Jan Matoušek
11. 9. 2020 6:02
Dát za supersportovní auto částku přesahující několik desítek milionů korun není nic neobvyklého. Ať už jde o Bugatti Chiron Pur Sport, Lotus Evija nebo McLaren Senna. S takovým autem ale můžete i na normální silnice. Existuje ale ještě další skupina supersportů s násobně vyšší cenovkou, které na silnice nemůžou, dokonce je často nemůžete ani mít doma.
Ferrari FXX
Jak už bylo zmíněno, prvním autem z programu Ferrari XX se stal model FXX. Ten vychází z Enza, má ovšem upravenou verzi jeho atmosférického dvanáctiválcového motoru. Jeho objem je 6,3 litru a výkon 588 kW - Enzo nabídlo šestilitrový objem a 485 kW. Stoupla i hodnota točivého momentu na 686 Nm a automobilka uvádí maximální rychlost 350 km/h. V dobové tiskové zprávě automobilka udávala použití převodovky využívající technologie z tehdejších monopostů formule 1, což znamená třeba změnu rychlostního stupně za méně než 100 ms.
Bridgestone pro auto mimo jiné vyvinul speciální pneumatiky, Brembo potom speciální chlazení kotoučů z keramického kompozitu. Systém telemetrie poskytuje u FXX informace o 39 různých parametrech vozu v reálném čase.
V roce 2008 ukázalo Ferrari FXX s balíčkem Evo (foto vpravo), který přinesl lepší přilnavost i dynamiku a na jehož vývoji se podílel i Michael Schumacher. Výkon stoupl na 641 kW, točivý moment ale spolu s maximální rychlostí zůstal stejný. Zrychlilo se řazení, změna stupně tak zabere jen 60 ms. Auto dostalo dále novou kontrolu trakce, pneumatiky s delší výdrží, upravené brzdy a další změny na technice. Výrazných úprav se dočkala aerodynamika s novým zadním difuzorem nebo aktivním předním spoilerem.
Upravená verze vyplynula z toho, že původně měl být program FXX aktivní v letech 2006 a 2007. Nakonec byl prodloužen, a Ferrari proto připravilo zmíněná vylepšení.