New York - Až po deseti letech se z právního pohledu uzavřela pařížská havárie nadzvukového letadla Concorde. Soud označil za viníka zřícení letounu v roce 2000 americkou společnost Continental Airlines.
Deset let nebylo potřeba pouze na vyšetřování katastrofy, ale taky na to, aby se někdo pustil do vývoje stroje, který by mohl Concorde nahradit. Do zkoušek nového nadvzukového letadla se v létě pustili v americké NASA.
Stroj Aerion SBJ (Aerion Supersonic Business Jet) má vyvinout rychlost Mach 1.7, tedy téměř 1800 kilometrů za hodinu. Pokud testy dopadnou úspěšně, mohl by se objevit na trhu v roce 2015, možná už o rok dříve.
Vzdálenost mezi Paříží a New Yorkem by zkrátil na čtyři hodiny a patnáct minut, ze západního pobřeží USA na východní by měl let zkrátit o necelých padesát minut. Maximální dolet stroje bude činit 7800 kilometrů.
Aerion SBJ ovšem bude podstatně menší než Concorde. Pojme maximálně dvanáct pasažérů. Tedy desetkrát méně, než se kdysi vešlo do Concordů.
Firma Aerion Corporation ale slibuje, že bude ekonomičtější, ekologičtější a také modernější než jeho britsko-francouzský předchůdce.
Vybaven bude technologií, nazvanou SNLF (supersonic natural laminar flow). Ta má výrazně redukovat odpor vzduchu během letu stroje.
"Je to technologie, která nám umožní létat nadzvukovou i nižší rychlostí velmi ekonomickým způsobem," řekl viceprezident společnosti Aerion Corporation Brian Barents televizi MSNBC.
Podle plánu firmy budou letoun používat hlavně byznysmeni a politici, cena letenky by však měla být přece jen levnější než kdysi v Concordu. Ke konci devadesátých let stála zpáteční letenka Londýn - New York s Concordem kolem deseti tisíc dolarů.
Aerion BSJ bude měřit na délku přes 41 metrů s rozpětím křídel necelých 20 metrů. Cena výroby jednoho kusu je odhadována na 80 milionů dolarů (přes 1,5 miliardy korun).