Jan Matoušek
11. 9. 2020 6:02
Dát za supersportovní auto částku přesahující několik desítek milionů korun není nic neobvyklého. Ať už jde o Bugatti Chiron Pur Sport, Lotus Evija nebo McLaren Senna. S takovým autem ale můžete i na normální silnice. Existuje ale ještě další skupina supersportů s násobně vyšší cenovkou, které na silnice nemůžou, dokonce je často nemůžete ani mít doma.
Ferrari FXX K
Zatím posledním členem programu XX je Ferrari FXX K, které se ukázalo na sklonku roku 2014. To vychází z LaFerrari, což znamená především použití hybridního pohonu s dvanáctiválcovým benzinovým motorem. Celkový výkon vozu je 772 kW a točivý moment přesahuje 900 Nm. Písmeno K v názvu pak odkazuje na použití systému KERS, tedy rekuperace kinetické energie, který lze najít i v monopostech formule 1. Ostatně technologií z královny motorsportu je v autě více - třeba kontrola trakce nebo elektronický diferenciál. Posunula se i aerodynamika, kdy při 200 km/h generuje auto přítlak 540 kg.
Dále nechybí karbon-keramické brzdy nebo pneumatiky Pirelli. Převodovka je sedmistupňová dvouspojková. Celkem vzniklo 40 kusů tohoto vozu, každý v ceně 2,2 milionu euro.
Asi nepřekvapí, že v roce 2017 vznikla verze Evo, a s ní tedy model FXX K Evo (na snímku vpravo). Ten pak automobilka nabídla nejen jako balíček úprav pro stávající provedení, ale v limitovaném množství i jako samostatný model. Hlavních změn se dočkala aerodynamika - při 200 km/h se tak generovaný přítlak zvýšil až na 640 kg. Nově dostalo auto třeba pevné zadní křídlo a použitím lehčích karbonových dílů se technikům povedlo FXX K Evo také odlehčit.