mají odevzdat do konce května.

OHL ani Metrostav se nechtějí k případnému zájmu o modernizaci trati Plzeň-Rokycany vyjadřovat. "Lituji, ale problematiku veřejných soutěží zásadně nekomentujeme," reagoval mluvčí Metrostavu František Polák.

 

Právě se děje

Další zprávy