Madrid - Tragické nehodě španělského rychlovlaku Alvia, při níž 24. července zemřelo 79 lidí a dalších 170 bylo zraněno, nepředcházely žádné známé technické problémy.
Parlamentní komisi, která vznikla právě kvůli vyšetřování neštěstí nedaleko Santiaga de Compostela, to řekl šéf společnosti Renfe Julio Goméz-Pomar.
Odvolává se přitom na výpovědi členů posádky i záznamy komunikace s řídícím centrem. "Během cesty nebylo z vlaku hlášeno nic o poškození či závadě," prohlásil.
Dodal, že nebyly porušeny žádné bezpečnostní protokoly a strojvůdce nebyl v práci déle, než kolik povolují normy. Podle něj šlo pro Franciska Garzóna o první směnu po dvou dnech volna.
Šlo tedy o lidské selhání, což také strojvedoucí přiznal.
Do zatáčky, kde je předepsána osmdesátka, se vřítil rychlostí 190 km/h protože si prý spletl úsek trati. Černá skříňka vlaku již dříve odhalila, že Garzón v posledních okamžicích před havárií prostřednictvím služebního telefonu hovořil s kolegou. Řešil s ním pracovní dokumentaci.
V předvečer oslav svátku svatého Jakuba způsobil tragédii, kterou šokovaní záchranáři popsali jako Dantovo peklo.
Premiér už v souvislosti s neštěstím vyzval k prověření bezpečnostních předpisů a podle zpravodaje BBC Guye Hedgecoea je pravděpodobné, že bude telefonování za jízdy, byť pracovní, až na nejnutnější případy zakázáno.