Levná čínská pneumatika. Jak moc je horší než značková?

Radek Pecák Radek Pecák
19. 5. 2015 11:04
Novináři při praktickém testu porovnali pneumatiky Hi Fly HF 201 a Bridgestone Turanza.
Při jízdě na mokrém povrchu nedávají čínské pneumatiky řidiči pocit jistoty.
Při jízdě na mokrém povrchu nedávají čínské pneumatiky řidiči pocit jistoty. | Foto: Bridgestone

Až dva tisíce korun může ušetřit majitel auta, který dá přednost čínským pneumatikám Hi Fly HF 201 v rozměru 16 palců. V tuzemských internetových obchodech se prodává jeden kus v rozmezí od 1070 do 1463 korun, zatímco například značková pneumatika Bridgestone Turanza přijde na nejméně 1511 korun.

Právě cena je hlavní výhodou čínského výrobku, který lidé v Evropě – stejně jako další levné pláště asijské produkce – kupují čím dál více. Hodí se na velkou část běžných rodinných vozů, například i Volkswagen Golf. A právě na tomto autě se uskutečnil nezávislý novinářský test srovnávající obě zmíněné pneumatiky.

Výsledek? Na mokré vozovce se s čínskými pneumatikami Hi Fly HF 201 zastavíte z osmdesátikilometrové rychlosti o 4,3 metru později než s Bridgestone. A ke ztrátě ovladatelnosti v zatáčce dochází v rychlosti o 15 až 20 kilometrů nižší než v případě značkové pneumatiky.

Vzorek čínské pneumatiky vyhovuje spíše pro suché povrchy.
Vzorek čínské pneumatiky vyhovuje spíše pro suché povrchy. | Foto: Bridgestone

Přestože pneumatiky nezávisle testovali přímo novináři, akce se uskutečnila na specializovaném polygonu společnosti Bridgestone v Itálii.

Není nejlevnější ani nejhorší

"Pláště Hi Fly jsme pro srovnávací test vybrali zejména proto, že v našich testech různých levných pneumatik měly průměrné výsledky, průměrná je i jejich cena. Navíc jde o poměrně rozšířenou pneumatiku, je z těch čínských třetí nejprodávanější," vysvětluje Gert Meylemans z evropské centrály společnosti Bridgestone. Pro zajímavost, nejhorší výsledky technici naměřili u pneumatik Sailun.

Od roku 2007 do roku 2013 se dovoz pneumatik vyrobených v Číně do zemí Evropské unie zdvojnásobil. V současné době je téměř každá druhá pneumatika pro automobily importovaná na území členských států Unie vyrobena právě v Číně. Vyplývá to z údajů Evropské asociace výrobců pneumatik ETRMA.

Vzorek značkové pneumatiky je na první pohled sofistikovanější.
Vzorek značkové pneumatiky je na první pohled sofistikovanější. | Foto: Bridgestone

Tato organizace současně upozorňuje na to, že velká část čínských pneumatik značně zaostává za bezpečnostními kritérii, která mají pro své výrobky stanovená tradiční výrobci.

O celý automobil

Konkrétní měření prostřednictvím zařízení Racelogic ukázalo při naší jízdě brzdnou dráhu 35,1 metru ve voze s čínskými pneumatikami, zatímco v autě s plášti Bridgestone jen 30,8 metru. To je vlastně délka celého vozu. "Tam, kde auto se značkovými pneumatikami již stojí, jede auto s levnými pneumatikami ještě rychlostí téměř 30 kilometrů za hodinu. "Pokud by v takové rychlosti narazilo do chodce, způsobilo by mu lehká až středně těžká zranění," dodává Meylemans.

Jak vypadá testovací polygon?

Polygon Bridgestone ležící v Aprilii u Říma má rozlohu 144 hektarů.

Jeho dominantou je čtyřkilometrová dráha se dvěma rovinkami a dvěma klopenými zatáčkami.

Na rovinkách je možno jet 250 kilometrů v hodině, v zatáčkách o 50 km/hod pomaleji.

