Jak se mění trh s novými auty v Česku. Proč je Škoda tak suverénní, a proč se ještě zlepší?

Radek Pecák Radek Pecák
14. 1. 2016 17:47
V loňském roce padl další rekord týkající se prodeje nových osobních automobilů na území České republiky. Neohroženým vládcem zůstává mladoboleslavská Škodovka, přestože má zatím jen omezenou nabídku žádaných modelů z kategorie sportovně-užitkových aut.
Bílá barva je na karosériích nových aut stále četnější.
Bílá barva je na karosériích nových aut stále četnější. | Foto: Radek Pecák

Podíl mladoboleslavské Škodovky na celkovém trhu s novými auty v tuzemsku vloni přesáhl 32 procent. Jen samotných octavií se prodalo více než všech modelů značky Volkswagen, což je v ročním žebříčku nejúspěšnějších značek číslo 2. Octavia obhájila pozici nejoblíbenějšího modelu v Česku, pořadí těch dalších si můžete prohlédnout zde. I zde kralují škodovky.

Důvodů, proč tomu tak je, je několik. Prvním je nepochybně tradice, neboť nějakou škodovku má nebo měl v příbuzenstvu snad každý. Dalším je skladba modelů, která v současné době zahrnuje jak malé městské vozy, tak auta, které jsou vhodné pro podnikatelské účely. Jelikož nadále zůstávají auta s karosérií kombi v tuzemsku nejžádanější (27% ze všech nabízených typů) je nepochybné, že hned trojice aut s tímto tvarem nabízená v autosalonech Škoda dokáže zaujmout značnou část motoristů.

K úspěchu dopomohl i nynější design vozů zavedený Jozefem Kabaněm.

Jediným faktorem, který ji nyní trochu brzdí v rozkvětu zejména v Číně, ale i na dalších trzích, je nedostatek modelů z kategorie SUV. Yeti už je poněkud letité auto a další dva modely jsou teprve v různých fázích přípravy. Až budou v nabídce, dá se očekávat další razantní zvýšení prodejních čísel.

 

Tato kategorie je ostatně na vzestupu i u nás. SUV už jsou v ČR s 19 procenty třetím nejprodávanějším typem karosérie (po zmíněných kombících a autech typu hatchback, jimž jsou již na dostřel). Zatímco v roce 2011 se jich v ČR za rok prodalo 22 000, vloni už to byl přesně dvojnásobek. Také podíl se během této doby zvýšil z původních 13 na 19 procent.

"Důvodů pro oblibu vozů SUV v ČR je celá řada - tyto vozy jsou vnímány tak, že poskytují větší bezpečnost či lepší výhled při řízení, "uvádí Jiří Zouhar, vedoucí Automobilové expertní skupiny PwC ČR. Podle něho jsou také populární u vzrůstajícího počtu lidí, kteří jezdí na víkendy na chaty a chalupy, popřípadě za sportem a další zábavou.¨

"Oblibě vozů SUV nahrává i lepší ekonomická situace, levné financování i relativně nižší ceny pohonných hmot, které smazávají některé jejich nevýhody, jako je vyšší pořizovací cena a průměrná spotřeba. Zároveň se tyto vozy stále více vzdalují svým původním vzorům, ryze terénním autům, a stávají se běžnými městskými automobily. V tvrdé konkurenci, která na trhu panuje, jsou i zajímavým segmentem pro automobilky, neboť jim umožňují odlišit se od konkurence a zároveň realizovat vyšší marže než například v nižší či nižší střední třídě. SUV je nyní tak široký segment, od téměř terénních vozidel po malé městské crossovery, že zájem o něj potrvá ještě patrně dlouho," dodává Zouhar.

Tak trochu v souvislosti s tím se zvyšuje také podíl vozů, které mají pohon všech kol. Před deseti lety se jich v tuzemsku prodalo za rok jen 6000 kusů s podílem 5 procent, vloni jich bylo už téměř 36 tisíc s trojnásobným tržním podílem. Nejprodávanějšími čtyřkolkami jsou u nás vlastně ale jen klasické lépe vybavené osobní vozy (octavia či superb). Mezi ně se vklínilo SUV Yeti. V jeho případě však pohon všech kol z celkem prodaných 5751 kusů mělo jen 2231, tedy přibližně dvě pětiny.

Alternativní pohony hrají v Česku jen zanedbatelnou roli. Podíl vozů jezdících na stlačený zemní plyn (CNG) byl poprvé vyšší než jedno procento (1,19%) a současně poprvé překonal auta s pohonem LPG (0,55 procenta). Auta, která ke svému pohonu částečně nebo zcela využívají elektřinu (dohromady hybridy a elektromobily) měla také podíl 0,55 procenta.

Tento stav do budoucna mohou změnit pouze legislativní nebo daňové změny v souvislosti s výraznější podporou ekologičtějších typů vozů.  

Nejvíce prodaných aut (54 procent) mělo zážehový motor, 43 % vznětový. V souvislosti s aférou dieselgate je zajímavý stav z konce roku, kdy se již dodávala auta objednaná po zveřejnění informací o podvodném softwaru pro měření emisí v dieselových motorech vozů Volkswagen. Podíl dieselů se totiž od září do prosince zvýšil z původních 42 až na 46 procent.

Zdá se tedy, že firemní zákazníky, kteří především kupují naftová auta, tato aféra příliš nezajímá.

A na závěr ještě jedna myšlenka. Zákazníci v autobazarech budou mít za několik let velký problém sehnat nějaký vůz v jiné barvě než je bílá. Podíl této barvy na nově prodaných autech v Česku totiž vloni dosáhl již na skoro 30 procent. Na druhém místě byla s 19 procenty šedá, a na třetím s necelými 14 modrá.

 

Právě se děje

Další zprávy