Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.
Ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání Silvie Pýchová
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
Ano, maturitní zkouška by měla být změněna a průběžně vyhodnocována tak, aby odpovídala vývoji společnosti. Samotná maturita by neměla být překážkou k tomu, aby mladí lidé mohli uspět na trhu práce. Je potřeba si vysvětlit, jakou má maturita v dnešní době funkci. Je například otázkou, jestli je spravedlivé, že je společná část stejná pro absolventy víceletých gymnázií i učebních oborů s maturitou, které přitom rozvíjejí úplně jinou odbornost.
To neznamená, že nemá být maturita pro studenty náročná, ale tyto nároky nemají být neadekvátní a formální. Mají ověřit, jaké kompetence daný mladý člověk má a může je využít v životě a při svém dalším uplatnění. Touto optikou je podle mě potřeba dnešní maturitní zkoušku (zejména její společnou část) reflektovat. Zároveň to není úplně jednoduchý úkol, koncipovat maturitní zkoušku nově, je potřeba na tom mít do určité míry společenskou shodu.