Ředitel Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia v Praze 5 Radko Sáblík
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
Maturitní zkoušky je nutné změnit, neboť plní pouze roli společenské události a jejich význam pro vzdělávání studentů je mizivý. Výjimkou je obhajoba maturitních prací, čehož však využívá velmi málo středních škol. Mnozí se ptají, proč měnit něco, co funguje již sto padesát let? Na to odpovídám, že právě proto.
U maturit jsou studenti zkoušeni výhradně ze znalostí, které se na maturitu "našprtají" a pak je rychle zapomenou. Co také chcete ověřit jiného během čtvrthodinové zkoušky? Studenti jsou hlídáni, aby nic neopsali, nic nezjistili na internetu, s nikým se neporadili. V životě však při řešení jakéhokoliv problému po lidech chceme přesně toto. Analyzovat problém, zjistit co nejvíce informací, navrhnout řešení. Škola a praxe není snad nikde dál od sebe.
Navrhuji proto zavést povinnou maturitní práci, konanou výhradně ve skupině řešitelů, kde si u maturitní zkoušky každý obhájí svou část práce (co vykonal za práci). S tím, že téma by si mohli zvolit studenti a schválil by ho ředitel. Na naší škole každý student koná obhajobu maturitního projektu již třicet let a je to ta nejlepší část maturit. A neschválil bych téma projektu, jehož výstup nemá další využití - ať už pro řešitele, školu nebo sociální partnery.
Dále navrhuji zrušit didaktické testy z matematiky a českého jazyka a konat je ze společenského a přírodovědného základu. Maturant by tím prokázal, že se orientuje v tom, jak funguje společnost a věci kolem něj, z jakých kulturních a historických tradic vychází, že ovládá základy matematiky, fyziky, informatiky. Může zůstat didaktický test z cizího jazyka a doporučená angličtina. Jinak bych vše nechal na konkrétní škole.