Sedmiletá záruka byla pro nás požehnáním, říká v rozhovoru šéf tuzemského zastoupení KIA Motors

Radek Pecák Radek Pecák
6. 1. 2016 11:52
V posledních prosincových dnech sice žádný běžný zákazník auto nekupuje, přesto se ve statistkách o registracích nových aut, podle generálního ředitele Kia Motors Czech, opět u mnoha značek objeví velké množství nově zaregistrovaných vozidel právě v tomto období. "My ale hru s reexporty nehrajeme," řekl v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz Vlastimil Čepička.
S loňským rokem je šéf tuzemského zastoupení KIA spokojený.
S loňským rokem je šéf tuzemského zastoupení KIA spokojený. | Foto: KIA

První kompletní rok ve funkci generálního ředitele Kia Motors Czech strávil Vlastimil Čepička. S obdobím, které je charakterizováno číslem 2015, může být spokojen.

V době, kdy spolu mluvíme, ještě nejsou známy oficiální statistiky registrací nových osobních aut v České republice, přesto už asi máte spočítáno, kolik aut jste vloni prodali

Víme, že jsme zákazníkům předali přes 8200 aut, a předpokládáme, že zaregistrováno do provozu jich bylo kolem osmi tisícovek. Oproti loňsku jsme prodali přibližně o tisíc aut víc, což je v procentuálním vyjádření zhruba 16-17 procent.

Trh však podle statistik SDA v Česku rostl o dvacet procent. S vaším nárůstem jste spokojeni?

Jsme, protože čísla o registracích v České republice značně deformují reexporty a umělé prodeje. Například i letos budou u řady značek velká čísla vozidel zaregistrovaných v posledních prosincových dnech. Přitom v tuto dobu téměř žádný běžný zákazník auto nekupuje.

Kolik procent vámi prodaných aut tedy skončí nakonec v rukou tuzemských zákazníků a kolik v zahraničí?

Obchodní filozofií firmy je především působení na tuzemském trhu. Podíl našich opětovně vyvezených aut je pod hranicí deseti procent. Samozřejmě ale není možné zakázat zákazníkovi z EU, aby si nějakou Kiu koupil za nižší cenu u českého dealera v pohraničí.

Značka Kia velmi brzy podchytila zájem zákazníků o sportovně-užitkové vozy. Jaký podíl nyní mají z hlediska celkového objemu prodejů vašich vozů?

Je to kolem třiceti procent, pokud počítáme Sportage a Sorento. Je třeba si uvědomit, že řada Cee´d a Sportage jsou našimi stěžejními. Ze sedmi tisíc našich zaregistrovaných aut během prvních jedenácti měsíců loňského roku si Cee´dy připsaly přes 3000 kusů a Sportage 1800. Sorento pak zaznamenalo přibližně 400 registrací. Podíl SUV však každoročně stoupá.

Prodáváte více SUV s pohonem všech kol, nebo pouze s předním náhonem?

Sorenta jsou pochopitelně čtyřkolky, u Sportage jsou to z téměř 70 procent předokolky. Je vidět, že lidé si auto této kategorie kupují spíše kvůli jejich vzhledu, vysoké bezpečnosti, pohodlnějšímu nastupování a lepšímu výhledu než pro jejich terénní schopnosti.

Letos přijde na trh nová Sportage. Už bylo rozhodnuto o termínu zahájení prodejů v České republice?

Ceny odtajníme v posledním lednovém týdnu a ostrý start prodejů bude v únoru. Do té doby budeme prodávat ještě minulou generaci ze skladových zásob.

Jaké další novinky pro letošek chystáte?

Od ledna nabízíme novou generaci prémiového sedanu Optima. V létě přijdou na trh další dvě verze manažerského vozu Optima, což bude plug-in hybrid, a také dlouho očekávané kombi. Letos ještě uvítáme zcela nový hybridní model Niro. Ten bude, stejně jako kombík Optima, odtajněn v Ženevě.

Foto: Kia

Chápu, že nemůžete být příliš konkrétní, ale bude nové kombi po designové stránce laděné spíše sportovně, nebo užitkověji?

