Janov - V Janově na severu Itálie v pátek pokračovalo pátrání po pohřešovaných v sutinách zříceného mostu. Úřad civilní obrany jejich počet snížil na pět. Úterní neštěstí si dosud vyžádalo 38 mrtvých, devět z deseti hospitalizovaných je v kritickém stavu.
Úřady dál usilovně vyšetřují příčiny havárie. Podle jednoho odborníka mohlo prasknout jedno z nosných ocelových lan konstrukce. Vláda viní za zřícení firmu, která dálnici i s viaduktem spravuje, a v pátek zahájila proces s cílem odebrat jí koncesi.
Domy pod zbylou konstrukcí mostu muselo opustit přes 600 lidí, jimž hledá bydlení janovská radnice. V noci na pátek se podařilo odstranit z koryta řeky Polcevera obrovský kus zříceného mostu.
Práce na chvíli zdržel požár mezi troskami, který způsobila jiskra z kotoučové pily, jež zapálila sklad pod ruinami. Odstranění trosek z řeky bylo jednou z priorit kvůli hrozícím záplavám. Na místě zasahuje tisícovka lidí, z nichž zhruba 350 jsou hasiči. Z mostu se také odstraňují vozy, které na něm zůstaly.
Prasklina na vozovce, prasknutí lana?
Na mostě, který se v úterý zřítil v severoitalském Janově, se už před pádem objevila u pylonu podélná prasklina ve vozovce. Ukazuje to video natočené dva dny před zřícením. Záznam zveřejnil janovský deník Genova Quotidiano, trhlina je vidět ve 20. sekundě.
Architekt Antonio Brencich zase v pátek poznamenal, že pád mostu mohlo způsobit prasknutí nosného lana. Brencich, který je členem komise vyšetřující neštěstí, to označil za "hodnověrnou pracovní hypotézu".
"Říká se, že zřícení (mostu) spustilo prasknutí nosného lana. Existují svědectví a videozáznam, které tomu nasvědčují," řekl dále architekt. Podle něj naopak zhroucení konstrukce nezpůsobilo nadměrné zatížení. "Déšť, blesky, nadměrné zatížení - to jsou všechno fantaskní hypotézy, které (komise) ani nebere v úvahu," dodal.
Šéf italského vládního Hnutí pěti hvězd a vicepremiér Luigi Di Maio už ve středu uvedl, že viníkem neštěstí je správce dálnic, firma Autostrade per l'Italia. Most "se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože nebyla provedena údržba", řekl Di Maio.
Zodpovědnost za pád mostu má určit vyšetřování. Prokuratura chce viníka obvinit z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, zavinění katastrofy a z ohrožení bezpečnosti dopravy. Prokurátor Francesco Cozzi později informoval, že zatím nikdo není vyšetřován a nejprve musí být zjištěny příčiny neštěstí.
Odejmutí koncese
Italský premiér Giuseppe Conte uvedl, že vláda ale nebude čekat na výsledky vyšetřování a firmě odejme koncesi. Di Maio dodal, že pokud se soukromníci nedokážou o italské silnice patřičně starat, měl by správu nad nimi převzít stát. "Máme v úmyslu koncesi odebrat. Kdo tak nebude chtít učinit, bude muset jít přes mou mrtvolu," řekl Di Maio.
Italský ministr vnitra Matteo Salvini sdělil, že kabinet už schválil zahájení řízení o odnětí koncese. Připustil ale, že půjde o poměrně zdlouhavý proces, který může trvat "několik týdnů nebo měsíců". Autostrade totiž podle Salviniho využije svého práva na odvolání.
Podle agentury ANSA Salvini také zdůraznil, že vláda se nenechá ovlivnit ani finančními kompenzacemi, které společnost nabízí rodinám obětí zhroucení dálničního mostu.
Agentura Reuters současně připomněla, že někteří členové vládní koalice navrhovali méně drastické kroky vůči firmě, například pokutu nebo jen zrušení koncese pro příslušný dálniční úsek.
Ministerstvo dopravy ve čtvrtek pozdě večer spustilo paralelní vyšetřování. Provozovateli poskytlo 15denní lhůtu, aby dokázal, že svým smluvním závazkům dostál, a požaduje, aby společnost znovu postavila most na vlastní náklady. Firma ihned po neštěstí tvrdila, že by stavbu dokázala znovu vybudovat za pět měsíců.
Odstranění zřícenin
V Janově kromě vyšetřování pokračuje také pátrání po deseti až dvaceti pohřešovaných v sutinách zříceného mostu. Neštěstí si dosud vyžádalo 38 mrtvých, devět z deseti hospitalizovaných je v kritickém stavu. Domy pod zbylou konstrukcí mostu muselo opustit přes 600 lidí, kterým janovská radnice hledá bydlení.
Záchranáři také pokročili do nové fáze: v noci na pátek odstranili z koryta řeky Polcevera obrovský kus zříceného mostu. Hasiči tak mohou pátrat v dalších místech. Práce na chvíli zdržel požár mezi troskami, který způsobila jiskra z kotoučové pily, jež zapálila sklad pod ruinami.
"Samozřejmě se nezastavujeme, pracujeme celou dobu," řekl stanici Sky TG24 vedoucí hasičů Marcella Battaglia. "Během operací se pracuje na směny," řekl.
Odstranění trosek z koryta řeky bylo jednou z priorit kvůli hrozícím záplavám. Na místě zasahuje tisícovka lidí, z nichž zhruba 350 jsou hasiči, informovala janovská prefektura.
Stavba nového mostu
Z mostu začaly být také odstraňovány vozy, které na něm zůstaly. Mezi nimi zelené nákladní auto, které zabrzdilo jen pár metrů od propasti a jehož záběry později oběhly celý svět.
Náměstek na ministerstvu dopravy Edoardo Rixi a guvernér regionu Ligurie Giovanni Toti také ve čtvrtek oznámili, že na místě zříceného mostu by měl stát nový viadukt už příští rok.
První oběti neštěstí budou pohřbeny tento pátek. Oficiální státní pohřeb se bude konat v sobotu, na kterou byl také vyhlášen národní smutek, a zúčastní se jej prezident Sergio Mattarella i premiér Conte.
Sedmnáct rodin se rozhodlo oficiální pohřeb bojkotovat, protože pád mostu podle nich způsobila nedbalost.
"Můj syn se nestane číslem ve výčtu mrtvých, které zabilo nedodržování závazků, typické pro Itálii. Postarám se o to, aby se on i ostatní dočkali spravedlnosti. Nestojíme o fraškovitý pohřeb, chceme obřad doma, v našem kostele v Torre del Greco. Žal je naše osobní věc, (politická) přehlídka ničemu nepomůže. Dnes začíná naše válka o spravedlnost a pravdu, která nikdy neskončí," napsal na sociálních sítích Roberto Battiloro. Jeho 29letý syn Roberto se chtěl spolu se svými třemi kamarády původně vydat do Barcelony letadlem. Nakonec jeli autem. Ze čtveřice přátel nepřežil pád mostu ani jeden.