Magistrátní firma vyplácela miliony, doklady k tendrům chybí

Lucie Stuchlíková Sabine Kejlová Lucie Stuchlíková, Sabine Kejlová
15. 4. 2014 5:30
Kontrola v pražské Správě služeb odhalila závažná pochybení při zadávání veřejných zakázek, firmu od loňska vyšetřuje ÚOOZ.
Magistrát hlavního města Prahy, ilustrační foto
Magistrát hlavního města Prahy, ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha – V pražské příspěvkové organizaci Správa služeb se proplácely stovky milionů korun bez výběrového řízení. K některým zakázkám dokonce chybí jakákoli dokumentace – včetně smluv a jejich dodatků.

Na závažná pochybení upozornil audit, který v organizaci nechal udělat pražský magistrát a který má deník Aktuálně.cz k dispozici. Kontrolory Praha zalarmovala po loňském zásahu detektivů z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.

Policisté v případu zatím nikoho neobvinili, podle nového šéfa Správy služeb Bohdana Frajta, který do firmy nastoupil v prosinci loňského roku právě z magistrátního odboru kontroly, si ještě na přelomu ledna a února vyžádali další dokumenty. Detektivové se zajímají například o zakázku na účetní software či odtah vozidel a další.

"Poskytli jsme jim maximální možnou součinnost. Už to nějakou dobu trvá, takže předpokládám, že budou brzy výsledky, abychom na to mohli reagovat. Je tady samozřejmě otázka uplatnění nároku případně vzniklé škody,“ uvedl Frajt.

Miliony korun bez soutěže

Výsledky magistrátní kontroly jsou čerstvé a radní zatím dokument na stůl nedostali. Čeká je ale nepříjemné čtení. Podle auditorů byly "práce v řádech milionů Kč prováděné pouze na základě objednávek – bez výběrového řízení na veřejné zakázky (FITAZ, ECO PURUS…). Vzhledem k výše uvedeným kontrolním zjištěním se použití finančních prostředků jeví jako nehospodárné a neefektivní.“

Například zmíněná úklidová firma Eco Purus fakturovala v průběhu posledních čtyř let celkem 28 milionů korun. Správa služeb ovšem nemá žádné doklady k výběrovému řízení, navíc chybí i některé smlouvy a dodatky.

Další jmenované společnosti Fitaz, která získala několik stavebních zakázek, vyplatila Správa služeb mezi lety 2009 až 2012 téměř sto milionů korun. K šesti milionům chybí jakékoli smlouvy, téměř třicet milionů firma podle auditorů získala za práce, na které se nekonala soutěž.

Cena za odtahy: 162 milionů za 4 roky. Dokumenty k tendru chybí.
Cena za odtahy: 162 milionů za 4 roky. Dokumenty k tendru chybí. | Foto: Jaroslav Jiřička

Zhruba 162 milionů inkasovala během čtyř let společnost Besico Services, která zajišťovala odtahy aut. "Fakturace probíhala bez jakéhokoli právního titulu. V průběhu kontroly nebyla doložena žádná dokumentace týkající se realizace výběrového řízení za odtahové služby,“ píší auditoři pod vedením Vlasty Rampové.

Firmu Besico Services a jejího majitele Miloslava Víta navíc v tuto chvíli stíhá protikorupční policie kvůli rozsáhlým podvodům se státními dotacemi na hendikepované zaměstnance. Podle detektivů Vít a dva jeho tehdejší společníci neoprávněně získali více než 100 milionů korun.

Tendry byly. Dokumenty nemáme

Zaměstnanci Správy služeb podali proti závěrům kontrolní komise námitky, ve kterých tvrdí, že výběrová řízení na zmíněné zakázky se konala. Dokumenty o nich ovšem neexistují.

To potvrzuje i nový ředitel. "Přiznávám, že po mém nástupu jsem zjistil, že celá řada písemností a zadávacích dokumentací skutečně chybí,“ uvedl Frajt. Magistrátní úředníci všechny námitky odmítli.

Správa služeb hlavního města Prahy

Příspěvková organizace pražského magistrátu vznikla v roce 2001, původně jako servisní společnost městské policie, později byly obě organizace odděleny. Správa služeb zajišťuje například odtahy vozidel, spravuje přidělené městské budovy a protipovodňové prostředky. 

Auditoři dále kritizují to, že Správa služeb při soutěžích opakovaně oslovovala stále stejné firmy, což zapovídá zákon.

"V průběhu čtyř let provádění celkem sedmi zadávacích řízení na stavební práce, které se staly předmětem kontroly, Správa služeb hl. m. Prahy jako zadavatel vyzývala k podání nabídky některé společnosti opakovaně, a to společnost FITAZ spol. s.r.o. celkem čtyřikrát, ve čtyřech případech pak byla tato společnost vybrána jako vítězný uchazeč,“ upozorňují auditoři.

Správa služeb také používala opakovaně další oblíbený "trik“, jak obejít zákon o veřejných zakázkách. Cena tendrů se často stanovila těsně pod limitem, nad který už je nutné postupovat podle přísnějších pravidel. Výpočet ceny přitom zaměstnanci nijak nezdůvodnili. Některé zakázky se navíc účelově rozdělily na několik menších tendrů.

Bývalý ředitel Správy služeb nyní pracuje na magistrátu jako šéf odboru krizového řízení. Co na to říká magistrát či nový šéf a jak naloží s výsledky kontroly? Dočtete se na Atkuálně.cz v dalších dnech.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Maďarský parlament přijal zákon posilující kontrolu nad kulturou

Maďarský parlament ve středu přes odpor opozice schválil kontroverzní zákon, který posiluje vládní kontrolu nad kulturou. V pondělí proti chystanému právnímu předpisu demonstrovalo v centru Budapešti několik tisíc lidí a protestní internetová petice získala kolem 50.000 podpisů, napsala agentura DPA.

Zákon počítá se vznikem Národní kulturní rady, která by měla vládě umožnit "strategicky řídit sektor kultury". Kromě toho při jmenování ředitelů městských divadel a dalších institucí dotovaných státem musí být zajištěn souhlas ministra kultury. Dosud o tom, kdo řídí divadla, rozhodovaly městské úřady samostatně.

Část opozičních zákonodárců při hlasování na znamení nesouhlasu vstala a dala si před obličej černé divadelní masky. Informoval o tom portál 444.hu na základě videa, které na facebooku zveřejnil liberální poslanec Tordai Bence.

Zdroj: ČTK
Další zprávy