Proč modrá nemusí být dobrá, když jde o Facebook. Dva důvody

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
24. 10. 2012 12:29
Start příjmů z mobilní reklamy je zatím více výpovědí o inzerentech než o Facebooku samotném.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Když v noci na dnešek Facebook ohlásil výrazně rychlejší růst příjmů z mobilních aplikací, leckterým držitelům akcií této společnosti nejspíš proběhlo hlavou, že to nejhorší mají za sebou. Ale tak jednoduché to není.

Kurz akcií Zuckerbergovy firmy se od osmnáctidolarového dna odrazil už v září, ale na ovace nad výsledky Facebooku je stále ještě brzy. Proč?

Důvod 1: Start příjmů z mobilní reklamy je zatím více výpovědí o inzerentech než o Facebooku samotném.

Vzestupem čtvrtletních příjmů z mobilní reklamy Facebook skutečně překonal nejsmělejší očekávání trhu, a to několikanásobně. Se 150 miliony dolarů tvoří nyní tyto příjmy asi 14 procent celkových tržeb z reklamy.

Zuckerberg může cítit jisté zadostiučinění, když se (zdánlivě) dostává potvrzení jeho slovům, kterými si postěžoval na slepotu trhů, že nevidí budoucí zisky Facebooku na mobilních telefonech. (Vida, že by byl viník špatného IPO nalezen?).

Jenže růst mobilní reklamy může být v tento okamžik pouhým důkazem, že se prostě mění chování inzerentů, nikoliv zlepšuje výkonnost právě Facebooku. Silný růst reklamních příjmů najdeme třeba i u Googlu a dalších podobných firem.

Navíc problémy můžeme například vidět u herních aplikací, když příjmy od Zyngy, dvorního dodavatele her, klesly o pětinu. S potleskem tedy počkejme, nebo ho alespoň nepřehánějme.

Důvod 2: Zapomíná se, že se na trh od konce října mohou valit další akcie

Končí další ochranné období zákazu prodeje akcií Facebooku velkými akcionáři, kteří zatím mohli vydělat jen na malé části svých cenných papírů. Další, půlroční ochranná lhůta vyprší 31. října, počítáme-li ji od data zveřejnění prospektu emise 3. května 2012. A to může být další účinná brzda nějakého odpichu akcií Facebooku směrem vzhůru.

 

Právě se děje

Další zprávy