I nejlevnější Felicia by dnes stála půl milionu. Jak se za dvacet let změnily ceny malých aut?

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 4. 2018 7:27
Už uplynulo dvacet let od chvíle, kdy Škoda Auto představila světu omlazenou podobu Felicie. Psal se únor 1998 a nejpopulárnější auto v České republice tehdy dostalo tvář podobnou první Octavii. Po dvaceti letech jezdí Češi již ve třetí generaci Fabie, tedy nástupci Felicie. V následující grafice jsme se rozhodli připomenout, kolik vůbec Felicia v roce 1998 stála a jak si stojí v porovnání s dnešní Fabií. A aby to nebylo jen o mladoboleslavském výrobci, podívali jsme se na vývoj cen i u vybraných konkurenčních modelů.

Aby bylo srovnání vypovídající, zvolili jsme metodu přepočtu ceny na počet průměrných platů. Podle toho lze zjistit, jak dostupná dnešní malá auta oproti době před dvaceti lety jsou. Český statistický úřad uvádí, že v roce 1998 byla průměrná měsíční mzda 11 801 korun. Nejaktuálnější údaj, který se vztahuje na rok 2017, říká, že průměrná mzda byla loni 29 504 korun. Ceny automobilů čerpáme z Autokatalogu pro modelový rok 1999, který vyšel v průběhu roku 1998. Ten podle vysvětlivky pak ceny čerpal z tehdy platných ceníků jednotlivých automobilek.

Design nejmenší Mazdy je v duchu jejích větších sourozenců.
Design nejmenší Mazdy je v duchu jejích větších sourozenců. | Foto: Ondřej Běhal

Mazda 2

Mazda 2 je v segmentu malých aut zajímavá už jen tím, že nemá v žádné verzi přeplňovaný benzinový motor. A už základní jednotka má poměrně velký objem 1,5 litru, i když výkon je jen 55 kW. Nejlevněji se dnes dá japonské supermini pořídit za 296 400 korun, tedy 10 průměrných mezd. Ve výbavě ale nechybí tempomat, klimatizace nebo rádio. Stejně jako u téměř každého nového vozu je samozřejmostí kompletní sada nafukovacích bezpečnostních vaků.

 

Právě se děje

Další zprávy