Uvnitř oválu je devítihektarová asfaltová plocha pro dynamické zkoušky akcelerace, brzdění a chování v zatáčkách s různými vozidly.

Dráha pro testování ovladatelnosti na suchu má délku 4 kilometry a šířku 8 metrů, pro zkoušky ovladatelnosti na mokru měří 1,6 kilometru. Další dráha dlouhá 3,9 kilometru simuluje venkovské silnice s různými typy povrchu.

K dispozici je plocha pro posuzování aquaplaningu o rozměrech 120 x 5 metrů

Zvláštní areál je určený pro životnostní zkoušky pneumatik pro zemědělské stroje. Při monotónním kroužení po kruhové dráze je místo lidí ovládá autopilot.

Zdroj: Radek Pecák

Výsledky testu nepřímo potvrzuje i další nezávislé zkoumání německého časopisu Autobild. Ten měřil brzdnou dráhu padesáti typů v Evropě prodávaných pneumatik pro menší vozy (rozměr 15 palců), přičemž auto s pneumatikou Hi Fly zastavilo po rozjezdu na sto kilometrů v hodině až ve vzdálenosti 58,2 metru. Je to o 10,2 metru dále než vítězná pneumatika a například o tři metry dále než pneumatika Barum Brilantis 2. V součtu brzdných drah (na mokru a na suchu) pak Hi Fly skončila 24.

Měření brzdné dráhy ale bylo pouze jednou z mnoha disciplín, kterou jsme na specializovaném pracovišti prováděli. Hodně jsme se těšili například na slalom a kuželkami vytyčený úsek pro vyhýbací manévr. Všechno jsme si mohli zkusit několikrát a okusit chování obou aut s vypnutými elektronickými stabilizačními systémy v různých rychlostech.

Stefano Modena za volantem vozu se značkovými pneumatikami.
Stefano Modena za volantem vozu se značkovými pneumatikami. | Foto: Bridgestone

Na suchu se až do rychlosti přibližně 60 kilometrů za hodinu obě pneumatiky chovají téměř stejně, ve voze s čínskými pneumatikami se ale přetáčivý smyk dostavuje při prudších změnách směru již kolem rychlosti 70 kilometrů za hodinu. Golf s obutými plášti Bridgestone byl ještě v rychlosti kolem 85 kilometrů poměrně stabilní, do problémů by se řidič ve voze bez stabilizace dostával až kolem devadesátky.

Testuje i pilot F1

Na zatáčkovitém okruhu pokrytém stabilní vrstvou vody jsme už neřídili, museli jsme se spokojit se sedadlem spolujezdce. Za volanty obou vozů postupně usedl Stefano Modena - muž, který se může pochlubit 70 starty při Velkých cenách Formule 1.

Stefano Modena za volanem vozu s čínskými pneumatikami.
Stefano Modena za volanem vozu s čínskými pneumatikami. | Foto: Bridgestone

Okruh zná doslova jako své boty, a tudíž pro něho není problémem udržovat stále stejnou jízdní stopu. Jenže zatímco v případě vozu se značkovými pneumatikami je možné konkrétní zatáčku projet na hranici přilnavosti rychlostí 90 kilometrů za hodinu, čínské pneumatiky dovolují na stejném místě ještě "bezpečnou" rychlost pouze 75 kilometrů. Navíc i na rovině je nutné jet pomaleji. Čínský výrobek má podstatně horší schopnost odvádění vody, což vede k rychlejšímu nástupu aquaplaningu.

Samozřejmě že do podobných kritických situací, v jakých jsme na polygonu testovali my, se běžný řidič v klasickém provozu obvykle nedostává. Ovšem výjimečně - třeba i jedinkrát za rok nebo i za pět let - by se mu rychlejší brzdění nebo bezpečnější projetí zatáčkou mohlo hodit. Například i ve formě ušetřených peněz za opravu nabouraného automobilu.

 

Právě se děje

Další zprávy