Co jsem zatím měl možnost vidět, tak můžu prozradit, že bude vycházet z konceptu Kia SportSpace, který se představil vloni na autosalonu v Ženevě, tudíž sportovní linie na něm určitě najdete.

Vlastimil Čepička

Jako generální ředitel tuzemského zastoupení značky Kia působí od května roku 2014. Předtím pracoval v různých manažerských pozicích u firem Opel, General Motors Europe, a Renault Trucs. Do značky Kia přešel z pozice country managera značky Fiat Professional pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Zdroj: Radek Pecák

Niro bude hybridní vůz, v kategorii aut s alternativními pohony nabízíte ještě čistě elektrický Soul, přijde plug-in hybridní optima. Bude ještě více aut s elektrickým pohonem?

Ano, další se dají očekávat. Naopak poněkud utlumujeme program LPG. V Česku o takové vozy není zájem.

Vždy jste byli silní v oblasti prodejů privátním zákazníkům. Jak v tomto ohledu dopadl minulý rok?

Zatímco v celkovém žebříčku registrací jsme mezi značkami na sedmém místě, tak v oblasti prodejů privátním zákazníkům jsme s podílem 6,3 procenta číslem 4. Těmto zákazníkům jsme vloni prodali přes 3300 aut. V oblasti fleetu jsme sice až na 13. pozici s podílem 2,3 procenta, ale i zde stále rosteme. Většinu aut již tedy, obdobně jako jiné takzvaně masové značky, v současné době prodáváme do firemního sektoru.

Jak se vlastně mění profil vašich zákazníků? Dříve jste byli pokládáni za levnou značku, což dnes už tak úplně neplatí…

Ano, Kia v posledních deseti letech udělala obrovský skok. Jak v kvalitě, designu, technické úrovni, ale samozřejmě i v cenách. Ten skok je větší, než jaký udělala většina ostatních v Evropě působících značek. Ti zákazníci, kteří tedy kupovali auto jen podle nízké ceny, už většinou přešli jinam. Naopak se nám daří přetahovat zájemce o nový vůz například ze skupiny bývalých vlastníků škodovek, fordů, volkswagenů nebo francouzských automobilů. A to je samozřejmě výrazně větší cílová skupina, byť připouštím, že konkurence je zde velmi silná. Naším trumfem je však například to, že za stejné peníze zákazníkovi nabídneme vždy o něco lépe vybavený vůz, než by získal u konkurence.

Letos už to bude šest let od doby, kdy jste začali nabízet plnou sedmiletou záruku na vaše nová auta. Byl to úspěšný krok?

Jednoznačně, zlepšil image značky KIA a současně zvedl loajalitu našich zákazníků, se kterou jsme se dříve značně potýkali. Po celých sedm let se totiž vracejí obvykle do areálu, kde si auto koupili, a dealer tak má dlouhou dobu možnost je v dobrém slova smyslu přesvědčit, aby i další jejich nové auto byla právě Kia.

Se stavem dealerské sítě jste spokojeni?

Momentálně určitě neplánujeme žádný masivní rozvoj, ani naopak redukci. Víme ale, že máme ještě několik slabších míst, a na ně se soustřeďujeme. Jedním z nich je Praha, kde právě v těchto dnech začíná působit nový dealer, a rádi bychom tento region v budoucnosti ještě více posílili.

Vaše sesterská značka v Česku působí i v oblasti užitkových vozů. Kia touto cestou nepůjde?

V současné době platí, že užitková auta mít v nabídce nebudeme, přestože se v Koreji samozřejmě vyrábějí a prodávají.

Kia je jedním z hlavních partnerů fotbalové asociace FIFA a UEFA, přičemž v létě se bude konat evropský šampionát s českou účastí. Plánujete v této souvislosti nějakou akci?

Určitě a bude jich více. Dá se očekávat například nějaká limitovaná edice našich vozů, také uspořádáme soutěž pro fanoušky, díky níž se možná některý náš zákazník na šampionát bude moci podívat.

 

Právě se děje

Další zprávy