Až třicet procent aut se v Česku prodává jen naoko. Dealery chápu, říká k reexportům šéf Seatu

Radek Pecák Radek Pecák
25. 11. 2015 15:24
Takzvaný reexport aut je v Česku běžný a týká se až 30 procent nových vozů, které se zde prodají. Krátkou registrací aut, která následně míří za hranice, si tuzemští prodejci vozů zajišťují kromě jiného bonusy od českých zastoupení značek. Šéfovi českého Seatu Aleši Novákovi to ale nevadí a má pro takový postup dealerů pochopení, říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Novák stojí v čele českého zastoupení Seatu tři roky. Za tu dobu se mu podařilo značku posunout mezi deset nejprodávanějších v ČR.
Aleš Novák
Aleš Novák | Foto: Seat

Aktuálně.cz: Značka Seat je často zmiňována v diskusích o takzvaných reexportech aut. Tedy o těch, která jsou sice zaregistrována v tuzemsku, ale během velmi krátké doby vyvezena do zahraničí. To podle kritiků deformuje údaje o skutečném stavu obchodu s novými vozy. Jak se na tuto aktivitu dealerů díváte jako zástupce importérské organizace?

Rozhodně do těchto aktivit dealerů nehodlám nijak zasahovat. Je to jejich svobodná volba. Nevidím v tom ani nic zásadně špatného, pokud si takový majitel autosalonu uvědomuje, že podniká v České republice a musí také uspokojovat potřeby tuzemských zákazníků. Jsem si ostatně vědom toho, že díky reexportům se zlepšila finanční situace velké části dealerů a ti mohou nyní rozvíjet své aktivity i u nás.

Hovořilo se o tom, že více než polovina aut, která Seat v Česku zaregistruje, nakonec skončí v zahraničí. To platí stále?

Platilo to určitě ještě před nějakými dvěma, třemi roky. Tehdy byl poměr reexportovaných a skutečně doma prodaných aut zhruba 60:40. V letošním roce již bude výrazná většina našich aut reálně prodaná zákazníkům v Česku.

Znamená to, že s reexporty v dohledné době vaši dealeři skončí?

Ne, to si nemyslím. Dokud bude kurz koruny, jaký je, a dokud bude cenový rozdíl v případě těch větších a vybavenějších aut v našem a západoevropském ceníku v přepočtu sto i dvě stě tisíc korun, tak se to bude dít nadále. Odhaduji, že pokud se ceny u nás a v západní Evropě nevyrovnají, bude se i v příštích letech reexportovat zhruba 20 až 30 procent všech vozů, které ve svých statistikách registrovaných vozů uvádí Svaz dovozců automobilů.

Počkejte - to tedy znamená, že reexport je obecný jev, že ho dělá velká část značek?

V případě těch takzvaných masových jsem o tom přesvědčen na sto procent. Já sám, kdybych byl majitelem dealerství a měl dostatek financí na pokrytí DPH, tak bych nejednal jinak. Je ale třeba, aby se reexporty staly jen určitou finanční třešničkou a neměly by hrát prim v prodejních aktivitách jakýchkoliv prodejců v České republice.

Není tajemstvím, že Seat připravuje nové SUV. Už se ví, kdy přijde na trh?

Představeno bude na jarním autosalonu v Ženevě a my předpokládáme, že na tuzemský trh bude uvedeno někdy v závěru prvního pololetí příštího roku.

Bude se vyrábět pouze v České republice v závodě Škoda Auto v Kvasinách, nebo i někde jinde?

Prozatím se počítá pouze s výrobou v Kvasinách.

V Česku už Seat vyrábí ve spolupráci se Škodou další model - Toledo vyjíždí pro změnu z Mladé Boleslavi. V porovnání se svým technicky identickým dvojčetem, kterým je Škoda Rapid, však nezaznamenává příliš velký úspěch. V současné době, podle statistik SDA, na jedno prodané toledo připadá 25 rapidů. Byť připouštím, že tento vůz se nabízí ve dvou karosářských variantách. Nečekali jste od vozu s poměrně známým jménem více?

