Audit v pražské firmě: Zakázky běží dál, exšéf dostal místo

Lucie Stuchlíková Sabine Kejlová Lucie Stuchlíková, Sabine Kejlová
16. 4. 2014 13:15
Bývalý šéf Správy služeb, jejíž zakázky zkritizoval magistrátní audit, se stal ředitelem odboru bezpečnosti a krizového řízení.
Bývalý šéf Správy služeb, jejíž zakázky zkritizoval magistrátní audit, se stal ředitelem odboru bezpečnosti a krizového řízení.
Bývalý šéf Správy služeb, jejíž zakázky zkritizoval magistrátní audit, se stal ředitelem odboru bezpečnosti a krizového řízení. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha – V příspěvkové organizaci hlavního města Správa služeb stále běží některé zakázky, které zpochybnil magistrátní audit.

Jak tento týden upozornil deník Aktuálně.cz, na služby v řádu desítek milionů korun se nevypisovala výběrová řízení a ke kontraktům chybí důležité dokumenty. Hospodaření Správy služeb od loňského roku vyšetřuje také ÚOOZ.

Městská organizace stále spolupracuje například s úklidovou firmou Eco Purus, která v letech 2008 až 2012 inkasovala celkem 28 milionů korun. Podle kontrolorů neexistuje doklad o soutěži ani některé smlouvy.

Nadále běží i kontrakt se stavební společností FITAZ, která v průběhu let získala téměř 100 milionů korun, část z nich podle auditu také bez soutěže.

Čeká se na stanovisko magistrátu

Nový ředitel Správy služeb Bohdan Frajt se brání tím, že s "přesoutěžením“ zakázek čeká na stanovisko magistrátu.

"Smluvní vztahy probíhají dál, protože ještě neznám postoj zřizovatele vůči kontrole. Bude to ale jeden z prvních kroků, na který se zaměřím. Vidím jako zcela logický krok, že to bude přesoutěženo, aby zanikly veškeré pochybnosti,“ uvedl Frajt.

Závěry auditu byly hotové již na konci prosince loňského roku, až do minulého týdne se však zpracovávaly připomínky, a rada hlavního města tak ani téměř po čtyřech měsících dokument neprostudovala.

"Jakmile to dojde na radu, zadáme úkol, aby se situace urychleně řešila,“ slibuje primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Bývalý šéf řídí magistrátní odbor

Frajt navíc ujišťuje, že hodlá vymáhat náhradu škody. Záleží ale na detektivech z ÚOOZ, zda ukážou na někoho konkrétního. "Je na policii, aby zjistila, zda šlo o úmysl, a dala mi vodítko k tomu, vůči komu směřovat případnou náhradu škody. Ta pro mě připadá v úvahu jak v trestní rovině, tak v civilní rovině,“ dodává Frajt.

Většina zodpovědných pracovníků včetně bývalého ředitele Správy služeb Josefa Juránka už ve Správě služeb nepracuje.

Juránek se vzdal funkce krátce po policejním zásahu, protože mezitím zvítězil ve výběrovém řízení na šéfa magistrátního odboru bezpečnosti a krizového řízení. Tento odbor dohlíží mimo jiné i na fungování Správy služeb.

Správa služeb hlavního města Prahy

Příspěvková organizace pražského magistrátu vznikla v roce 2001, původně jako servisní společnost městské policie, později byly obě organizace odděleny. Správa služeb zajišťuje například odtahy vozidel, spravuje přidělené městské budovy a protipovodňové prostředky. 

"Vyhrál výběrové řízení. Pokud by se ukázalo nezpochybnitelné pochybení, musel by vyvodit důsledky. Záleží ale také na tom, s čím přijde policie,“ říká Hudeček na otázku, zda bude situaci nějak řešit.

Sám Juránek se k auditu odmítá vyjádřit s tím, že jeho výsledky neviděl. "Vždycky byla jmenovaná nějaká komise, vždycky když mi moji podřízení zodpovídající za jednotlivé oblasti dávali něco podepsat, tak právník i další garantovali, že to je v pořádku,“ řekl pouze Juránek.

Frajt je přesvědčený, že větší zakázky musí jít vždy přes ředitele. "V 99 % je oprávněnou osobou ředitel, nicméně ta situace tady mohla být v minulosti jiná. Já jsem zaznamenal už jenom podle těch otázek policejního orgánu, že tady docházelo ze strany bývalého ekonoma k podepisování faktur, které nesplňovaly jakékoli náležitosti,“ dodal Frajt. Ani bývalý šéf ekonomického oddělení už však v organizaci nepracuje.

 

Právě se děje

Další zprávy