Magdalena Synková
30. 5. 2023 17:09
Téměř 1800 rodičů podepsalo na internetu petici, která je adresovaná ministru školství, ústřednímu školnímu inspektorovi a školskému ombudsmanovi. Chtějí, aby učitelé zadávali domácí úkoly, které jsou pouze dobrovolné, nikoliv povinné. Aktuálně.cz se proto zeptalo učitelů a ředitelů škol, jak úkoly dávají oni a jak je hodnotí.
Marie Zicháčková, zástupkyně ředitelky ZŠ Open Gate v Babicích u Prahy
Žákům domácí úkoly dáváme, děti se o ně totiž často samy hlásí a těší se na ně. Jsou ale vždy dobrovolné. Snažíme se, aby byly zajímavé a zábavné a od vyšších ročníků i zohledňovaly rozdílné schopnosti a dovednosti jednotlivých žáků. O tyto úkoly si naši žáci sami říkají, když si chtějí procvičit nově probíranou látku nebo upevnit učivo. Učitel pak připravuje úkol přímo pro konkrétního žáka.
Náročnost i rozsah by měly vždy odpovídat věku a schopnostem dítěte. Jelikož by učitel přípravou takových úkolů při počtu dvaceti dětí strávil i několik hodin, jsou u nás děti vedené k tomu, že mohou vypracovat třeba jen ta cvičení, kde se necítí jisté.
Na základní škole nemáme známky, pro hodnocení žáků používáme slovní formativní hodnocení, které zohledňuje individuální pokrok. Neznámkujeme tedy ani úkoly, ale samozřejmě je opravíme a dětem dáme zpětnou vazbu. Při přípravě k jednotné přijímací zkoušce navíc zapisujeme nedostatky do speciálního archu, abychom věděli, co potřebují děti probrat a na jakou látku je potřeba se více zaměřit. Tento systém kvitují děti i rodiče.