Neúspěch to rozhodně není. V některých regionech je to dokonce žádanější model než Leon, zejména poté, co se rozhodlo o zlepšení nabízené výbavy. Nesmíme navíc zapomínat, že Škoda má na českém trhu výjimečnou pozici a její modely nabízí více než 200 dealerů, což je desetinásobek našeho stavu. V současné době platí, že model zůstává jedním z důležitých pilířů růstové strategie značky Seat.

Když už jsme u jednotlivých modelů. Jaké má Seat připravené novinky a kdy přijdou na trh?

První bude zmíněné SUV. Jedná se o středně velké SUV, jehož příbuzným je v koncernu například nový Volkswagen Tiguan. Předpokládáme, že těchto vozů, které zatím stále ještě nemají oficiální jméno, dokážeme prodat v Česku více než 1500 kusů za rok. To ale nejdříve v roce 2017, protože příští rok jich ještě z výroby nedostaneme dostatečné množství.

A co přijde potom?

Příští rok se také odehraje facelift našeho nejdůležitějšího vozu Leon, v roce 2017 by se zákazníci měli dočkat nové generace Ibizy a nejmenšího příslušníka rodiny SUV. Na přelomu let 2018 a 2019 naopak vyjede náš největší sportovně užitkový vůz.

Seat zatím s výjimkou verzí na stlačený zemní plyn nenabízí alternativní pohony, tedy hybridy ani „čisté elektromobily.“ Nenabízí ani žádný užitkový automobil. Změní se to v dohledné době?

Seat v současné době sází na pohon CNG. V rámci koncernu Volkswagen mohou být k dispozici i jiné alternativní pohony, prozatím ale nejsou na pořadu dne. A zmíněné dodávkové automobily se vůbec nehodí k naší image, tedy výrobce aut laděných ve sportovním duchu.

Automobilová Evropa během letošního podzimu žije aférou "dieselgate". Projevila se ve vašem případě nějak na stavu objednávek?

Absolutně ne. V meziročním srovnání jsme zaznamenali během září a října absolutní prodejní rekordy a listopad také vypadá velice dobře. A rostou i prodeje aut s dieselovými motory. U nás však zatím nehrají naftové motory tak významnou roli jako u jiných koncernových značek. Prodáváme přibližně 80 procent aut s motory spalujícími benzin.

Poslední známé údaje hovořily o tom, že závadný software umožňující manipulaci při emisních testech, obsahuje přibližně 1800 vozů značky Seat registrovaných v České republice. Už jste jejich majitele seznámili s tím, co je čeká?

Koncern Volkswagen pracuje na vyřešení uvedené problematiky, jasno by mělo být do konce roku. Zatím si mohou majitelé vozů Seat na našich internetových stránkách podle výrobního čísla vozu (takzvané VIN) zkontrolovat, zda se jich případná svolávací akce bude týkat, a současně zde získají i veškeré potřebné informace.

Pojďme ještě k dealerům. Viděl jsem nové moderní dealerství v Praze u ruzyňského letiště, zájem o to prodávat vaše vozy prý projevují další podnikatelské subjekty. Je to všechno dáno úspěchem modelu Leon?

Je to dáno především úspěchem Seatu jako celku. Oproti minulosti, kdy jsme prodávali hlavně městský vůz Ibiza, se nám nyní daří více prodávat větší a lépe vybavené modely, například zmíněný Leon, ale i toleda a alhambry, a pronikli jsme ve větší míře rovněž do firemních flotil. Například nyní máme těsně před podpisem jeden obchod s velkou, ryze českou firmou s miliardovým obratem. Firmy navíc dbají na to, aby jejich auta byla řádně servisována. Svým dražším a složitějším vozům ostatně dopřávají řádnou servisní péči i privátní zákazníci, což se odráží ve větších příjmech ze servisních služeb. Následně pak může docházet k dalšímu zkvalitňování služeb pro zákazníky.

S počtem dealerů jste spokojen?

Nyní jich máme v Česku dvacet, cílový stav je mezi 22 až 24. Rádi bychom lépe než dosud pokrývali hlavní město, rovněž střední a severní Čechy. Nová dealerství se budou stavět již podle nových firemních standardů, ta ostatní se budou muset přizpůsobit novému designovému a kvalitativnímu pojetí během příštích tří let.

-----------------------------------

Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!

 

Právě se děje

Další zprávy