reklama
 
 

Magistrátní firma vyplácela miliony, doklady k tendrům chybí

15. 4. 2014 5:30
Kontrola v pražské Správě služeb odhalila závažná pochybení při zadávání veřejných zakázek, firmu od loňska vyšetřuje ÚOOZ.

Praha – V pražské příspěvkové organizaci Správa služeb se proplácely stovky milionů korun bez výběrového řízení. K některým zakázkám dokonce chybí jakákoli dokumentace – včetně smluv a jejich dodatků.

Na závažná pochybení upozornil audit, který v organizaci nechal udělat pražský magistrát a který má deník Aktuálně.cz k dispozici. Kontrolory Praha zalarmovala po loňském zásahu detektivů z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.

Policisté v případu zatím nikoho neobvinili, podle nového šéfa Správy služeb Bohdana Frajta, který do firmy nastoupil v prosinci loňského roku právě z magistrátního odboru kontroly, si ještě na přelomu ledna a února vyžádali další dokumenty. Detektivové se zajímají například o zakázku na účetní software či odtah vozidel a další.

"Poskytli jsme jim maximální možnou součinnost. Už to nějakou dobu trvá, takže předpokládám, že budou brzy výsledky, abychom na to mohli reagovat. Je tady samozřejmě otázka uplatnění nároku případně vzniklé škody,“ uvedl Frajt.

Miliony korun bez soutěže

Výsledky magistrátní kontroly jsou čerstvé a radní zatím dokument na stůl nedostali. Čeká je ale nepříjemné čtení. Podle auditorů byly "práce v řádech milionů Kč prováděné pouze na základě objednávek – bez výběrového řízení na veřejné zakázky (FITAZ, ECO PURUS…). Vzhledem k výše uvedeným kontrolním zjištěním se použití finančních prostředků jeví jako nehospodárné a neefektivní.“

Například zmíněná úklidová firma Eco Purus fakturovala v průběhu posledních čtyř let celkem 28 milionů korun. Správa služeb ovšem nemá žádné doklady k výběrovému řízení, navíc chybí i některé smlouvy a dodatky.

Další jmenované společnosti Fitaz, která získala několik stavebních zakázek, vyplatila Správa služeb mezi lety 2009 až 2012 téměř sto milionů korun. K šesti milionům chybí jakékoli smlouvy, téměř třicet milionů firma podle auditorů získala za práce, na které se nekonala soutěž.

Zhruba 162 milionů inkasovala během čtyř let společnost Besico Services, která zajišťovala odtahy aut. "Fakturace probíhala bez jakéhokoli právního titulu. V průběhu kontroly nebyla doložena žádná dokumentace týkající se realizace výběrového řízení za odtahové služby,“ píší auditoři pod vedením Vlasty Rampové.

Firmu Besico Services a jejího majitele Miloslava Víta navíc v tuto chvíli stíhá protikorupční policie kvůli rozsáhlým podvodům se státními dotacemi na hendikepované zaměstnance. Podle detektivů Vít a dva jeho tehdejší společníci neoprávněně získali více než 100 milionů korun.

Tendry byly. Dokumenty nemáme

Zaměstnanci Správy služeb podali proti závěrům kontrolní komise námitky, ve kterých tvrdí, že výběrová řízení na zmíněné zakázky se konala. Dokumenty o nich ovšem neexistují.

To potvrzuje i nový ředitel. "Přiznávám, že po mém nástupu jsem zjistil, že celá řada písemností a zadávacích dokumentací skutečně chybí,“ uvedl Frajt. Magistrátní úředníci všechny námitky odmítli.

Správa služeb hlavního města Prahy

Příspěvková organizace pražského magistrátu vznikla v roce 2001, původně jako servisní společnost městské policie, později byly obě organizace odděleny. Správa služeb zajišťuje například odtahy vozidel, spravuje přidělené městské budovy a protipovodňové prostředky. 

Auditoři dále kritizují to, že Správa služeb při soutěžích opakovaně oslovovala stále stejné firmy, což zapovídá zákon.

"V průběhu čtyř let provádění celkem sedmi zadávacích řízení na stavební práce, které se staly předmětem kontroly, Správa služeb hl. m. Prahy jako zadavatel vyzývala k podání nabídky některé společnosti opakovaně, a to společnost FITAZ spol. s.r.o. celkem čtyřikrát, ve čtyřech případech pak byla tato společnost vybrána jako vítězný uchazeč,“ upozorňují auditoři.

Správa služeb také používala opakovaně další oblíbený "trik“, jak obejít zákon o veřejných zakázkách. Cena tendrů se často stanovila těsně pod limitem, nad který už je nutné postupovat podle přísnějších pravidel. Výpočet ceny přitom zaměstnanci nijak nezdůvodnili. Některé zakázky se navíc účelově rozdělily na několik menších tendrů.

Bývalý ředitel Správy služeb nyní pracuje na magistrátu jako šéf odboru krizového řízení. Co na to říká magistrát či nový šéf a jak naloží s výsledky kontroly? Dočtete se na Atkuálně.cz v dalších dnech.

autoři: Lucie Stuchlíková, Sabine Kejlová | 15. 4. 2014 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama